«Пісня і дума становлять народну святиню, краще добро українського народу, в них горить любов до батьківщини, виблискує слава минулих подвигів »



Дата конвертації29.12.2017
Розмір445 b.





  • «Пісня і дума становлять... народну святиню, краще добро українського народу, в них горить любов до батьківщини, виблискує слава минулих подвигів...»

  • М. Добролюбов



Українська пісня – це історія українського народу, народу-трудівника, народу - воїна, народу, що цілі віки бився, як лев, за свою свободу, що цілі віки втрачав свою силу, свою кров, своє життя…

  • Українська пісня – це історія українського народу, народу-трудівника, народу - воїна, народу, що цілі віки бився, як лев, за свою свободу, що цілі віки втрачав свою силу, свою кров, своє життя…

  • О.П.Довженко



  • Думи-фольклорний жанр, характерний для усної творчості українського народу. Виконуються речитативом.

  • Кобза - старовинний струнно-щипковий інструмент. Подібні інструменти існували в Київській Русі, про це свідчать, зокрема, зображення музикантів на фресках Софійського собору у Києві.

  • У 80-х роках XVI ст. в Україні з’явився більш досконалий інструмент –бандура , яка поступово витіснила кобзу з ужитку. Назва збереглася до цього часу і часто застосовується до бандури.

  • Виконавців дум називають кобзарями, бандуристами, лірниками відповідно до того, в супроводі яких музичних інструментів звучали ці твори.

  • Кобзар - український народний співець, що супроводить свій спів на кобзі або бандурі.Кобзарів за їхню суспільно значущу роль називали Гомерами.

  • Кобзарство – мистецьке явище, яке засвідчує особливу пісенність нашого народу.



  • Волхви у давній Русі грали на різних інструментах, їх вважають прототипами кобзарів, бандуристів, лірників. Вони для простого народу виконували обрядові пісні у супроводі музичного інструмента, на якому було вісім струн(за відомостями арабського ученого і мандрівника Ал-Бекрі). Можливо, то був інструмент, подібний до кобзи XI ст., на якому вони грали для князів.



Один із найвідоміших представників народних співців, які вважаються прототипом народних кобзарів, змальований у “Слові про похід Ігорів”. Це славний Боян – співець XI – XII ст. Його ім`я виявлено в одному з написів у Софійському Соборі в Києві. Автор “Слова…” називає Бояна “віщим співцем”, “соловієм давнього часу”. Боян оспівував князів, а також подвиги руських воїнів.

  • Один із найвідоміших представників народних співців, які вважаються прототипом народних кобзарів, змальований у “Слові про похід Ігорів”. Це славний Боян – співець XI – XII ст. Його ім`я виявлено в одному з написів у Софійському Соборі в Києві. Автор “Слова…” називає Бояна “віщим співцем”, “соловієм давнього часу”. Боян оспівував князів, а також подвиги руських воїнів.



Боян на Замковій горі м. Новгород-Сіверський

  • Боян на Замковій горі м. Новгород-Сіверський





Кобзарі були творцями славнозвісних дум та історичних пісень, що відображали найважливіші події життя українського народу впродовж багатьох століть і закликали його на боротьбу проти поневолювачів. Це

  • Кобзарі були творцями славнозвісних дум та історичних пісень, що відображали найважливіші події життя українського народу впродовж багатьох століть і закликали його на боротьбу проти поневолювачів. Це

  • “Дума про козака Голоту”

  • “Маруся Богуславка”

  • “Самійло Кішка”

  • “Втеча трьох братів із города Азова…”

  • “Хмельницький та Барабаш”

  • “Смерть козака -бандуриста”.

  • Героями творів кобзарів ставали улюблені в народі історичні постаті: Самійло Кішка,

  • Байда,

  • Маруся Богуславка,

  • Богдан Хмельницький,

  • Петро Сагайдачний,

  • Петро Дорошенко…

  • Козаки над усе любили пісню. Безіменні народні співці передавали з покоління в покоління своє мистецтво, яке виховувало в народу патріотизм, почуття національної гідності, високу духовність.



Відома народна картина із зображенням козака Мамая свідчить про велике значення кобзарства у 15-16 ст. на Запорізькій Січі.

  • Відома народна картина із зображенням козака Мамая свідчить про велике значення кобзарства у 15-16 ст. на Запорізькій Січі.

  • Захисник українського народу, степовик, мандрівник, воїн, мудрець, бандурист. Його образи можна було зустріти майже в кожній хаті поряд з іконами. На картинах завжди малювали його з кобзою, що є символом співучої душі народу. Це один тип кобзаря, який зберігає пам’ять багатьох поколінь і втілює в собі мудрість українців.





Історична поема Т.Г. Шевченка “Гамалія” починається думою козаків, які тужать у турецькій неволі за рідним краєм і піснею кличуть запорозьке товариство визволити їх із темниці, просять буйного вітру перелетіти через море і донести їхню тугу в Україну. Отаман Гамалія визволив запорожців із неволі й вертається з ними в Україну.

  • Історична поема Т.Г. Шевченка “Гамалія” починається думою козаків, які тужать у турецькій неволі за рідним краєм і піснею кличуть запорозьке товариство визволити їх із темниці, просять буйного вітру перелетіти через море і донести їхню тугу в Україну. Отаман Гамалія визволив запорожців із неволі й вертається з ними в Україну.



Кобзарство на Кубані

  • Кобзарство на Кубані

  • У 1775 році було зруйновано Гетьманщину, козацькі вольності, Запорізьку Січ. Козаки подалися за межі Росії, але на прохання цариці повернулися і брали участь у російсько-турецькій війні 1787-1791 р. З того часу на Кубані - кобзарі українського походження(Василь Ємець, Антон Головатий). Однак кобзарство на Кубані з часом занепало через царські заборони і відродилось тільки на початку 20 ст. Чарує своїм співом Кубанський козачий хор під керівництвом Віктора Захарченка.













«Віяв легкий вітерець, гнав по небу гурти хмар, і ширяв над степом орел-степовик. Небо здавалось йому чомусь близьким – от наче вийдеш на могилу, і зовсім воно буде над тобою. Може, тому, що нікого не було навколо, тільки він, та степ, та могила. Він наблизився до могили і побачив дивне.

  • «Віяв легкий вітерець, гнав по небу гурти хмар, і ширяв над степом орел-степовик. Небо здавалось йому чомусь близьким – от наче вийдеш на могилу, і зовсім воно буде над тобою. Може, тому, що нікого не було навколо, тільки він, та степ, та могила. Він наблизився до могили і побачив дивне.

  • На могилі сидів старий, високий, худий кобзар. Вітер розвивав йому сиву чуприну, сухі довгі темні пальці перебирали струни кобзи, а висохле тонке обличчя з сліпими очима було підведене вгору, до неба. Він сидів тут сам один і розмовляв дивними співучими словами з небом, з вітром, з сонцем, з степом. Він знав, що тут нікого нема, він не для людей співав, він наче самим своїм серцем розмовляв, наче пророче прозріння охопило його, і він, незрячий, бачив долини, лани, Дніпро, всю Україну. Минуле вставало перед ним, і він просив правди і волі прийдешньому, і сльози котились по жовтих, як пергамент, щоках.

  • Невимовне почуття охопило Тараса. Він боявся поворухнутися, йому здавалось, що навіть коли ледь рука його затремтить, чи вітер волосся скуйовдить – старий співець почує».



  • «Посеред майдану – гурт людей, старі, діти, молодь, обступили кругом старця – то німа тиша, то шалений регіт. Ближче – чути, як тихий глухий старечий голос сипав якісь немічні жарти…Старий осміхнувся, пригнув вухо до поводиря, щось питає сліпий. Певно, які зібралися люди. Одкашлявся старий. Поважно нахмурив брови, по-новому зашуміли струни… Залунав зміцнілий голос. Урочисто, як святе письмо:

  • Ой, 1791 року

  • Прийшов указ от цариці Катерини

  • З Петербурга – города.



      • Перебендя
  • Перебендя старий, сліпий —

  • Хто його не знає?

  • Він усюди вештається

  • Та на кобзі грає.

  • А хто грає, того знають

  • І дякують люде:

  • Він їм тугу розганяє,

  • Хоть сам світом нудить.

  • Попідтинню сіромаха

  • І днює й ночує;

  • Нема йому в світі хати;

  • Недоля жартує

  • Над старою головою,

  • А йому байдуже...

  • Сяде собі, заспіває:

  • «Ой не шуми, луже!»

  • Заспіває та й згадає,

  • Що він сиротина,

  • Пожуриться, посумує,

  • Сидячи під тином…

  • Отакий-то Перебендя,

  • Старий та химерний!

  • Т.Г. Шевченко





Із дум народних співців виріс Т.Г. Шевченко. Онук діда – гайдамаки провів кобзаря з думою і піснею через усю свою поезію й увічнив у назві першої збірки, що стала святою книгою українців. Тарас слухав кобзаря – учасника селянського повстання під назвою Коліївщина (1768р.), полюбив його усім своїм серцем, прийняв усією душею і привів у образі кобзаря Волоха в поему “Гайдамаки” виспівати перед повстанцями заповітну думу про Максима Залізняка.

  • Із дум народних співців виріс Т.Г. Шевченко. Онук діда – гайдамаки провів кобзаря з думою і піснею через усю свою поезію й увічнив у назві першої збірки, що стала святою книгою українців. Тарас слухав кобзаря – учасника селянського повстання під назвою Коліївщина (1768р.), полюбив його усім своїм серцем, прийняв усією душею і привів у образі кобзаря Волоха в поему “Гайдамаки” виспівати перед повстанцями заповітну думу про Максима Залізняка.





Він був першим професором – бандуристом. Талановитий прозаїк, драматург, критик і літературознавець, мистецтвознавець, композитор, скрипаль і бандурист, хормейстер, диригент, актор, режисер, етнограф, історик і педагог – далеко не повний перелік фахів.

  • Він був першим професором – бандуристом. Талановитий прозаїк, драматург, критик і літературознавець, мистецтвознавець, композитор, скрипаль і бандурист, хормейстер, диригент, актор, режисер, етнограф, історик і педагог – далеко не повний перелік фахів.

  • Гнат Хоткевич створив 70 п’єс для бандури, 27 інших інструментальних творів, хори, романси – всього майже 400.

  • Твори його були заборонені. Він зіграв роль кобзаря-кирика у фільмі «Назар Стодоля»(1937р).

  • Особливою трійкою УНКВС по Харківській області 29 вересня 1938 засуджений до розстрілу за «участь у контрреволюційній організації».

  • Реабілітований 11 травняя 1956 року. По реабілітації видано «Твори в двох томах» (1966).



Гнат Хоткевич грає на бандурі у фільмі “Назар Стодоля”

  • Гнат Хоткевич грає на бандурі у фільмі “Назар Стодоля”



  • Ніколи кобзарство не переживало таких утисків і переслідувань, як за часів Сталіна. Всі режими бояться духовного відродження, тому намагаються їх вбивати, забороняти, але їм не дано зрозуміти, що дух – це вічність.

  • Сліпих співців — бандуристів-кобзарів і лірників наші люди називали Божими людьми і вважали великим гріхом чимсь скривдити їх.

  • Минає 80 років з часу однією трагічної події з історії української культури. 30 грудня 1930 року в Харківському оперному театрі відбувся З’їзд народних співців України. Незрячих під приводом поїздки на З’їзд народних співців повантажили до ешелону і підвезли до околиць ст. Козача Лопань.

  • Пізно ввечері кобзарів і лірників вивели з вагонів до лісосмуги, де були заздалегідь вириті траншеї. Вишикувавши незрячих кобзарів і їхніх малолітніх поводарів в одну шеренгу загін особливого відділу НКВС УСРР розпочав розстріл… Коли все було закінчено, тіла розстріляних закидали вапном і присипали землею. Музичні інструменти спалили поряд… 

  • І все ж кобзарську проблему більшовики у такий спосіб не змогли знищити — надто багато було тоді в Україні кобзарів, дуже любили та шанували їх люди. І ЦК ВКП(б) вирішує змінити тактику — «спускає» на місця аж чотири постанови:

  • «Про заборону жебрацтва»,

  • «Про обов’язкову реєстрацію музичних інструментів у відділах міліції та НКВС»

  • «Про затвердження репертуару в установах НКО» (народного комісаріату освіти — М. Л.),

  • «Положення про індивідуальну та колективну музико-виконавчу діяльність».



Дума про кобзарів

  • Дума про кобзарів

  • Чом замовкли, кобзи, кобзи голосисті?

  • Чом не чути, кобзи, рокіт ваших струн?

  • Заросли стежини, гай у полі чистім,

  • І не пройде ними з кобзою співун.

  • Ой скажи ж ти, вітре, де біліють кості

  • Довговусих, мудрих, сивих співунів?

  • Бо не знає ненька Україна й досі,

  • Де лягли у землю двісті кобзарів?

  • Ой скажіть, тополі, може, вам відомо

  • Те, що невідомо вітрам у степах?

  • З усіма гаями перемовтесь словом:

  • Де знайшов свій спокій кобазрів тих прах?

  • Ви, старі дідівські мовчазні могили,

  • Хоч на мить поруште давній супокій –

  • Мовте ж слово тільки, може б, ви відкрили

  • Те, що так сокрито в таємниці тій?

  • Орле мій могутній, сизокрилий орле,



У кожного народу є свої вічні цінності. У нас, українців, до таких цінностей відноситься мистецтво кобзарів, що мандрували курними шляхами України від села до села, що ділили з народом його долю, оспівуючи та оплакуючи її в думах і піснях.

  • У кожного народу є свої вічні цінності. У нас, українців, до таких цінностей відноситься мистецтво кобзарів, що мандрували курними шляхами України від села до села, що ділили з народом його долю, оспівуючи та оплакуючи її в думах і піснях.

  • Музей кобзарства в місті Переяслав-Хмельницькому було відкрито в березні 1989 року в дні святкування 175-ї річниці від дня народження геніального українського поета Т.Г. Шевченка. Переяслав був одним із центрів формування української нації, що сприяло розвитку істинно-народного національного кобзарського мистецтва.

  • Музей розповідає про історію зародження та розвитку кобзарського мистецтва на Україні, про історичну роль народних - співців - кобзарів, про їх життєписи та унікальну творчість.

  • В експозиції музею велику увагу привертають до себе найдавніші музичні інструменти: кобза, старосвітські бандури, торбан, ліра, лютня, гуслі.







Ярослав Анатолійович Джусь (8 січня 1988р., Київ) — український бандурист,композитор, 

  • Ярослав Анатолійович Джусь (8 січня 1988р., Київ) — український бандурист,композитор, 

  • співак, лауреат багатьох міжнародних та вітчизняних музичних конкурсів, півфіналіст телепередачі «Україна має талант 2».

  • З 2009 року Ярослав Джусь — член Національної спілки кобзарів України.

  • У 2008 році закінчив з червоним дипломом Стрітівську вищу педагогічну школу кобзарського мистецтва за кваліфікацією «співак-бандурист, викладач бандури та співу, керівник капели бандуристів.



Етномузиколог, завідувач та провідний науковий співробітник відділу етномузикології ІМФЕ

  • Етномузиколог, завідувач та провідний науковий співробітник відділу етномузикології ІМФЕ

  • ім. М.Рильського НАН України, професор кафедри музичної фольклористики НМАУ

  • ім. П.Чайковського, лірник і бандурист, автор понад сотні наукових і публіцистичних статей.



Кобзар, лірник, народний співак, лауреат Державної премії імені Тараса Шевченка, народний артист України з 2008 р., зберігач споконвічних традицій українського народу.

  • Кобзар, лірник, народний співак, лауреат Державної премії імені Тараса Шевченка, народний артист України з 2008 р., зберігач споконвічних традицій українського народу.



Не гине жодна великодушна справа і не загине… Буде бандурист, з сивою по груди бородою, а може,ще повний зрілості,мужності, але біло-головий дід, віщий духом, і скаже він про них своє густе, могутнє слово. І піде далеко по всьому світу про них слава, і все, що тільки народиться потім, заговорить про них.

  • Не гине жодна великодушна справа і не загине… Буде бандурист, з сивою по груди бородою, а може,ще повний зрілості,мужності, але біло-головий дід, віщий духом, і скаже він про них своє густе, могутнє слово. І піде далеко по всьому світу про них слава, і все, що тільки народиться потім, заговорить про них.

  • М.В. Гоголь



Ми хоч і не володіємо таємницями давніх кобзарів, але переконані, що гра на бандурі має неабиякий ефект зцілення. Можливо, через те, що її тримають біля сонячного сплетіння, а мелодія йде від душі.

  • Ми хоч і не володіємо таємницями давніх кобзарів, але переконані, що гра на бандурі має неабиякий ефект зцілення. Можливо, через те, що її тримають біля сонячного сплетіння, а мелодія йде від душі.

  • Наталка Приступ



Каталог: Files -> downloads
downloads -> Бджільництво – галузь, яка займається розведенням бджіл для отримання меду, воску. Бджільництво – галузь, яка займається розведенням бджіл для отримання меду, воску
downloads -> Українська мова
downloads -> Романтизм, а з другої половини ХІХ ст реалізм
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Інформації про материки та океани. Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням Учень: називає
downloads -> Використання на уроках географії технологій інтерактивного навчання
downloads -> Конспект інтегрованого уроку для 10 класу з географії та англійської мови
downloads -> 1. Підготовчий період
downloads -> Комп'ютерні комунікації – обмін даними між комп'ютерами. Сьогодні комп'ютерні комунікації здійснюються за допомогою комп'ютерних мереж


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка