Зміст Література Середньовіччя



Скачати 448.5 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації10.01.2018
Розмір448.5 Kb.
  1   2   3



Зміст
Література Середньовіччя
З італійської літератури

Данте Аліг’єрі «Божественна комедія» стор. 3


Література Відродження
З англійської ллітератури

Вільям Шекспір «Гамлет» стор. 13


Література Просвітництва
З німецької літератури

Йоганн Вольфганг Гете «Фауст» стор. 25



ДАНТЕ

1265 – 1321

«Божественна комедія»
Тема уроку: Данте Аліг’єрі - перший поет нового часу
Мета: познайомити учнів із морально-філософським змістом «Божественної

комедії, її структурою; проаналізувати окремі пісні твору; виховувати інтерес до вирішення моральних проблем людства.



Обладнання:

тексти «Божественної комедії», портрет, опорні таблиці і схеми.


Хід уроку

І. Вступне слово викладача (міні-лекція)

На межі XІІІ – XІV ст. в Італії формується нова гуманістична культура, на яку величезний вплив справила антична спадщина. Цей період називають Проторенесансом, тобто початком Відродження. Люди почали більше звертатися до проблем особистості. Виразниками нового гуманістичного перевороту в Італії стали поет Данте і художник Джотто, обидва флорентійці, патріоти свого міста й країни.

Данте народився в 1265 році у сім’ї флорентійського дворянина. Батько володів будинками, земельними маєтками. Хлопець здобув ґрунтовну освіту в Болонському університеті. Тут він познайомився з античною й сучасною поезією, латинську мову знав так добре, що писав нею наукові трактати. Славу ж Данте принесли вірші про кохання, зібрані в книзі «Нове життя». Усі поезії збірки присвячені Біче Портінарі, в яку з дитячих років був закоханий поет. Данте вважав, що кохання до Біче й розбудило в ньому поета. У 23- річному віці Дантова кохана раптово помирає. Прекрасний образ Біче запалив у серці Данте незгасне полум’я неземного кохання. Після смерті Беатріче Данте одружується з Джемою Донаті. У них народжується четверо дітей. Данте живе активним політичним життям: бере участь у військових походах, боротьбі партій, виконує дипломатичні доручення. Політичні уподобання Данте були на боці партії гвельфів (торгово-промислова партія), в якій відбувся розкол: вона поділилася на «чорних» та «білих». Данте належав до «білих». У 1302 році владу захопили «чорні» і рідне місто навіки зачинило ворота перед найславетнішим із своїх синів. Данте втратив родове гніздо, супутників життя. Після невдалих спроб повернутися до Флоренції він помер на 59-му році життя.

Найбільш відомий твір Данте – поема «Божественна комедія». Твір базується на християнський міфології. Данте зобразив подорож самого себе у потойбічному світі. Твір Данте – це суд над людськими пороками, але суд вищої гармонії, справедливий суд, що дає надію кожному. Цими картинами Данте закликав людей жити правильно, більшу увагу приділяти моральності і духовності.



ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
*Подорож у світ поеми
Опорна схема

Концепція світу в «Божественній комедії»

Подорож героя


Пекло



Чистилище




Рай


Відбувають Спокутують Насолоджуються

покарання гріхи мешканці блаженством

грішники праведники





Ідеї середньовіччя Ідеї Відродження

1. Символіко-алегоричний зміст 1. Критика середньовічної моралі,

2. Зображення потойбічного світу земних правителів

3. Ідея приреченості людської 2. Показ проблем реального життя

долі, схиляння перед силою Бога: 3. Ідея духовного вдосконалення

людина нічого не може людини, моральної

змінити відповідальності за зміни в житті
«Божественна комедія » - це своєрідний естетичний і етичний маніфест Данте. Поет сподівався, що читач подумки пройде через всі випробування і страждання, змальовані в книзі, і очиститься від гріхів, стане духовно вищим, гуманним, моральним.

Данте назвав свій твір «Комедією», пояснюючи, що за нормами середньовічної поетики так позначається будь-яка оповідь середнього стилю із сумним початком і щасливим кінцем, написана народною мовою.

Слово «Божественна» додав до назви дантівського твору перший біограф поета і автор «Декамерону» Джованні Бокаччо, виражаючи своє захоплення і бажаючи наголосити на величному смислі поеми.

Структура поеми цілком відповідає основній ідеї - це шлях від помилок і страждання – через очищення – до духовної гармонії і божественного просвітління.


*Пошуково-дослідницька робота

Опорна таблиця





1.

Тема

Стан душі людини після її смерті

2.

Ідея

«Врятувати людей від ганебного стану і привести їх до щастя»

3.

Форма розвитку сюжету

Подорож потойбічним світом

4.

Жанр поеми

Комедія: розповідь про події переплітається з ліричними й філософськими роздумами автора

5.

Композиція твору:

33 пісні містить кожна частина



Три частини включають увесь потойбічний світ: «Пекло», «Чистилище» і «Рай»

6.

Зав’язка поеми

Перша пісня, в який порушується проблема пошуку правильного шляху для кожної людини і для всього людства.

Данте писав свою поему так, щоб її можна було тлумачити з чотирьох поглядів: послідовного, алегоричного, морального та релігійно-містичного (аналогічного).

У буквальному розумінні автор пише про свої уявлення щодо стану людської душі й після смерті.

У алегоричному – про долю людини в світі, сповненому гріха.

У моральному – про шлях людської душі через похибки до гармонії й світла.

У аналогічному – про сходження Людини як роду до найвищого морального ідеалу.

Мандрівником у «Божественній комедії» стає сам автор, а його провідником – Вергілій.

Цитата :

«Коли ж моя нога на діл ставала,

Явився хтось (Вергілій), у кого зор потух,

Мовчанка ж довга голос відібрала.

В безлюді я його побачив рух.

«Врятуй ! – була мольба моя єдина, -

Байдуже, чи людина ти, чи дух !»

Він мовив : «Не людина, був людина;

В Ломбардії мій батько оселивсь,

У Мантуї – моя там батьківщина,

Хоч пізно, жив я в Августовім Римі,

Коли ще лжебогам народ моливсь,

Я був поет, пісні складав любимі,

Як славний син Анхізів з Трої втік,

А Іліон упав в огні та димі».


*Спостереження за текстом художнього твору.
1. Зав’язка всієї «Божественної комедії» - перша пісня:
«На півшляху свого земного світу

Я втрапив у похмурій ліс густий,

Бо стежку втратив, млою оповиту».
Данте заблукав у дрімучому лісі. Страшно, навколо дикі звірі – алегорії вад; подітися нікуди. І тут привид давньоримського поета Вергілія обіцяє повести Данте в мандрівку потойбічним світом, щоб він побачив Пекло, Чистилище, Рай. Данте злякався, але Вергілій докорив, що сама покійна кохана Беатріче просила Вергілія бути провідником.

Поринемо у дантів світ, переживемо вагання (чи може він, звичайна людина, пройти шляхом випробувань) і жертовну готовність до «високого подвигу», потрібного не лише самому Данте, а й всім людям.

Попрямуємо за Данте до першого кола Пекла – і одразу опинимося в бурхливому вирі людських страждань, унікальних доль, пристрастей.

Пекло – це конус, гігантська вирва, що утворилася внаслідок падіння на Землю бунтівного ангела Люцифера, скинутого з небес. Звужуючись, вона доходить до центру Землі. Витіснена тілом Люцифера земля утворила на тому боці планети високу гору - Чистилище, а на цьому – Голгофу.


2. Аналіз розділу «Пекло»

Над входом у Пекло напис, що забирає всяку надію у тих, хто входить.




Коло

Грішники

Коментар

1 - е

Нехрещені немовлята, доброчесні нехристияни, мудреці.

Найменше страждань випало героям античної старовини, які не знали справжнього Бога – Гомеру, Сократу

2 – е

Порушники шлюбної вірності

Гасне світло, страждають любострасники, гнані поривами жорстокого вітру.

3 – е

Черевоугодники

Копошаться в багнюці під невпинним дощем

4 – е

Скнари і марнотратники

Страшна гризня точиться, страждають скнари, на шиях висять важкі гаманці;

5 – е

Гнівні і ледачі

У мулі Стигійських боліт загрузли гнівні

6 – е

Єретики

В розпечених трунах караються за своє безвір’я

7 - е

Насильники всіх видів: над ближніми, над майном, над собою

Кривава ріка засмоктує вбивць; насильники захлинаються кров’ю, яку вони пролили на землі; троє грішників танцюють у вогні

8 – е розділений на 10 сховів

Звідники і спокусники, підлесники, святокупці, лицеміри, хабарники, злодії, лукаві порадники, призвідники розбрату, фальшивники

Мучаться віщуни, чаклунки – у них скручені шиї; п’ятий рів залитий киплячою смолою; підлабузники сидять у масі сморідного калу; третій схов викладений каменем з круглими дірками, з яких стирчать палаючі ноги духовних осіб; у злих сховах караються обманщики, хабарники, злодії.

9 – е

Зрадники (Іуда, Брут)

Серед довічного холоду знаходяться зрадники, яких невпинно гризе правитель Пекла Люцифер. Найстрашніший гріх – це зрада.


Висновок :

1. Пекло – це суд над людськими пороками, але суд вищої гармонії, що дає надію кожному.

2. Поет зобразив цілу галерею живих людей і змалював кілька різних видів покарань грішників. Чим глибше коло, тим страшніші грішники знаходяться там. Така структура уособлює глибину падіння людей.

3. Чимало фрагментів вражають пристрасним співчуттям до людського страждання. У другому колі Пекла караються Єлена і Парис, Тристан і Ізольда, Паоло і Франческа, які завинили своїм коханням.

Данте засуджує згубність кохання, що призвело до загибелі і зради, але і співчуває закоханим.

4. Данте спускається в найглибші підземелля людського страждання, щоб звідати природу людини, зрозуміти сенс її буття.


Бесіда за запитаннями:
- У яких сферах подорожує герой?

- Назвіть дев’ять кіл Пекла. Які гріхи викриває автор?

- Який гріх найтяжчий?

3. Передчистилище
У Південній півкулі розташована гора Чистилища, яка оточена з усіх боків океаном. Автор змалював подих свіжого повітря – ця картина була прямою протилежністю картинам Пекла і нагадувала, що він знаходиться на іншому боці Землі.

Це місце називається Передчистилищем.

Тут очищуються душі померлих, непримиренних з церквою, недбайливих, загиблих не своєю смертю. Багато з них були неабиякими грішниками, але прощаючись з життям, встигли щиро покаятися і тому не потрапили до Пекла. Диявол втратив здобичі.

Всі душі у Передчистилищі безтілесні, мають лише прозору тінь людини.


4. Аналіз розділу «Чистилище»


  1. Поблизу входу на гору (Чистилище) ангел-охоронець вогневим мечем вивів на чолі Данте сім літер «Р» (перша літера лат. Peccatum - гріх). Це символ семи смертних гріхів, котрих мав позбутися поет, підіймаючись до Раю. Найтяжчим своїм гріхом Данте вважав гордість, тобто те, що позбавило раю Люцифера та Адама.

2. Грішники в Чистилищі теж відбувають покарання, але ці покарання душі приймають як належне. Вони з нетерпінням чекають тут закінчення терміну свого покарання і права зійти в Небесний Рай.

3. Чистилище налічує сім кіл. Це не випадково – у колах люди очищуються від семи основних гріхів. Чим вище коло, тим чистіша душа знаходиться в ньому. Тут знаходиться і долина земних володарів.




Коло

Грішники

Коментар

Перше

Пихаті

Слава приходить і йде, а свою гординю треба змирити

Друге

Заздрісні

Тимчасово засліплені, «завидющі» очі не бачать

Третє

Гнівні

Очищаються від смердючості

Четверте

Ледачі

Любов до блага була повільною

П’яте

Скупі

Очищуються від жадібності до золота

Шосте

Обжерливі

Колишнім ненажерам судилися муки голоду: охляв, шкіра та кістки

Сьоме

Любострасні

Очищуються вогнем. Горять, співають і виславляють приклади стриманості та цнотливості


Висновок :

1. У Чистилищі головна увага приділяється внутрішньо-емоційному станові автора.



  1. Серед кругів Чистилища точаться дискусії про природу творчості, пишаються поети, не забуті своїми послідовниками. Данте зустрічає співака Каселлу, який написав музику до багатьох його пісень.

  2. У Чистилищі Данте – Поет і тому тема мистецтва стає однією з провідних. Серед персонажів з’являються імена поетів, художників, музикантів.

  3. З особливою силою звучить тема античності, Данте намагається подолати розрив між язичницькою та християнською культурами.

  4. Данте проходить усі кола Чистилища, очищаючись від гріхів.

На останньому колі поет проходить випробування вогнем і потрапляє в Рай, де його чекає Беатріче. Вергілій зникає назавжди.

Улюблена омиває Данте у священній річці, і поет відчуває, як у його тіло вливаються сили.


5. Складання таблиці «Небесний Рай»

Навколо Землі рухаються Сонце і планети. Вони створюють також 9 кіл, на яких розташований небесний Рай, де живуть у вічному блаженстві душі праведників. Сліпуче сяйво заливає все навкруги.



Небо

Коментар

Перше – Місяця

У надрах Місяця зустрілися душі черниць, викрадених з монастирів і насильно виданих заміж. І жертва несе відповідальність – не проявила стійкість.

Друге – Меркурія

Живуть душі честолюбних праведників, які роблячи добрі справи заради власної слави, забували про промінь любові до божества.

Третє – Венери

Розкошують душі велелюбних. Скільки тут блаженного світла, небесного сміху.

Четверте – Сонця

Житло мудреців. Соломон попросив собі у Бога розуму й мудрості, щоб розумно правити народом, а не для вирішення богословських питань.

П’яте – Марса

Тут блискучі духи войовників за віру розташувалися у формі хреста. Данте дізнався у ясновидця про свою подальшу долю. Наприкінці противники будуть осоромлені, а Данте чекає тріумф.

Шосте – білого Юпітера

Тут витають душі справедливих.

Сьоме – Сатурна

Це дім глядачів.

Восьме – непорушних зірок

У небі палають тисячі вогнів – це торжествуючі духи великих праведників. Апостол Петро запитав поета про сутність віри.

Віра – аргумент на користь незримого, не маючи доказів – увірують.



Дев’яте – Кристалічне, або ангельських ієрархій

Архангели і ангели. Всюди іскри і величезні троянди – блаженні душі.

Десяте –

палаюче, Емпірей, помешкання божества, світ вічності



Божий престол. Данте змальовує Небесну розу – втілення християнських ідеалів.


Висновок:

Поступово, від кола до кола, Данте пізнає істину: це любов, що живе вічно.

Рай – місце, де панує справедливість і вічне блаженство.

Виразне читання:
«О вічний блиску, що шляхом сторіч,

Самоосяжний, само осягаєш

Й, осягнутий, собі зориш устріч!»
«Були ж у мене крила надто кволі,

Але яскравість сяйва тут прийшла,

І міць зростала розуму і волі.

Уяву сила зрадила була.

Та, мов колеса, ясні і веселі,

Жадобу й волю далі повела

Любов, що водитьсонце й зорні стелі».
У фіналі являється авторові видіння Бога, і тому, нарешті, відкривається ідея Божественної любові, що «водить сонце й зорні стелі»:
« Вірю в одного предвічного Бога,

Що, сам недвижний, рушає все небо

Любов’ю й тугою. На се я маю,

Не тільки докази фізичні та

Метафізичні, але й саму правду,

Яка з отсього місця полилася

Через Мойсея, псалми та пророків,

У Євангеліє, і через вас,

Що духом божеським огріті, написали».
Узагальнення і підсумки розділу «Рай»


  1. У Раю Данте пізнає чимало нового. Однак, взаємовідносини Поета з

оточенням змінюються, він значною мірою втрачає свою самостійність. Праведники повчають Поета, відкриваючи йому істинне збагачення людського розуму. Як прискіпливий учень до вчителя, звертається Данте з численними питаннями до праведників. Його цікавить все: закони земного тяжіння, плями на місяці, природа світла.

  1. Найпалкіше, однак, прагне поет збагнути таємницю стосунків між

людиною і Божеством, людиною і Всесвітом. Невирішеним для поета залишається питання справедливості засудження людини. Особливого драматизму ця проблема набуває в останній її частині. Все своє життя людина була доброю і чесною, але прожила без хрещення і віри. Чи можна засудити її – людині не дано зрозуміти справедливість Божого вироку.

3. Світ врятує любов. Божественна любов, яка повинна оселитися в душі кожної земної людини і направляти її в житті. Алегоричним символом цієї любові, чистоти і радості у творі є Беатріче – божественна душа, але ж і земна жінка, яку Данте вважає гідною сидіти поруч зі Святою Трійцею.


Питання до підсумкової бесіди:
1. З’ясуйте символічне значення гори Чистилища.

Хто з грішників може очистися, а хто ні? Чому?

2. Що автор побачив у Раю?

3. Які істини відкрилися йому?


Довідкова інформація
Сучасні Данте події


1.

Питання моралі і політики
Засуджує грошолюбство буржуазії

Гріхам Данте надає політичне та соціальне забарвлення. Політику обговорюють загробні мешканці всіх трьох світів. Особливо частина «Пекло» пройнята духом палкої політичної боротьби. Для імператора Генріха заготовлений трон в раю. Данте – прихильник поділу «двох мечів» влади: світського (імператорська рука) та духовного (церква). Його імперські ілюзії – це мрії про об’єднану Італію. До Пекла Данте вміщує своїх ворогів.

2.

Питання богослов’я

Намагається захистити релігію й церкву від негідних пасторів.



Сатира поета спрямована проти «святокупців». Данте зустрічав Папу Миколая ІІІ, який, увіткнувшись головою в дірку третього рову, потерпає жорстоко від того, що його ноги охоплені полум’ям. Тут же приготовлено місце і для Папи Боніфація VІІІ (тоді ще живого), який переймався не благом ближнього, а жадобою до золота. А у 27-ій пісні «Раю» святий Петро гнівно картає узурпаторів свого престолу, який через них є порожнім в очах Сина Божого. Боголовські питання Данте розв’язує в дусі Фоми Аквінського, проте релігія носить приватний характер.



ІІІ. Закріплення набутих знань
Міні - дослідження
Прокоментуйте висловлення О.Блажка : «Тінь Данте з профілем орлиним

Співає про Нове Життя ».


На сторінках поеми імена Христа, праведників і святих зустрічаються поряд з іменами Горація, Сенеки, персонажами грецької і римської міфології. Це характерне для гуманізму поєднання «Христа з Ціцероном», яке свідчить, що поет черпає багатства з усієї скарбниці духовної культури.

«Божественна комедія» - це поема про людину і все людство, які повинні шляхом морального очищення піднестися до вершин Духу.

Це ідея нової епохи – епохи Відродження.
Р.S. В Україні твори Данте відомі з початку XІX сторіччя.

Повністю «Божественну комедію» переклав українською мовою Є.Дроб’язко. У 1978 році його переклад отримав премію М.Рильського.


ІV. Домашнє завдання

В якості домашнього завдання учням пропонується відповісти на питання:




  1. У чому, на вашу думку, алегоричний смисл подорожі Данте?

  2. Які три вади Данте вважав згубними для людини?

(Гординя, жадібність, властолюбство)

  1. Про яке Нове Життя для людини мріяв Данте у «Божественній комедії»?

(тільки Любов може духовно змінити людину й навколишній світ).

Вільям Шекспір

1564 – 1616
Вільям Шекспір - англійський поет і драматург, геній доби Відродження (Ренесансу). У добу Відродження людина відкрила для себе незнану до цього радість – самостійно приймати рішення, ставити перед собою мету і простувати до неї. На цьому шляху на неї чекала небезпека трагічних помилок, але відмовитися від свободи людина вже не хотіла.

У літературі Відродження розквітають нові жанри і форми: сонет, ренесансна трагедія і комедія. Провідними мотивами були почуття людської гідності, віра в силу особистості і прагнення до гармонійного розвитку.

Шекспір народився в місті Стретфорді. У середині 1580-х років він переїхав до Лондона в пошуках свого місця у житті. Він стає суфлером, а згодом - актором і драматургом трупи.

Перу геніального драматурга належить 37 сценічних творів: комедії, історичні хроніки, трагедії, поеми.

Помер Шекспір 23 квітня 1616.

Сьогодні він – автор, якого найбільше читають на планеті. Кожне нове покоління відкриває для себе «свого Шекспіра», шукаючи відповіді на питання свого часу.

Іван Франко уперше переклав українською деякі сонети Шекспіра, а вистави за творами Шекспіра не сходять зі сцен українських театрів.
Вільям Шекспір «ГАМЛЕТ»



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка