Відділ освіти Кегичівської районної державної адміністрації Харківської області Кегичівський ліцей Кегичівської районної ради Харківської області Ситуативні



Скачати 260.31 Kb.
Дата конвертації10.01.2018
Розмір260.31 Kb.
ТипУрок

Відділ освіти d:\фоны\українські фони\02.jpg

Кегичівської районної державної адміністрації

Харківської області

Кегичівський ліцей

Кегичівської районної ради

Харківської області


Ситуативні завдання з краєзнавчого матеріалу на уроках зв'язного

мовлення в 6-7 класах


Вчитель української мови та літератури
Данько О.М.


ВСТУП
Для національного й духовного відродження України важливого значення набуває проблема вивчення історичного минулого. Адже знати про рідне місто, його історію, видатних діячів повинен кожний свідомий громадянин, який розуміє свій обов’язок берегти духовні надбання роду, народу, нації.

Краєзнавчий матеріал має неабияке виховне значення, оскільки формує національну свідомість, громадянську позицію, почуття гордості за рідний край. Тому саме мова, слово є важливим засобом формування національної та громадянської свідомості, виховання живого, а не декларативного патріотизму. Зважаючи на це, доцільно було б на уроках мови використовувати краєзнавчий матеріал, починаючи формування рис громадянина України з виховання любові до малої батьківщини: міста, села, де живите, оточуючої природи, пам'яток старовини. Що роблять рідні місця неповторними, до людей, що жили у цій місцевості, і сучасників.

Знання людиною свого родоводу, історії свого народу – це такий компонент цивілізації, який і робить людину власне людиною, тому саме краєзнавству в наш час належить важлива роль у вихованні учнів. Активне залучення школярів до краєзнавчої роботи сприяє й духовному розвитку, формуванню інтелектуального потенціалу України.

Використання краєзнавчого матеріалу під час уроку дає змогу ілюструвати основний програмовий матеріал; збуджувати інтерес учнів до нової теми; розвивати самостійність учнів і підвищення їх активності; пов’язувати навчання з життям.




Завдання 1. На конкурс краєзнавчих робіт учитель вам запропонував підготувати цікаву розповідь. Прочитайте текст, визначте його тему, дайте йому назву. До виділених слів доберіть синоніми. Коротко запишіть легенду.

Харківщина завжди пишалася своїм героїчним минулим. Саме про це було написано багато творів, складено безліч пісень, в яких уславлювалися героїзм, мужність, винахідливість, кмітливість оборонців рідної землі. Одним з них був Іван Сірко. Він ще за життя став героєм безлічі легенд. Народ з безмежною шаною ставиться до свого оборонця, тому і наділяв його надприродною силою. Так, в одній з них оповідається, буцімто він жив двісті десять років. Тричі зазирала Сіркова смерть у вічі, і тричі його рятувала «жива вода». А коли надійшла пора прощатися козакам з їхнім улюбленим ватажком, то, віддаючи останню шану, землю на Сіркову могилу насипали шапками, кожного разу низько вклоняючись кошовому отаманові. Правицю ж Сіркову ще сім років після його смерті брали в походи, оберігаючи себе від поразки, бо вірили, що добре пам’ятають турки й татари руку Івана Сірка.



Додатково пояснити значення слів: оборонця, кошовий, отаман, правиця, поразка.
Завдання 2. Уявіть ситуацію: ви познайомилися влітку з другом, який живе в іншому місті. Напишіть йому листа про своє місто чи село. Визначте тип мовлення у цій ситуації. Чи буде це діалогічне мовлення?
Завдання 3. Уявіть собі, що в неділю ваш клас іде до краєзнавчогомузею. Вам потрібно: а)оголосити про екскурсію на виховній годині,б)сказати про неї своїм батькам. У якому випадку ви використаєте розмовний стиль, а в якому звернетесь до іншого стилю мовлення? Чим відрізняється висловлювання? Складіть обидва тексти.
Завдання 4. Уявіть, що ви потрапили на Запорозьку Січ. Ви хочете розповісти козакам про життя сучасних українців. Складіть висловлювання на тему «Моя мандрівка в козацьку давнину». Використайте застарілі слова та неологізми.

Зразок: На Запорозькій Січі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє прізвище на козацьке прізвисько. Добираючи його новому побратимові, козаки любили пожартувати, незлостиво покепкувати з товариша. Тому багатьох нагородили такими кумедними прізвиськами, як Затуливітер, Неїжборщ, Непийвода, Недайкаша, Паливода, Загнибіда, Скачистрибайло.

Були серед запорожців четверо друзів: Пильнослух, Багатоказайло, Всечитака та Перомпишенко. Чому козаки наділили їх такими прізвиськами? Тому що кожен був неперевершений у чомусь одному,

Пильнослух мав гострий і витончений слух: чув те, що на другому березі моря говорилося пошепки. Говорити він не любив, а писати не вмів. Всечитака легко читав будь-який текст, записаний будь-якою мовою. Але людей він слухав неуважно, а балакав неохоче. Багатоказайло вирізнявся красномовством, умів переконувати, але на читання не мав терпіння, а писати йому було лінь. Перомпишенко мав чіткий і красивий почерк, але слова з нього й обценьками не витягнеш, а слухаючи людей, він засинав.

Якось Пильнослух, замріявшись, упав у глибочезну яму. Друзі кинулися його рятувати. Так усі четверо опинилися в Порталі часу, через який неждано-негадано потрапили… у ХХІ століття.

Прийнявши козаків за біженців із гарячих точок, наші сучасники оселили їх у санаторії й забезпечили всім необхідним. Перомпишенкові й Всечитаці видали один на двох мобільний телефон, Пильнослухові — ноутбук, Багатоказайлові — айпад…
Завдання 5. Уявіть, що ви потрапили в сучасну Україну. Ви хочете розповісти українцям про життя козаків. Складіть висловлювання від І особи на тему «Ми ж бо козацького роду». Використайте застарілі слова та неологізми. Скористайтесь наведеним нижче матеріалом.

Цікаві факти про запорозьких козаків розкажуть вам про славні лицарів Війська Запорозького, які стали символом боротьби за свободу і незалежність, зразком хоробрості і відваги.

На Запорізькій Січі жили не тільки українці, а й росіяни, поляки, молдавани, білоруси та вихідці з багатьох інших народів.

У побуті запорожці були невибагливими. Жили в куренях з очерету, основною стравою була каша з суміші борошна і пшона. Інколи варили юшку з риби.

Козаки були дуже майстерними воїнами, відрізнялися хитрістю, вправністю, вміли непомітно підкрадатися, часто перемагали супротивників, значно переважаючих в чисельності. Основною зброєю запорізьких козаків була шабля, алебарда і рушницю.

Існують легенди про козаків-характерників, які нібито вміли проходити крізь стіни, чути і бачити на великій відстані, перетворюватися на тварин, ставати невидимими і багато чого іншого.

Військові трофеї були не єдиним джерелом для існування. Козаки також пасли коней, розводили худобу, тримали пасіки, займалися полюванням і риболовлею.

Хоча на острів Хортиця жінкам шлях був замовлений, у багатьох козаків були подруги і навіть сім’ї за межами острова. У мирний час запорожці періодично відвідували дружин і дітей.


Завдання 6. Ознайомтеся з текстом, у якому є діалектизми. Знайдіть їх. У якій місцевості вони вживаються? Наведіть приклади діалектизмів вашої місцевості. Розпитайте про ці слова у своїх родичів чи знайомих. Побудуйте розповідь з використанням діалектизмів. Запишіть цю розповідь літературною мовою.

Південно-східні говори української мови

Коли Олену віддавали заміж, то придане ледь умістили до можари (великий віз).

Серед зграї дітей був зовсім маленький конóшок (мала дитина), який весь час ставав навшпиньки, щоб дотягнутися до старших.

Справжній гайшáн(розбишака) невдовзі перетворився на доброго, вправного парубка.

Із старих дощок дідусь змостив на задвірку невеличкий кохáлаш (будівля для реманенту).

Уся дорога до села була з глибокими бакáями (вибоїна, яма), тож довелося об’їхати, щоб не зламати колеса.


Завдання 7. Цього року (2015 року) 405 років від дня народження Івана Дмитровича Сірка (бл. 1610–1680), кошового отамана. Уявіть, що ви екскурсовод і проводите екскурсію.

Побудуйте розповідь, беручи за зразок наведений нижче текст. У якому стилі він написаний? Які особливості цього стилю? Врахуйте їх при побудові вашої розповіді.


Запорізької Січі Сірко Іван Дмитрович (народився між 1605 і 1610 — помер 1(11).8.1680) — український політичний і військовий діяч другої половини ХVІІ ст., кошовий отаман Запорізької Січі.

Народився у слободі Мерефа на Харківщині (за іншими даними походив із дрібної шляхти на Поділлі).

Впродовж 1660-х років заснував Слободу та Артемівку, хутір Сірківку (Сєріковку, тепер у межах м. Мерефи).

З 1665 р.— харківський полковник.

У березні 1668 р. підняв повстання проти царського уряду в «новобудованих» містах Харківського полку — Мацьку, Змієві, Валках, Мерефі.

Вісім разів (за іншими джерелами — п’ятнадцять) запорожці обирали Івана Сірка кошовим отаманом. Жоден отаман не зажив такої любові й шани серед січового товариства.

Причиною такої шани була безперервна героїчна боротьба козацтва проти турецько-татарських нападників, яку очолював Іван Сірко. Запорозький лицар під час походу багато уваги приділяв порятунку бранців, визволенню невільників, які конали в тяжкому рабстві у султанській Туреччині та Кримському ханстві. Талант далекоглядного полководця, особиста хоробрість, мужність і відвага поєднувались у ньому з відданістю народній справі.

Мудрий, розважливий і демократичний, він був занадто скромний у побуті, глибоко релігійний, не вживав алкоголю. На Січі жив у курені, їв з козаками з одного казана, носив простий одяг. Дослідники стверджують, що за своїми звичками Сірко нагадував київського князя Святослава.

Ще за життя його ім’я стало легендою, його подвиги кобзарі оспівували в думах і піснях.

Понад двадцять років Сірко боронив рідну землю від ханських орд, жодного разу не зазнавши поразки.

Останній похід під керівництвом Сірка відбувся 1680 року.

Занедужавши, Сірко відправився на пасіку в село Грушівка. Там судилося йому першого серпня 1680 року відійти на вічний спочинок. Могила Івана Сірка

Запорожці водою переправили на Січ тіло свого улюбленого ватажка.Наступного дня з військовими почестями поховали його «усім військом низовим запорозьким...».

Ще довго козацькі кобзарі в своїх думах оплакували гетьмана і висіла над степом мелодія «А на Запорожжі кошовий Сірко, ватаг сильний помер».

Польський хроніст Віспасіан Коховський дав таку характеристику Сіркові: «Страшний був орді, бо був досвідченим у воєнних акціях і відважним кавалером. Татари цілком серйозно вважали його шайтаном і навіть своїх дітей, коли вони плакали і їх не могли заспокоїти, лякали Сірком, кажучи «Сірко йде». Сірко був чоловіком гожим, бойової вдачі, не боявся ані сльоти, ані морозу, ані спеки. Він не любив марнувати час або упадати коло жіноцтва, постійно бився з татарами, проти яких мав природну ненависть. На обличчі він мав природний знак, ніби шмат пурпуру».


Завдання 8. Напишіть твір на основі особистих вражень на тему «Екскурсія до Хотинського замку». Використайте у своєму творі розповідь та
опис місцевості, врахуйте особливості стилю мовлення.
Хотинська фортеця є улюбленим місцем любителів всіляких історичних реконструкцій, під час яких учасники і глядачі можуть насолодитися неймовірними і захоплюючими видовищами: військові маневри, масові кінні бої і справжня реконструйована облога фортеці з застосуванням автентичної облогової техніки.

У Хотинській фортеці знімалося понад 50 художніх фільмів, серед яких "Три мушкетери", "Гадюка", "Русалонька", "Захар Беркут", "Балада про доблесного лицаря Айвенго", "Чорна стріла", "Стара фортеця", "Стріли Робін Гуда".

Місто, де оживає історія..
Завдання 9. Прочитайте текст. А що вам відомо про українську вишивку? Чи бачили ви у когось (а можливо, у вас є вдома) вишиті рушники, сорочки, інші предмети побуту з візерунками, характерними для вашої місцевості? Розкажіть про це, описуючи предмети (якими кольорами вишито, що зображено, коли виконано роботу). Чому варто носити вишиванку?Розповідь запишіть.

Українська вишивка сьогодні

Українська вишивка сьогодні — складне, багатогранне явище, що розвивається в сфері традиційно-побутового, самодіяльного мистецтва та творчості художників-професіоналів. У відомих осередках вишивання — таких, як Косів, Клембівка, Полтава, Черкаси, Львів та інші,—створені підприємства художніх промислів, що відроджують і далі розвивають класичні надбання кожного мистецького регіону.

Вишиванням споконвіку займались жінки, які з покоління в покоління передавали найтиповіші, найяскравіші зразки орнаменту, кольору, вишивальну техніку. Вишивки, передаючи характерні ознаки місцевості, різняться між собою орнаментом, технікою виконання та гамою барв.

Вишивкою оздоблювали рушники, фіранки, жіночий та чоловічий одяг. Особливої уваги надавали рушникам – старовинним оберегам дому, родини. На жаль, пам’ятки української вишивки збереглись лише за останні кілька століть, але й цього достатньо, щоб виявити, що елементи символіки орнаментів української вишивки співпадають з орнаментами, які прикрашали посуд давніх мешканців України доби неоліту, трипільської культури.


Чому варто носити вишиванку?
Українські вишиванки ніколи не втрачали популярності. Їх носять дорослі й діти, чоловіки і жінки, українці та іноземці. Якщо раніше вишиванку одягали лише на тематичні заходи, то сьогодні вишита сорочка стала звичною частиною повсякденного гардероба.

Чому до вишиванки ставляться з такою повагою та любов’ю?

По-перше, це не лише зручний, а й безпечний для здоров’я одяг. Адже традиційно вишивають на полотні або льоні, а ці тканини чудово пропускають вологу, не викликають алергії, вони приємні для тіла.

По-друге, вишиванка ідеально поєднується з будь-яким одягом: шкільною формою, джинсами, шортами різних фасонів. Вишита сорочка завжди має вигляд елегантний та стриманий і водночас яскравий та оригінальний.

По-третє, вишиванку вважають потужним оберегом. Наші предки вірили в силу вишитих візерунків. Кожен елемент вишивки має своє значення, а всі разом бережуть людину від негараздів.

По-четверте, вишиванку здавна вважають символом і гордістю української культури. Вона береже традиції наших предків. Вишита сорочка – як патріотична пісня.

Ось чому вишиванка є такою улюбленою й популярною в нашому народі. ( 160 сл).
Завдання 10. Прочитайте текст про походження святкування Щедрого вечора. А як його святкують у вашому селі, місті? Розкажіть про це, використавши щедрівки. Розповідь запишіть.

Щедрий вечір

Щедрий вечір – свято місячної і зоряної ночі, з якої зродився золотопроменевий світ. З давніх-давен орій-хлібороб вельми вшановує благодійство ночі, коли все оживає після денної спекоти і яка дає йому змоги відпочити та набратися сил.

Не злічити пісень-колядок та пісень-щедрівок, складених для величання Господа-Творця, та жодну з колядок удень майже не співають, а щедрівок – тим більше, бо щедрівками величають свято Щедрого вечора, місяця та зорі. Величаючи місяць і зорю, орій-прапрадід уводить нас у ще глибинніші таємниці життя, до первопочину світу на землі…

На Щедрий вечір, як тільки засяє в небі Зоря, господар запалює свічку

і обкурює хату чарівним зіллям, очищаючи її від злих духів. Господиня ставить на стіл миску з пирогами. Пироги – то є хліб місяця, свята жертва йому, а тому своєю подобою нагадують серп місяця. Пироги з маком – це символ росту і плодовитості, яку так само має в собі місяць.

Свято Щедрого вечора – це свято віри і надії в те, щоб людям жилося заможніше, щоб жито, пшениця і всяка пашниця уродили краще, ніж торік, на славу Господу-Творцю, на славу світла Дажбожого, заради світлого майбутнього дійте та внуків могутнього Роду.

(В.Войтович, «Сокіл-Род»)
Завдання 11. Ваша вулиця, школа носить чиєсь ім’я? А можливо, вам відомо щось про видатних людей, які народилися або жили у вашому місті чи селі? Підготуйте матеріал для газети під назвою «Його (її) ім’ям названо нашу…» або «Він (вона) народився у нашому місті».
Завдання 12. Вас колись цікавила історія вашого села, міста? Чи знаєте ви час заснування поселення? Напишіть декілька сторінок для краєзнавчого альбому «Наше місто (село)». Форму викладу матеріалу, стиль мовлення виберіть самі, вирішіть також, про що ви саме напишете. Із слів старших, довідників опишіть місцевість, людей, які тут проживали, скажіть, чим вони займались і под. Попрацюйте над удосконаленням тексту, намагайтесь якнайкраще реалізувати свій задум, не вживайте «стандартних» виразів.
Завдання 13. Прочитайте поезії нашого земляка Степана Сапеляка . Розкажіть, що вам відомо про його творчість Які почуття він навіває? До чого закликає? Знайдіть індивідуально-авторські неологізми.

Куди? Куди ми? Де свята дорога?

Тюремний вал. І тіні України…

Де наш Кобзар? Подвір’я до порога?

Де мальви? Вікна? – повні голубих хмар’їн.

Чорнобиль ось!.. Як Демон з румовища…

І попіл наш сльозою до води.

О люди! Люд! Почнім з калин і вишень…

Ще раз почнім із пісні і верби.

Зачни жоно. Дружинонько. Дружино.

Вітчизно. Українонько. Жита!

Заплодоносьте злотоносним жнивом

Під голубим світанням і життям.

Отак… Покаймося до неба і почнімо

Від чорнобривців, ластівки й Дніпра.

А пісню наречім – хоткевичівна,

І лик його впом'янемо і прах…
Мій Харкове

Медовим рястом пахне липа пізня,

Хмільне хитання пахне із Левад.

Цвіте пташина колискова пісня,

Немов вишневий материнський сад.

Цвітуть купальські срібні зорелюби

Їм сняться сни, як сни Сковороди…

А лісопарк світаннячко голубить,


Щоб прилетіли втіхи голуби.

А цвітень цвіт літніє парками,

Мов ніч прощань, мов ніч купайлова…
Любове, Ладонько, −мій Харкове,

Волошку музики віддай мені…

Віддай мені… Зіграй мені…
Завдання 14. Що для вас, молоді, означає патріотизм? Чи вважаєте ви вчинок юнаків, описаний в статті патріотичним? Що виразили нахімовці співом Гімну? Які риси вдачі юних нахімовців виявив їхній вчинок? На які ризики наражали себе юні патріоти? Які почуття переживали вони, на вашу думку, під час співу? Які почуття викликав їхній вчинок у вас? Як ви оцінюєте вчинок нахімовців? Скласти оцінку вчинкові юнаків та аргументувати її за таким зразком: Вчинок нахімовців я вважаю … (благородним, дивним, недоцільним, гідним наслідування і т. ін.) тому що ......... .

(Патріотизм (грец. patriotes, −співвітчизник, грец. patris, − батьківщина) − це моральний і політичний принцип, соціальне відчуття (сприйняття), змістом яких є любов до Батьківщини (місця народження всіх поколінь предків і самої людини), відданість своєму народові, готовність заради них на жертви (в тому числі готовність підкорити свої особисті потреби потребам суспільства перебування (проживання) і подвиги.)
ІСПИТ НА ПАТРІОТИЗМ

Під час церемонії підпорядкування Севастопольської військово-морської академії ім. П.Нахімова Російській Федерації кількадесят хлопців-нахімовців заспівали Гімн України. Відважні 20-річні юнаки не побоялися піти наперекір російським агресорам.

Щоб заглушити спів юних патріотів, почав голосно грати оркестр. Але Державний Гімн звучав упевнено й гідно.

В Інтернеті відео, яке зафіксувало вчинок мужніх патріотів, переглянули десятки тисяч користувачів. Юні нахімовці стали гордістю України.

Що ж до подальшого навчання нахімовців-патріотів (зрадити присязі українському народові відмовилося 75 осіб), то вони завершили його в інших закладах країни. Нині гідні сини України стали офіцерами, які будуть вірно служити своїй державі (За матеріалами Інтернету).

З опорою на таблицю пояснюємо учням, як скомпонувати твір-роздум про вчинок людей (людини).


Твір-роздум про вчинки людей

План:

І.

Теза. Який людський вчинок привернув мою увагу. З ким, де й коли це трапилось?

ІІ.

Аргументи або докази. Що саме трапилось?

ІІІ.

Висновок. Як я оцінюю цей вчинок і чому?


Завдання 15. Прочитайте текст. Що вам відомо про культуру Полісся? Запишіть розповідь.
Полісся – чи не єдиний регіон у Європі, де найповніше збереглися

дохристиянські, а то й раніші, елементи як матеріальної, так і духовної культури (якоюсь мірою з поліщуками можуть конкурувати етнічні групи горян – бойки, лемки та гуцули).Одначе є незаперечним той факт ( і це підтвердив один із англійських дослідників), що всі гілки слов’янства відгалузились од українців-поліщуків.

На доказ цього наведу лише кілька фактів. До наших днів зберігся на Рівненщині дохристиянський обряд «Водіння куста» − унікальна обрядодія вшанування сельчан під час Зелених свят, що стала прообразом колядницьких ватаг на різдвяно-новорічних празниках, якими широко користувалися до княжої доби, збережене в побуті лісове бортництво, себто догляд за бджолами в природних лісових дуплах, про що засвідчує перший звід писемних законів «Руська Правда», яку впорядкував ще Ярослав.

Мудрий, та чимало інших дійств.

(Василь Скуратівський)
Завдання 16. “Історія у фото” розповідатиме про те, як змінювався вигляд наших міст і сіл упродовж історії. Фотоілюстрації та листівки є документальним підтвердженням краси і неповторності різних куточків краю. Кожна вулиця і площа, будівля чи пам’ятне місце несуть в собі частинку історичного минулого, з яким тісно пов’язані долі наших земляків.

Зробіть спробу уявити собі, що Ви опинилися “в тому часі і в тому місці”.

Буде цікаво…


Слова для довідок: в'їзні ворота зі сторожовими вежами, торгові лавки київських ремісників XI-XIII століть,вежа – повалуша XI-XIIІ століть, княжий двір і трибуни, ярмарок майстрів,

Завдання 17. «Це ілюстроване фото розповість….»


(Половецькі кам'яні статуї — балбали («половецькі баби»), створені у XII столітті. Статуї були знайдені на території Харківської області. Одна із статуй була знайдена у дореволюційні часи, дві — у 30-тих роках XX століття, а одна була знайдена співробітниками відділу археології історичного музею в результаті археологічних досліджень у Лозівському районі у 1980 році на дні річки Бритай.)
Завдання 18. Ми всі – жителі країни. Від нас залежить культурний та економічний її розквіт. Для цього маємо скласти програму дій перебудуватися у душах і серцях на добро, на віру, надію та любов.

(Учням пропонується побудувати текст із використанням твірних та новоутворених слів: різні барви – різнобарвний, старий – старенький, блакитний – блакить тощо)

Зразок виконання завдання

Моя Україна

Україно наша! Яка ж ти мальовнича, різнобарвна, привітна! А починаєшся ти для кожного від рідного порога старенької школи, від своєї вулиці, поблизу якої петляє блакиттю потічок, від поля, що на горизонті зливається з небом… Ти безмежна, бо єднаєш до гурту народ наш великий. Ти велична, ти совісна, ти – єдина! Ти - найкраща з усіх держав, бо тут я живу, тут мій дім з диво-мальвами край вікна, тут родина велика моя !
Завдання 19. Складіть зв’язне висловлювання на тему» «Куточок рідної землі», використовуючи епітети:

Багата, велична, плодюча, розкішна, щедра, свята, батьківська, благословенна, казкова, легендарна, оновлена, священна, чудодійна, сонцелика.


Завдання 20.Побудуйте усне висловлювання про своє селище (село, місто), користуючись планом:

1. Назва селища, історія його походження.

2. Його розташування, особливості природних умов.

2. Визначні місця селища.

4. Історичні та архітектурні пам’ятки.

5. Чим мені подобається селище?

6. За що я його люблю?
Завдання 21. Побудуйте діалог, користуючись запитаннями:

1.На якій вулиці ти живеш? Чиє ім'я вона носить? Як називається?)

2.Чим цікава твоя вулиця?

3.Які навчальні, адміністративні й культурні заклади знаходяться на твоїй вулиці?

4. Як розміщені на ній проїжджа частина, тротуар? Чи є сквер, клумби, з квітами, місця відпочинку?

5.Чи подобається вулиця,на якій ти живеш?


Завдання 22. Користуючись ситуативно-тематичним словником, складіть розповідь про український народ.

Належати до слов'янської групи, постійно проживати, в одній місцевості, давні племена, брати початок, об’єднуватись, спільні зусилля, боронитись від ворогів, багатостраждальний, волелюбний, зазнати вікове поневіряння, доброзичливий.


Завдання 23. Побудуйте діалог на тему» «Великі українці». У разі потреби скористайтесь нижче поданими запитанням.

1.Когоз відомих людей ви назвали б великими українцями?

2.За які заслуги люди можуть бути удостоєні цього звання?

3.Що вам відомо про князя київського Ярослава Мудрого?

4.Учому заслуги Б.Хмельницького перед Україною?

5.Наведіть найвидатніші особистості українських письменників?

6.Як твори, на вашу думку, становлять золотий фонд української літератури?

7.Кого з діячів української культури ви б виділили?

8.Звідки вам стало відомо про досягнення цих людей?

Завдання 24. Згадайте вивчений матеріал з історії України про Б.Хмельницького. Проведіть гру Хто швидше?Умови гри: перемагає той, хто перший зможе правильно продовжити речення.

1.Богдан Хмельницький був сином (українського шляхтича Михайла, що був урядником у місті Чигирині й недалеко під Чигирином мав невеликий хутір Суботів).

2.Змолоду вчився Богдан у…(школах у Києві, в Ярославі та у Львові).

3.У битві під Цецорою молодий Богдан ...(попався в турецьку неволю, де пробув два роки).

4.Вийшовши з неволі…(став сотником козацького війська).

5.Вирішивши помститися за свою кривду і кривду народів,…(став сотником козацького війська).

6.Хмельницький обрав собі за столицю…і звідти почав …(Чигирин; заводити лад по всій звільненій Україні).

7.Гетьман Хмельницький має в українській історії велику славу, бо …(він перший рішуче повів козацьке військо до боротьби за волю народу і рідної землі).

8. Про Хмельницького народ складав пісні, легенди. Я знаю таку…
Завдання 25. Побудуйте монолог «Великий українець чи українка».
Завдання 26. Уявіть, що ви екскурсовод музею і проводите екскурсію. Побудуйте розповідь, беручи за зразок наведений нижче текст. У якому стилі він написаний? Які особливості цього стилю? Врахуйте їх при побудові вашої розповіді.

Найвеличніший ансамбль мозаїчного та фрескового живопису було створено у київському Софійському соборі. За урочистістю, монументальним розмахом він не мав собі рівних не лише в історії давньоруського живопису, а й у світовому мистецтві тієї доби.

Внутрішнє оздоблення Софійського собору відзначалося пишністю. Мерехтливе сяюче тло золотих мозаїк, чисті й прозорі кольори фрескового живопису створювали урочисте враження.

У центрі собору, в куполі — мозаїчне зображення Христа.

У простінках між вікнами барабана нерухомо застигли постаті так званих дванадцяти апостолів — учнів і послідовників Христа. На парусах склепінь — постаті чотирьох євангелистів, які були проповідниками християнського вчення.

У вівтарній абсиді — велика постать матері Христа — Марії з піднятими руками в молитовній позі, таке зображення Богоматері називається Оранта-заступниця. Складки її одягу ніби світяться, виблискують багатьма відтінками синього, і золотавого, пурпурового, білого кольорів. Багатобарвні мозаїки створюють незабутнє враження.

Образ Марії-Оранти у давні часи був особливо популярним. Русичам, які щойно прийняли християнство, Оранта нагадувала язичницьку Велику богиню — матір Землі. До неї зверталися в часи стихійного лиха та ворожих нападів. Її звали ще «Непорушною стіною».

Софійські мозаїки надзвичайно виразні. Райдуга смальт спалахує насиченими тонами, які мерехтять на золотому тлі. Палітра мозаїк налічує десятки відтінків кожного кольору, створює цілу симфонію багатоколірного звучання.

У візантійських та давньоруських храмах зображення мали умовний площинний характер. Образи святих виступали як ілюстрація уявної ідеї, а не правдивої події. Але в Софійському соборі зустрічаються не тільки зображення релігійного змісту а й надзвичайно цікаві світські сюжети. Так, у соборі було зображено засновника собору —Ярослава Мудрого і його родини. Збереглася лише композиція на південній стіні, де зображені дочки Ярослава: Анна (дружина французького короля), Єлизавета (норвезька королева), Анастасія (угорська королева). Кожна з них має індивідуальні риси. На протилежній стіні були зображені сини Ярослава.

(Уривок із книги «Українське мистецтво»)

Завдання 27.Ознайомтесь з описом квартири-музею. Який вид опису домінує? Яка його основна думка? Уявіть себе гідом музею та спробуйте провести екскурсію, переказавши текст.

У 15-ти кілометрах від Золочева, що на Харківщині, лежить невелике гарне селоСковородинівка (колишня Пан-Іванівка). Тут в 90-х роках XVIII століття жив та помер видатний український просвітитель, філософ і поет Г.С.Сковорода.

Світла одноповерхова споруда стоїть на невеличкому пагорбі. Поряд розкинувся великий сад, який спускається до мальовничих озер. На березі одного з них, як і при житті мислителя, росте старий дуб. Вузька доріжка веде від дуба до могили філософа.

Вхід до музею: високий ганок, двоколірний портик класичних форм. Вестибюль.

Центральну стіну його займає портрет-панно Г.С. Сковороди, виконаний художником Р.Волинським по дереву, і віршовані рядки М. Рильського.

Народжений вільним, вихований у працьовитій козацькій сім'ї, Сковорода на все життя залишався бідняком. Надовго зупиняються відвідувачі біля вітрини, в якій експонуються предмети побуту XVIII століття: свита, шапка, полотняна сорочка, подібні до тих, які носив Г.С.Сковорода. Тут же чорнильниця, копія палиці, годинник філософа.

Меморіальна кімната передає обстановку останніх днів життя Г.С. Сковороди: просте ліжко, накрите селянським рядном, старовинне бюро з книгами та рукописами, стілець, скриня, на стіні — селянська свита...

(За матеріалами путівника «Літературно-меморіальний музей Г. С. Сковороди»)

ВИСНОВОК
Таким чином, ми можемо сказати, що використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови сприяє естетичному вихованню учнів, розвитку їх емоційного світу і художніх смаків, дає можливість простежити загальноісторичний процес крізь призму місцевих подій і явищ, поглибити знання учнів, сприяє свідомому сприйняттю та осмисленню подій історії України.

Доцільне використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови сприяє реалізації виховної мети уроків: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів любов до рідного краю.

У своїй педагогічній діяльності на уроках української мови намагаюсь якнайчастіше підбирати матеріал з використанням історії рідного села або цитати із віршів письменника рідного краю.

Отже, на мою думку, саме звернення до спадщини та культури рідного краю на уроках української мови допоможе донести до учнів матеріальну й духовну своєрідність регіону, своєї Батьківщини. Рідне слово є невичерпним животворним і невмирущим джерелом, з якого діти черпають уявлення про навколишній світ, про своє село й місто, про весь свій край.



Використана література
1.Білоусенко П.І., Явір В.В. Проблемно-ситуативні завдання на уроках української мови: посібник для вчителя. — К.: 1992.

2.Патріотичне виховання на уроках української мови: методичний посібник для вчителя / О.П. Глазова. — Київ : Видавничий дім «Освіта», 2014.



3.Шевцова Л. С. Ситуативні завдання як ефективний засіб розвитку зв'язного мовлення учнів / Українська мова і література в школі. – 2001. – №2. – С. 11-17
2015

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка