Урок на високому науково-методичному рівні в рамках ммс методистів. Список використаної літератури



Скачати 493.62 Kb.
Дата конвертації06.01.2018
Розмір493.62 Kb.
ТипУрок

Методичний посібник рекомендовано викладачам для викладання предмету українська мова та література за професійним спрямуванням та учням для вивчення цього предмету за професіями поліграфічної галузі.

Цибуліна Наталія Данилівна викладач української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії. Працює в Київському вищому професійному поліграфічному училищі з 1994 року.

В 1972 році закінчила Одеський державний університет ім. І. І. Мечнікова за спеціальністю філолог, викладач української мови та літератури.

Викладач бездоганно забезпечує якісну підготовку учнів шляхом використання різноманітних форм та методів проведення уроків. Володіє ефективними формами і методами організації навчально-виховного процесу. Найбільш вдалими є нестандартні уроки, на яких викладач створює проблемні ситуації, спонукає учнів до свідомого, глибокого засвоєння знань. Учні, підготовлені викладачем, займають призові місця в ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з української мови та літератури.c:\users\samsung\desktop\цибуліна.jpg

Викладач провела відкритий урок на високому науково-методичному рівні в рамках ММС методистів.

Список використаної літератури


  1. «Офсетний друк» С. І. Мельнічук, С. М. Ярема книга 1-2 Київ 200 р.

  2. «Таємниці друкарства» О. Ф. Розум Київ 1980 р.

  3. Українська мова В. Д. Горяний Київ 1992 р.

  4. Українська мова В. М. Русанівський, М. М. Пилипинський, С. Я. Єрмоленко Київ 1987 р.

  5. Українська мова 10-11 клас О. Олійник Київ 1998 р.

  6. Українська мова «навчальний посібник» Л. І. Мацько, О. М. Мацько, О. М. Сидоренко Київ 1998 р.

  7. Українська мова 10-11 клас О. М. Біляєв, Л. М. Симоненко, Л. В. Скуратівський, Г. Т. Шелехова Київ 2000р.

  8. Українська мова 10 клас О. В. Заболотній, В. В. Заболотній Київ 2010 р.

40

І РОЗДІЛ



ВСТУП

1. Тема: Українська мова в світі



Завдання 1. Прочитайте поезію «До українців».

Уважно обміркуйте, що тривожить

автора, до кого він звертається?

Яке місце посідає мова в житті

суспільства?

ДО УКРАЇНЦІВ

Я запитую в себе, питаю у вас, у людей,

Я питаю в книжок, роззираюсь на кожній сторінці:

Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень

і день

Коли ми, українці, забули, що ми – українці?



І що є в нас душа, повна власних чеснот і щедрот,

І що є у нас думка, яка ще од Байди нам в’ється,

І що ми на Вкраїні – таки український народ,

А не просто населення, як це у звітах дається.

І що хміль наш – у пісні, а не у барилах вина.

І що щедрість – в серцях, а не лиш у крамничних

вітринах

І що є у нас мова, і що українська вона,

Без якої наш край – територія, а не Вкраїна.

Я до себе кажу і до кожного з вас: - Говори!

Говорімо усі, хоч ми й добре навчились мовчати!

Запитаймо у себе: відколи, з якої пори

Почали українці себе у собі забувати?

2

розміру пюпітра, то коран сягав 2,5 м. На жаль, цей пам’ятник древньої культури не зберігся.



Серед книг-велетнів значне місце займають географічні атласи. Так, атлас англійського короля Карла ІІ, що зберігається в Британському музеї, має висоту близько 2 м.

У 1803 р. в Лондоні видано драматичні твори Вільяма Шекспіра. Розмір книги 76˟86 см. Ілюстрації виконували тридцять три видатні художники Англії. Готувалось і друкувалось видання понад 30 років.

Найбільшою дореволюційною російською книгою вважається «Описание святейшего коронования». Книга відтворена всіма відомими на той час поліграфічними методами: хромолітографією, гравюрою на металі. Цінність її лише в поліграфічному виконанні.

У звичайній видавничій практиці книги-велетні зустрічаються нечасто, особливо в останній час, бо користуватись ними незручно. Для нас вони тільки зразок величезних можливостей поліграфічного виробництва. Та й не в розмірі книги справа. Головна цінність книги у змісті.

У 1848 р. вже було чимало об’ємних, надрукованих на найкращому папері книг, які прославляли королів, князів і графів. Та в цей час в Англії таємно була видана невеличка брошура «Маніфест комуністичної партії», написана Карлом Марксом і Фрідріхом Енгельсом. Ця книга повела народи на боротьбу проти титулованих експлуататорів. Сьогодні вона найбільш розповсюджена серед найзнаменитіших книг світу. Це – книга-гігант, книга-путівник.

На честь 125-ї річниці першої публікації «Маніфесту» лейпцігська друкарня ім. Андерсена Нексе надрукувала книгу-мініатюру розміром 57˟46 мм з 11 гравюрами на дереві Франца Мазеереля. Для форзацних аркушів використано єдину сторінку рукопису Карла Маркса, яка збереглася. Це твір справжнього друкарського мистецтва.

38

Земле Тарасова, земле Франкова,



ниво засіяна щастям – добром,

вічно твоя соловейкова мова,

вічна розмова Дністра із Дніпром!

Д. Павличко

Купана – цілована хвилями Дніпровими,

Люблена – голублена сивими дібровами,

З колоска пахущого, з кореня цілющого,

Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози

Наша мова.



Н. Білоцерківець

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива.

Як їх почує! …

Т. Шевченко

З поданих поетичних рядків письмово висловіть власну думку:

«Яке місце посідає мова в житті суспільства?»

2. Тема: Роль мови у самовираженні особистості



Завдання 1. Прочитати текст, дати відповідь на запитання:

а) Чим пояснити різне ставлення до української літератури властей різних держав?

б) Чому на чужині наші земляки так дбають про рідне слово, тоді як на батьківщині багато хто з них нехтує ним?

На далекому Австралійському континенті мешкають близько 50 тис. вихідців із України – робітники, фермери, службовці, бізнесмени, вчителі, науковці.

Більшість українців виїхали сюди після війни, рятуючись від переслідувань більшовицького режиму. Облаштувавшись,

4

з’явились книги, які формою мали, звичайно, дуже мало спільного із сучасною. Найдавніші книги – глиняні таблиці, як вважають учені, мають вік понад 5 тис. років. Вони з’явились у Вавілонії і Ассірії, де з глини вміли робити і халупу бідняка, і палац царя.



З м’якої глини формували прямокутні і круглі плитки. На їх поверхні металевою, дерев’яною або кістяною тригранною паличкою видавлювали знаки, схожі на трикутники, - клини. Глиняні плитки сушили на сонці й випалювали в печі. Вони ставали твердими і довговічними, не боялись ні вогню, ні часу. З них і складали книги. Тут була проза, поезія, легенди, байки і приказки. На глиняних табличках писались і «ділові папери»: державні і торговельні договори, довідки, документи. Вага таких «документів» і «книг» сягала кілька десятків кілограмів. Переносити їх було незручно. Та й користуватися ними нелегко. Певно тому ці «книги» не набули поширення.

У стародавньому Єгипті популярними стали особливі книги – рулони. Писали їх на папірусі – трав’янистій рослині долини Нілу. Сторінки такої «книги» йшли одна за одною на суцільній сторінці, яку намотували на тонкі круглі держальця. У розгорнутому вигляді рукопис вимірювався десятками метрів. Сувій із текстом «Іліади» Гомера мав довжину близько 150 м. Сувої зберігали в глиняних дзбанах, скриньках, шкіряних полотняних або дерев’яних футлярах, до яких кріпили ярлик з назвою «книги». Такі «книги» побутували в Древній Греції, Римі і в Китаї. У Китай у VIII ст. до н. е. використовували для письма ще й шовк. Шовкові «книги» також згортали в сувої. Пізніше у вигляді сувою робили й друковану книгу.

З розвитком цивілізації потреба в папірусі невпинно зросла, але він мав ряд значних вад: боявся вологи, пропускав чорнило, писати на ньому було лише з лицевого боку, термін його зберігання був обмежений.

І от у Греції в ІІ ст. до н. е. у м. Пергамі почали широко

застосовувати новий матеріал – особливим способом оброблену шкіру худоби. Найбільш цінні сорти виробляли з шкіри ягнят, телят і козлят. Назвали його пергаментом (від назви міста, де

36

3. Тема: Одиниці мови.



Завдання 1. Уважно прочитайте текст. З яких мовних одиниць складаються речення тексту.

Друкарські засоби поширення інформації займають важливе місце в житті людей. Це підтверджується постійно зростаючим попитом на друковану продукцію у світі, особливо це стосується етикеткової та пакувальної продукції.

За оцінкою американського журналу «Тіme», серед досягнень попереднього тисячоліття особливе значення для подальшого культурологічного розвитку людства має відкриття способу друкування книжок, а вклад Іоганна Гутенберга у друкарську справу оцінюється як один з найважливіших.

Нині активно розвиваються електронні засоби поширення інформації, але це не означає, що друкована продукція втратила своє значення. Світовий ринок друкованої продукції багатогранний, але найбільший попит на комерційну продукцію та періодичні видання. Відмінність між цими виданнями тільки в часі виготовлення.



Завдання 2. Спишіть слова, вставляючи пропущені літери. Поясніть їх написання та вимову.

Незм…ряний, ас…сортимент, складаєт…ся, читач…в, спеціал…ні, століт…я, раціонал…ність, використан…я, асорт…мент.



Завдання 3. Затранскрибуйте виділені слова.

«Земле рідна! Мозок мій світліє,

І душа ніжнішою стає,

Як твої сподіванки і мрії

У життя вливаються моє».

В. Симоненко

6

процес, то потужність поліграфічних підприємств, які взяли на озброєння високий друк, зросте майже на чверть. Тому поліграфісти сьогодні працюють над винайденням таких друкарських форм, які б не потребували приправки або зводили її до мінімуму.



Глибокий друк – повна протилежність високому. Тут друкуючі елементи розміщені нижче від пробільних. Друкарська форма розбита на окремі чарунки, неначе бджолині стільники, куди набирається і де утримується фарба. При цьому методі друку фарба утримується неначе в маленьких комірчинах форми. При друкуванні папір притискають до форми і він, як учнівська «промокашка», вибирає з чарунок рідку фарбу.

Цей метод бере свій початок в глибокій гравюрі на міді, хоч завершеного вигляду набув значно пізніше. За віком він наймолодший. Та можливості його широкі. Глибокий друк дає змогу найточніше відтворити фотоілюстрації, передати колір. Він використовується для друкування періодичних багатоілюстрованих видань, фотоальбомів, різноколірних упаковок з полімерних плівок та інших матеріалів.

Плоский друк, за віком середній брат високого й глибокого, за значенням нині, мабуть, найважливіший. Найбільш поширена його назва – офсетний плоский друк. Тут машина текст та ілюстрацію переносить з форми на папір не безпосередньо, а через спеціальне еластичне полотнище – офсетну гуму. Усі елементи на формі – друкуючі та пробільні – знаходяться в одній площині. І тільки завдяки спеціальній хімічній обробці створюється різниця між ними. Фарба закріплюється на друкуючих елементах, пробільні здатні сприймати лише воду. Саме так було й у літографії.

Можливості офсетного друку безмежні, хоч він тільки недавно почав широко застосовуватись. Сьогодні цей метод використовується для друкування дитячих книг, підручників, ілюстрованих журналів, фотоальбомів, газет.

Три велетні поліграфії мають і власних «дітей». Це різновидності щойно названих методів друку.

34

Завдання 8. Визначити морфеми у словах: безконтактний, попередній, використовується, грейферний, багатофарбовий, трициліндрова, підштовхувач, накочувальний, задруковування, допомога, безконтактний, струмопровідний.

4. Тема: Основні норми української літературної вимови.

Завдання 1. Прочитайте вірш. Визначте мікротеми тексту, доберіть до них заголовки. В підкреслених словах поставте правильний наголос.

Як я малим збирався навесні

Піти у світ незнаними шляхами,

Сорочку мати вишила мені

Червоними і чорними нитками.

Два кольори мої, два кольори,

Оба на полотні, в душі моїй оба,

Два кольори мої, два кольори:

Червоне – то любов, а чорне – то журба.

Мене водило в безвісти життя,

Та я вертався на свої пороги,

Переплелись, як мамине шиття,

Мої сумні і радісні дороги.

Мені війнула в очі сивина,

Та я нічого не везу додому,

Лиш згорточок старого полотна

І вишите моє життя на ньому.

Д. Павличко



Завдання 2. З поданими словосполученнями скласти речення:

навскісне обрізування, векторний образ, припресовування плівки, припуск проміжний, пакувальна продукція, палітурна тканина, фарбове тло, академічне видання, видавнича справа.

8

з металу лак.



Ряд удосконалень у техніку офорта вніс великий голландський живописець Рембрандт. Його офорти вражають своєю завершеністю, багатством тонів, незвичайними

світловими контрастами.

Основоположником художньої репродукції вважають італійця Маркантініо Раймонді. Він зумів створити гравюру, яка дозволила штрихами відтворити навіть ефекти тону живопису, передати простір, світлотінь і колорит. На гравюрах Раймонді по-новому засяяли твори Рафаеля, який, до речі, високо оцінив його репродукції.

Особисто Рубенс не займався гравюрою, та його вважають творцем школи граверів-ілюстраторів. Він відкрив у Антверпені майстерню, в якій зібрав талановитих майстрів.

На Русі гравірування по металу було відоме здавна. Різьбою російські майстри прикрашали келихи, хрести, оправи рукописних книг.

У 1677 р. московський майстер Сімон Гутовський спорудив перший у Росії оригінальний верстат для друкування з різьбленої гравюри. Як найбільшу цінність, машину було встановлено в одному з покоїв царського палацу, де друкувались книжки з ажурними ілюстраціями.

Серед ілюстраторів визначне місце займає Т.Г. Шевченко. Відомі його художні інтерпретації поем О.С. Пушкіна «Полтава», «Цигани», повісті М.В. Гоголя «Тарас Бульба», власник творів. Шевченко, серйозно зайнявшись гравіруванням, за короткий час освоїв техніку офорта, вніс у неї удосконалення. За великі успіхи у цій справі великому Кобзареві у 1860 р. присвоєно звання академіка-гравера.

27 Тема: Стаття в газету на морально-етичну тему.



Завдання 1. Прочитати теми творів. Назвати, які з них пов’язані з морально-етичними проблемами (визначають життєву позицію людини, торкаються питань поведінки,

32

Завдання 2. Визначте і запишіть через тире одним чи кількома словами значення фразеологізмів.

Запасти в душу; на пташиних правах; молоко на губах не обсохло; у хвості плентатися; знов за рибу гроші; приший кобилі хвіст; дивитися чортом; крокодилячі сльози.

Завдання 3. Написати твір-мініатюру на тему: «Праця – людині окраса, а лінощі - ганьба».

6 Тема: Контрольна робота. /Диктант/

МОНТАЖ І ВИГОТОВЛЕННЯ ДРУКАРСЬКИХ ФОРМ.

Завдання формного процесу полягає в об’єднанні тексту, ілюстрацій і графіки на сторінці, а сторінок — на друкарському листі. У зв’язку з тим, що формати більшості друкарських машин більші від форматів сторінок друкарських видань, друкарські форми містять зазвичай декілька сторінок. Їх кількість визначається форматом видання і параметрами друкарської машини. Технологія виготовлення друкарських форм для відповідних способів друку різна.

Друкарські форми для високого друку виготовляють за технологією, що має багатовікову історію. Набірні текстові фрагменти у вигляді літер або рядків з металу або іншого матеріалу і кліше репродукцій розмішують у металевих формах.

Для отримання друкарської форми офсетного друку фотоформи спочатку монтують відповідно до розміщення сторінок видання в розмірах друкарського листа (офсетний монтаж). Далі отримана монтажна плівка служить для фотографічного перенесення зображення на офсетну формну пластину контактним способом (копіювання). Після проявлення і оброблення пластину використовують як друкарську форму. У всіх способах друку друкарська форма виготовляється для кожної з фарб.

Останнім часом актуальним є отримання як фотоформ, так і друкарських форм з допомогою цифрових технологій.

10

24 Тема: Бібліографія. Анотація. Робота над помилками, допущеними у творах.



1. Заздалегідь підготовлені книги:

а) О. Кобилянська. Збірка творів. Повість «Земля».

б) Улас Самчук. Роман «Марія».

Завдання 1. Напишіть анотацію на прочитані книги, при цьому правильно переписуйте бібліографічні дані книг.

Завдання 2. Дайте письмову відповідь на запитання:

Чи можна встановити тему та уявити зміст книги мільки за бібліографічними даними? Яка при цьому роль анотації?

25 Тема: Види мовленнєвої діяльності. Ситуація спілкування. Вимоги до культури мовлення.

Завдання 1. Напишіть твір-роздум на одну із тем:

1) «Що потрібно мені, майбутньому друкареві, щоб стати культурною людиною?»

2) «Пізнай самого себе»

3) «Вибір професії»

4) «Це моє життя – моя професія!»

26 Тема: Підсумковий контрольний переказ.

ТІНЬ І КОЛІР ПІДКОРИЛИСЬ.

Перші ілюстрації з’явились ще в рукописній книзі. У середні віки, коли розмножували манускрипти, поруч з переписувачем працював художник, який вимальовував у книзі мініатюри, ініціали й інші елементи оформлення.

З появою ксилографії репродукування ілюстрацій набуло великого поширення у книжковій справі. Воно частково полегшувало працю ілюстратора.

30

Завдання 5. Записати речення і прокоментувати написання м’якого знака.

Лакування «мокре по мокрому» звичайних друкарських фарб.

Цей спосіб лакування може спричинити проблеми, оскільки лак і фарба належать до різних систем, які ускладнюють їх взаємне зношування, іноді дістають необхідне змочування і рівномірне розтікання лаку, але це не є правилом. Звичайні фарби не закріплюються після проходження під УФ променями.



Завдання 6. Скласти речення зі словосполученнями і пояснити написання м’якого знака.

Зволожувальний апарат; копіювальний апарат; авторське право; спеціальний знак; м’яка растрова крапка; фарбувальний механізм; уштабельований ящик; друкарська форма.

8 Тема: Подовження і подвоєння приголосних.

Завдання 1. Пояснити, чому в словах виникло подвоєння:

віддалити, віддрукувати, відділ, щоденний, Вінниця, осінній, законний, туманний, розрісся, вознісся, міськком, заввідділу, Ганна, лляний, здоровенний, силенний, численний, незрівнянний, несказанний, нескінченний, непримиренний, невблаганний, недоторканний, старанний.



Завдання 2. Пояснити, чому в словах відбулось подовження м’яких звуків та шиплячих в іменниках середнього роду:

насіння, колосся, знаряддя, сторіччя, клоччя, бадилля.



Завдання 3. Пояснити написання прислівників: навмання, зрання, спросоння, попідвіконню, попідтинню. Скласти з цими словами речення.

12

Малюнок з часом перетворився на схему реального предмета – на ідеограму. Ідеограми вже означали не лише предмети, а й дії. І якщо малюнок підказував «читачеві» значення, то значення ідеограми або ієрогліфу (грецьке «ієрос» - священний, жрець, і «гліфе» - вирізувати) треба було знати. Користуватись письмом, особливо читати, ставало важче: письмо потребувало спеціальної виучки. І справа писемності поступово переходить у руки жерців, які звільняються від іншої роботи.



Від ідеографічного письма (письма поняттями) люди перейшли до відтворення на письмі звукового мовлення. Знаки тепер використовують не для позначення понять, а для позначення звуків (спершу складів, а з часом окремих звуків). Алфавітне (звукове) письмо легше засвоїти. Невелика кількість знаків передає безмежне багатство звуків людської мови. Комбінуючи загадкові знаки-символи, які ми називаємо буквами, а поліграфісти – літерами, можна передати найтонші відтінки поняття, всі нюанси думки. З розвитком знань роль звукового письма зростає. Але й піктографія не відмирає. Вона доповнює текст. Видатний французький художник Жан Еффель, наприклад, вважає, що малюнок – мова, зрозуміла всім, для неї не потрібно перекладача. А ілюстрація? Хіба не доповнює вона текст? А креслення інженера? Чи не дозволяє воно компактно подати думку?

Ілюстрація стала чудовим наочним доповненням друкованого слова. Вона допомагає нам «побувати» на космічній орбіті, побачити будову клітин, спостерігати визначні події минулого й сучасного.

У хімії, фізиці, математиці, астрономії та інших науках неможливо обійтися без формул, графіків, спеціальних таблиць. Хто сьогодні таку символіку, як Zn+2HCl→ZnCl2+H2↑, буде описувати словами? Спеціалісти всіх країн земної кулі знають, що це означає, й можуть усіма мовами світу пояснити суть процесу, розшифрувати властивості всіх зображень символами елементів. Це свого роду ієрогліфи, які несуть змістовну

28

10 Тема: Принципи українського правопису.



Завдання 1. Напишіть слова, вставте пропущені літери. Поясніть орфограми.

Кріпл…ння, маслопр…ймач, ш…ст…рня, штуц…р, ро…подільник, п…р…микач, компр…сор, вент…тор, оп…лювач, т…рмостат, об…ртання, ш…тун, порш…нь, д…з…ль.



Завдання 2. Спишіть, поясніть вживання Ь знака.

Довіл…не включення, блокувал…ний механізм, ос…вий напрямок, важ…ль реверса, натискний поршен…, кіл…це, шліц…ве з’єднання.



Завдання 3. Напишіть слова під диктовку і поясніть їх правопис:

шатун, тираж, індикатор, масло відбивач, ролик, турбокомпресор, самозаймання, фотощуп, самонаклад, повітропроводи, дистанційне керування, друкування, розпилювання, одно фарбові машини, зволожувальний апарат, гальмівні ролики, накопичувальні валики.



Завдання 4. Замість крапок поставте пропущені букви [з чи с]: ро…саджувати, …орати, …садити, з…сіяти, …формувати, …хопити, ро…терти, …качати.

Завдання 5. Скласти речення із словами та словосполученнями:

емульгування фарби; коректурний знак; зармований картон; ламінування; дротозшивальна машина; надриви паперу; разовий наклад; номінал видання; обкантовування форзаца; проклеювання паперу.

11 Тема: Правопис прислівника.

Завдання 1. Словниковий диктант.

По-українському, по-російському, по-нашому, по-моєму,

14

течії, за найжорстокіших обставин він проніс у руслі української традиції ідеали гуманізму і патріотизму – і по-лицарськи зберіг вірність цим ідеалам до кінця. Власне, на ідеалістах тримається сенс культури, її засади безкорисливості та відповідальність за духовну спадщину, за власну душу.



(Є. Сверстюк)

VІ. РОЗДІЛ.

КОМУНІКАТИВНА ЗМІСТОВА ЛІНІЯ. ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ.

21 Тема: Усний переказ тексту-розповіді.

Активізація опорних знань:

- Що таке переказ тексту?

- Які ви знаєте види переказів?

- Пригадайте етапи роботи над переказом.

- Уважно прослухайте текст, складіть план, стисло перекажіть зміст почутого.

ПІКТОГРАФІЯ, ІДЕОГРАФІЯ І … АЛФАВІТ.

Не відразу людина навчилася сіяти у географічному і часовому просторах «духовне насіння». Щоб належно вершити роботу духовного сіяча, їй довелося спершу вчитися матеріалізувати слово, трансформувати звукову мову. Для цього використовувався різний матеріал і різні способи.

Передісторія книги дозволяє нам відтворити той шлях, яким століттями ішла людина, перш ніж винайшла папір та алфавіт.

Ми звикли, що літери, написані на папері, зливаються у слова, а слова виражають думки, які ми хочемо передати людині, котрої поруч нема, матеріалізувати які на папері – для нас річ звична і буденна. Та за цією буденністю стоять тисячоліття пошукової роботи людства, праця багатьох поколінь і народів. Літера не відразу увійшла в наше життя. Не відразу людина навчилася передавати думки на відстань.

На зорі своєї історії для цієї мети людина використовувала

26

Завдання 1. Прочитати текст.

Серед пам’яток минулого у стародавньому Києві — славнозвісний архітектурний комплекс ХІ – ХVІІІ ст. — Софія Київська його центральна споруда – Софійський собор, закладений у ХІ сторіччі за наказом Ярослава на честь його перемоги над печенігами. Собор – не тільки неперевершений

пам’ятник старовинної архітектури, а й меморіал військової слави наших предків.

Починаючи з часів Ярослава, Софія стає важливим центром східнослов’янської держави. У Софійському соборі був свій скрипторій, а також перша відома нам бібліотека, заснована Ярославом.

а) визначити тему тексту, добрати заголовок, що відповідав би змістові;

б) чи можна виділити окремі змістові частини тексту? Скільки речень у кожній?

В) дати характеристику другого речення;

г) дати характеристику останньому реченню.



Завдання 2. Переписати речення. Вказати тип синтаксичного зв’язку між простими реченнями у складних. Пояснити розділові знаки.

1. Побачили ми світ на цій землі прекрасній і перший крок на ній училися робить.



(В. Сосюра)

2. Потім від сильнішого пориву вітру хмари дощові розходяться і видно ліс — уже в яскравому осінньому уборі на тлі густо-синього передзахідного неба.



(Леся Українка)

13 Тема: Словосполучення і речення

16

кілок з осичини забивали на воротях під Зелені

свята (од відьми), а потім, щоб не велось у господі нічого лихого, закидали його на горище. Щоб утратив свою лиховісну силу упир чи відьмак, у його могилу забивали також осиковий кілок.

(Г. Бондаренко)

Завдання 2. Прочитати текст. Переказати його. Знайти в тексті два складних речення, скласти їх схему.

ОДЯГ І ЗБРОЯ ЗАПОРОЖЦІВ



Переказ

Одяг у всіх запорожців був по ранжиру однаковий і одного кольору: жупан, зверху черкеска з вильотами, штани саєтові, з дорогого англійського сукна яскравих кольорів, чоботи-сап’янці, пояс шалевий і шапка-кабардинка кругла, навколо і зверху навхрест обложена золотим позументом; а од дощу в походах носили з вовни косматі бурки. Як же виїжджали на великі свята… в парад або в гості, то вже тоді кожний одягався по достатку в дорогі жупани, червоні, амарантові, кольору щириці амаранта, пообшивані позументами з золотими шнурами і китицями…

У походах і на війні запорожці одягались як припало, бо не мали з собою ні возів, ні ридванів, а все, що треба, в’ючили на коней. Од того ніщо їх не зупиняло, і як до чого прийдеться, то й сто верст за добу махнуть. Запорожці дуже ще кохались у дорогій зброї і добрих конях, та ще і щоб сідло було в сріблі. Спереду сідла висіли дві кобури з пістолями, а з тилу в тороках ув’язувалась бурка і те, що до потреби козакові. Муніцію і все для воєнної справи кожний мав при собі, як-то: ратище, шаблю і чотири пістолі, а на грудях, замість ладунки, широкий черес, набитий у два і три ряди патронами. Рушниць у кінних козаків і гармат при кінноті не було, а брали їх тоді, як ходили проти татар і турків на чайках. Було, як зроблять висадку під якою-небудь кріпостю, то тут уже і кіннота спішиться і дає підмогу кіньми і чим припало.

24

Слова в реченні повинні поєднуватися між собою за допомогою закінчень і службових слів, тобто бути граматично пов’язані.



Завдання 3. Прочитайте ще два набори слів і поясніть, чому реченням можна назвати лише другий з них:

1.Далекі, горби, були, покриті, густо-синім, серпанком.

2. Далекі горби були покриті густо-синім серпанком.

(Вал. Шевчук).

Завдання 4. Переписати речення, вказати з-поміж них поширені і непоширені. У поширених визначити другорядні члени речення. В чому полягає різниця між поширеними реченнями і непоширеними. Вказати неповні речення.

Садки цвітуть…Клопочеться бджола…Над дзеркалом забутої криниці цілує травень вишню білолицю… (Х. Бальоха).

Ціну здоров’ю знають тільки хворі. А вартість хліба — всі голодні люди (В. Франків).

Колосом і цвітом оповита, знов розхорошілася земля. Ходить липень під стіною жита, шлях дорозі м’яко вистеля.

15 Тема: Члени речення, способи їх вираження.

Завдання 1. З продиктованих речень випишіть лише підмети.

Вода прибула з дивовижною швидкістю. В один день затопило ліси, сінокоси, городи. Стало смеркати, розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч.

а) На яке питання відповідає підмет, якою частиною мови він виражений?

Завдання 2. Доберіть замість крапок з-поміж поданих внизу слів пропущені підмети. Поясніть, як ви їх шукали.

18

1. Під впливом обертання Землі навколо своєї осі пасати відхиляються на захід. 2. Прерії вкриті густою високою травою. 3. Тайга тягнеться на сотні кілометрів. 4. Савана вкриває майже половину території Африки. 5. Навколо оазисів зосереджено майже все життя в пустелях.



С л о в а д л я в с т а в о к: постійні вітри, які дмуть від субтропічних широт до екватора; північноамериканський степ; заболочений хвойний ліс у північних широтах земної кулі; тропічна рослинність з групами дерев та чагарниками; ділянки з водою й буйною рослинністю.

Завдання 4. Із поданими словосполученнями скласти прості речення, пояснити в них пунктуацію: монометалеві форми, алюмінієві пластини, копіювальний шар, електромеханічне оброблення, хімічна активність, анодне травлення, тиражостійкість друкарської форми.

18 Тема: Складне речення.



Завдання 1. Переписати речення, поставити в них розділові знаки, пояснити їх вживання.

Життя приносить іноді дуже приємні подарунки, хоч за них доводиться дорого платити. Ой оддала мене мати заміж за старого та й казала шанувати так як молодого. Хай слово мовлене інакше та суть в нім наша зостається. Стояла така тиша що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям. Щасливий той хто сни має милі. Велике те слово, що дружбою зветься.



Завдання 2. Із запропонованими сполучниками складіть і запишіть складнопідрядні речення.

Що, щоб, наче, ніби, тільки як, неначе, аби, тому, якщо, дарма що, хоч би, так що, як.

22

16 Тема: Ускладнені речення. Розділові знаки в них.



Завдання 1. Визначте однорідні члени речення і поясніть розділові знаки.

Зацвіли усі діброви, і долини, і луги



(М. Стельмах).

Ми хоч бідні, але чесні.



(М. Коцюбинський).

Синє, глибоке небо розгортало своє безкрає поле



(П. Мирний).

Дівчина була невелика на зріст, але рівна, гнучка, довгобраза, повновида



(І. Нечуй-Левицький).

То не хмара – біла пташка хмарою спустилась



(Т. Шевченко).

Завдання 2. Записати речення, підкреслити однорідні члени речення, пояснити розділові знаки.

Для такої продукції, як етикетки, цінні папери, плакати і листівки, розрізання є основним процесом. Відхилення в розмірах формують ланцюжок погрішностей у подальших операціях розрізання, фальцювання, брошурування.



Завдання 3. Розставити в реченнях розділові знаки. Пояснити розділові знаки при однорідних членах речення.

Треба змалечку, з того часу, коли дитина починає свідомо мислити, привчати її до праці. Праця – це все і вивчення азбуки і написаний переказ і прочитана книга і майстрована шпаківня заслане ліжко й розв’язана задача і проведена екскурсія і занесене в хату відро води.



(Ю. Збанацький).

20





УПРАВЛІННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ДЕПАРТАМЕНТУ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ВИКОНАВЧОГО ОРГАНУ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ)

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ПТО В М. КИЄВІ

КИЇВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ ПОЛІГРАФІЧНЕ УЧИЛИЩЕ

111

ЗБІРНИК

ПРОФЕСІЙНО-СПРЯМОВАНИХ ЗАВДАНЬ З ПРЕДМЕТУ

«УКРАЇНСЬКА МОВА»

Київ 2013

ЗМІСТ

1. Розділ І. Вступ ……………………………………………..2



2. Розділ ІІ. Фонетика і правопис ……….……………...…..11

3. Розділ ІІІ. Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей з синтаксису, пунктуації та стилістики ..……..15

4. Розділ VI. Комунікативна змістова лінія, зв’язне мовлення ……………………………………………………..26

5. Список використаної літератури ………………………...40

1

У 1971 р. в Лейпцігу виготовлено ще один поліграфічний шедевр – книгу завбільшки з сірникову головку. У ній 28 шовкових сторінок, які можна перегортати лише за допомогою пінцета. Хоч на кожній сторінці лише одна літера алфавіту, проте книга надрукована й переплетена в шкіряну оправу, оздоблена золотими прикрасами.



Кожне мініатюрне видання свідчить про вмілі руки складачів і друкарів, про досягнення друкарського мистецтва.

Історія російського друкарства знає приклад, коли були віддруковані «Байки» Крилова розміром з поштову марку. Це видання побачило світ у 1856 р. й було виготовлено в Експедиції заготівлі державних паперів у Петербурзі. У книжечці 86 сторінок, на яких вмістилось 25 байок.

До революції книжки-малята демонстрували не лише велику майстерність. У 1908 р. у Вологді випущена серія з 27 мініатюрних брошур з біографіями К. Маркса, Ф. Енгельса, О. Радіщева, М. Добролюбова, М. Чернишевського та ін. Їх було легко й зручно розповсюджувати.

У 1921 р. в нашій країні видана Конституція РРФСР розміром 3×5 см. Продовженням цієї традиції є мініатюрне видання Конституції СРСР, віддруковане у 1978 р. експериментальній друкарні Всесоюзного науково-дослідного інституту комплексних проблем поліграфії.

У Радянському Союзі видано близько 350 книг-малят. Нині при видавництві «Книга» працює спеціальна редакція мініатюрних і факсимільних видань. На Україні друкує унікальні мініатюрні книги київська книжкова фабрика «Жовтень».

Часом до рідкісних видань відносять і вироби ювелірів. Такі мініатюри, хоч і заслуговують на увагу, проте твором поліграфії їх назвати не можна. Справжня книга повинна бути складена, віддрукована, переплетена.

39

Запитаймо й про те, як ми дружно дійшли до буття,



У якому свідомості нашій збагнути незмога,

Чом солодшим од меду нам видався час забуття

Рідних слів і пісень, і джерел, і стежок від порога.

Українці мої! Як гірчать мені власні слова…

Знаю добре, що й вам вони теж – не солодкі

гостинці.

Але мушу казати, бо серце, мов свічка, сплива,

Коли бачу, як люто себе зневажають вкраїнці.

Я вже й сам ладен мовить: «Воно тобі треба?...

Стерпи!»


Тільки ж хочу, вкраїнці, спитати у вас нелукаво:

Ради кого Шевченкові йти було в Орські степи?

Ради кого ховати свій біль за солдатську халяву?

Та хіба ж не впаде, не закотиться наша зоря,

І хіба не зотліє на тлін українство між нами,

Коли навіть на згарищі долі й зорі Кобзаря,

Ми і досі спокійно себе почуваєм хохлами?

Українці мої! Дай вам Боже і щастя, і сил,

Можна жити й хохлом, і не згіркне від того хлібина.

Тільки хто ж колись небо нахилить до ваших могил,

Як не зраджена вами, зневажена вами Вкраїна…

В. Баранов

Завдання 2. Ознайомтесь з думками видатних людей.

Напишіть за однією з них невеликий

твір-роздум (10-12 речень).

Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Ю. Рибчинський

3

його в перше почали широко використовувати). У Єгипті на шкірі писали значно раніше.



Пергамент міцніший і зручніший, ніж папірус. Його можна не тільки скручувати, а й перегинати. Спочатку аркуші пергаменту зшивали в довгі смуги й згортали в рулони, як і папірус.

Завдання 1. Розберіть слова за будовою: Зробіть морфологічний аналіз слів:

Найдавніший

Видавлювали

Переносити

Приказки

Завдання 2. Підберіть синоніми до слів: халупа, долівка, довговічний.

Завдання 3. Пояснити правопис слів: м’якою, дерев’яною, з’явились, трав’янисті, скринька, лицьового, невпинно.

30. Тема: Конспект, як спосіб запису прочитаного.



Завдання 1. Законспектувати текст. Визначити основну думку тексту. До якого стилю мовлення належить текст.

КНИГИ-ВЕЛЕТНІ, КНИГИ-МАЛЯТА

Закони вавілонського царя Хаммурапі були написані у ІІ тисячолітті до н. е. на базальтовому стовпі висотою до 2 м. «Книга» важила 10 т. Тепер цей текст можна вмістити в брошурі середнього формату.

Серед пам’ятників старовини в Самарканді є мечеть, побудована Тимуром на честь коханої дружини Бібі-ханум. Біля мечеті стоїть постамент – пюпітр для Великого корана. Якщо розмір сторінок книги, що тут лежала, відповідала

37

вони організували українські громади, товариства, театральні групи, хори, побудували церкви, відкрили недільні школи для дітей, де вивчається рідна мова. В Аделаїді почали видавати українською мовою тижневик «Єдність», у Сіднеї – тижневик «Вільна думка», місячник «Слово», в Мельбурні – «Наш голос».



Як рідних зустрічають тут прибульців з України. А після проголошення незалежності України всі, хто мав можливість, полинули на рідну землю.

Плекання українського національного життя не зустрічає жодних перешкод з боку австралійського уряду.



Завдання 2. Прочитайте уважно гумореску.

Дід приїхав із села. Ходить по столиці.

Має гроші – не мина жодної крамниці.

Попросив він: - Покажіть кухлик той, що скраю.

Продавщиця: - Что? Чєво? Я нє понімаю.

- Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.

- Да какой же кухлік здесь, єслі ето кружка?

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

- На Вкраїні живете й не знаєте мови…

Продавщиця теж була гостра та бідова:

- У мєня єсть свій язик, ні к чєму мнє мова!

І сказав їй мудрий дід:

- Цим пишатися не слід, бо якраз така біда

В моєї корови:

Має, бідна, язика і не знає мови.

П. Глазовий

а) Кого висміює автор гуморески?

б) Чи є мова «візитною карткою людини»?

Завдання 3. Скласти план розповіді на тему: «Значення мови в житті людини»

5

Їх налічують тепер уже кілька десятків. Але вони ще не відіграють такої ролі в гігантському потоці друкованої продукції, як їх «батьки». Слід сказати, що кожен з методів і різновидностей характеризується своїми певними особливостями, які можна помітити і на відбитках. У високому друці пробільні елементи порівняно сильно заглиблені. Тому в процесі друкування під впливом тиску папір деформується і на ньому залишаються сліди не лише фарби, а й форми, яка вдавлюється в папір. На зворотній стороні паперу можна побачити випуклі лінії, що відповідають буквам, штрихам малюнка, рамкам. Крізь лупу на тонових ілюстраціях видно круглі або квадратні цятки різної величини. Контури зображення чіткі, фарбовий шар насичений і здається темнішим на краях. Це результат дії відносно високого рельєфу форми.



Продукцію глибокого друку можна відрізнити по нечіткості, «пилковидній» формі контурів ліній, особливо дрібного шрифту. У півтонах ілюстрацій крізь лупу можна побачити білі лінії та згустки фарби, що неначе розпливлися в темних місцях малюнка.

При застосуванні офсетного друку відбиток має м’який тон, фарба рівно лягає на папір. Ілюстрації нагадують оригінальні художні акварелі. Цим методом на належному поліграфічному рівні можна відтворити практично будь – яку картину, фотографію.

29 Тема: Контрольна робота. Диктант і додаткові завдання.

ВІД КАМЕНЮ І ГЛИНИ ДО ПАПЕРУ

Протягом століть записи робили на стінах печер, деревах, скелях, гробницях, глиняних плитах. Згодом почали використовувати легші і зручніші матеріали – кору, листя дерев, очеретяне волокно, яке склеювали в смужки.

Коли постала потреба розповсюджувати інформацію,

35

Завдання 4. Визначте скільки спільнокореневих груп у поданих словах:

Багровість, бадейка, бадилля, багряний, баддя, багровіти, багрянець, бадиллячко.



Завдання 5. Прочитайте текст.

Асортимент журнальної продукції складається переважно з періодичних видань. До неї належать спеціалізовані наукові та виробничі журнали, рекламні журнали, журнали для широкого кола читачів тощо. Спеціальні журнали охоплюють конкретні галузі знань, які цікавлять тільки невелике коло фахівців. Більшим попитом користуються рекламні журнали та журнали для широкого вжитку.

Журнали, як і книги, випускають найчастіше видавничі структури. Час використання журналів короткий. Це пов’язано як з особливостями змісту, так і з періодичністю виходу. Тому журнали мають іншу, ніж книги, зовнішню форму і їх виготовлення відрізняється від книжкового. Журнали належать до багатоколірної продукції, яка складається з декількох зошитів та м’якої зовнішньої обгортки. Залежно від накладу журнали друкуються на листових або ролевих машинах з наступним скріпленням простими методами (наприклад, проволкою або клеєм).

Завдання: а) доведвідь, що це, а не сукупність речень;

б) дайте йому заголовок;

в) знайдіть у тексті такі речення: розповідне, складнопідрядне, просте.



Завдання 6. Скільки фонем у таких словах: циліндр, поршень, шатун, об’єм, друкарський, багатосекційний, трафаретний, флексографський.

Завдання 7. Пояснити значення словосполучень і слів:

крейдування плівки, крепування паперу, кратність, світлофільтра, крайка декельна, ламінат, ламінування, латекс, ледерин.

7

особливостей характеру, переконань та поглядів). Написати статтю в училищну газету на одну із тем:



1. Вибір професії – вибір долі.

2. Що таке вихованість?

3. Моя професія – друкар.

4. Мої батьки – моя святиня.

28. Тема: Конспектування тексту, що сприймається на слух.

Завдання 1. Папір поділити навпіл. Під час читання зробити запис на одній половині, після – доповнити записами на другій. На основі зроблених записів скласти план почутого і підготувати усний переказ.

ПЕРШЕ ЗНАЙОМСТВО

В давнину люди вважали, що Земля схожа на диск, з усіх боків оточена океаном і тримається на спинах трьох могутніх китів. Поліграфія теж має трьох «китів». Це три методи друку, на яких базується вся техніка й технологія сучасного друкарства. Чим же прикметні «кити» поліграфії – високий, глибокий і плоский друк?

Найбільш поширений і універсальний високий друк. Ним користувались Йоганн Гутенберг і Іван Федоров, ним друкують щоденні газети, частково журнали, книги. Для високого друку характерно те, що друкуючі елементи, які створюють відбиток, розміщені вище від пробільних, не друкуючих ділянок форми.

На жаль, цей метод має суттєвий недолік – перед тим, як почати друкування, необхідно здійснити «приправку», тобто так приладити друкарську форму в машині, щоб під час друкування тиск рівномірно розподілявся по всій площині друку. Для кожної нової форми треба заново регулювати механізми машини. На це витрачається майже 25% робочого часу. Отже, якщо ліквідувати повністю або частково цей

33

Завдання 3.а) У поданих словах поставте наголос. Перевірте за орфографічним словником.

Доповісти і доповісти

Розповісти і розповісти

Кажу і кажеш

Одягну і одягнеш

Беремо і берете

Живемо і живете

Була, було, були

Дала, дало, дали

Прийняла, прийняло, прийняли

б) Що робить наголос?

Змінити варто наголос у слові – і зміст його міняється умент:

сурма – крихкий метал сріблясто-білий, а сурма вже – музичний інструмент.



Д. Білоус.

в) З поданими словосполученнями скласти речення: пластичний папір, механічні властивості, вологість паперу, злипання листів, розріджувачі друкарських фарб, високий друк, нанесення фарбового шару, задрукований матеріал, гаряче тиснення, камерний ракель, металевий пігмент.

5 Тема: Роль фразеологізмів у мовленні. Стилістичні засоби лексикології та фразеології.

Завдання 1. Пояснити значення фразеологізмів:

братися за розум, біла ворона, водити за носа, товкти воду в ступі, дивитися правді у вічі, горіти від сорому, пройти вогонь і воду, хоч греблю гати, накивати п’ятами.

9

У цей час репродукція носила так званий лінійний характер. Відбитки робились тільки для контурів малюнка, який потім фарбувався вручну. Кольорові тони й відтінки доводилося наносити ілюстратору. Художню репродукцію треба було вдосконалювати. І до сьогодні цю проблему ще не знято повністю з порядку денного, незважаючи на те, що відтворення тонової й кольорової ілюстрації досягло значного розвитку.



Спочатку намагалися передати тінь і колір за допомогою тієї ж таки ксилографії, використовуючи штрихи різної товщини, друкуючи різні ділянки малюнка фарбами різного кольору. Проте досягти відчутних змін не вдавалося.

Більші можливості для передачі тональностей мала різьблена гравюра на міді. Вона, як і гравюра на дереві, стала відома раніше книгодрукування. Порівняно з ксилографією принцип її застосування дещо інший. У гравюрі на міді ділянки, на які наноситься фарба, заглиблені, а пробільні елементи знаходяться вище. Якість відтворення малюнка у порівнянні з ксилографією краща.

Уже в ХV ст. було виготовлено перший верстат для друкування з різьблених гравюр, що дуже близький до сучасного металографічного верстата, на якому друкують офорти. Та заглиблюють нині штрихи друкарської форми не вручну, а хімічним способом – травленням металу кислотою

Різьблена гравюра зацікавила видатних живописців. Наприкінці ХV ст. гравюри Андреа Мантеньї, а в ХVІ ст. Альбрехта Дюрера й Луки Лейденського привертають увагу багатством і м’якістю тону, досконалістю форми. Дюрер був чудовим майстром як ксилографії так і гравюри на міді, а також, офорта – різновидності глибокої гравюри на металі. Для виготовлення такої друкарської форми і нині мідну або цинкову пластину покривають кислототривким лаком і закопчують. Голкою продряпують тонкі лінії малюнка і кладуть пластину в азотну кислоту, яка заглиблює друкуючі елементи, протравлюючи штрихи там, де голка гравера зняла

31

Для виготовлення друкарської форми глибокого друку з 70-х років ХХ ст. застосовують так звані «геліоклішографи». У цих пристроях змонтований на циліндрі репродукційний оригінал-макет зчитується оптико-електронною аканувальною головкою (сканером), отримана інформація обробляється і служить для отримання сигналу керування різцем, за допомогою якого зображення гравіюється на мідному циліндрі-друкарській формі глибокого друку.



ІІ РОЗДІЛ

ФОНЕТИКА І ПРАВОПИС

7. Тема: Вживання Ь знака і апострофа.

Завдання 1. Поясніть вживання або відсутність м’якого знака у поданих словах: сільський, льон, знань, господарські, необхідність, Оленчин, на доріжечці, на доріженьці, ефективність, потужність, продуктивність, шістсот.

Завдання 2. Поставте, де треба, апостроф і введіть слова у словосполучення. Запишіть.

Моркв…яний, багр…янець, верб…я, подвір…я, торф…яний, б…юджет, кур…йоз, комп…ютер, р…юкзак, гідрооб…ємного, з…єднати, зв…язок, від…ємний, б…юро.



Завдання 3. Перекладіть слова українською мовою. Поясніть вживання Ь знака.

Барельеф, безземелье, белорусский, вольнодумец, газель, греческий, доброволец, импульсивный, кабельщик, прядильница, спектакль, углевод.



Завдання 4. Поставте, де потрібно, м’який знак або апостроф.

Авен…ю, ател…є, ал…янс, барел…єф, батал…йон, бл…юз, б…юро, вал…юта, вар…єте, В…єтнам, дос…є, д…юшес, фокстер…єр, ф…юзеляж, Х…юстон, шампін…йон.

11

інформацію. Можна сказати, все, що свого часу використовувалось для матеріалізації слова й поняття, знайшло своє місце у нинішній книжковій справі.



22 Тема: Підготовка до написання твору-роздуму на суспільно-політичну тему:

«Що забезпечить нам державна незалежність?».



Завдання 1. Спробуйте підібрати назву до вступу. Пам’ятайте, що вступ повинен бути коротким і підводити до теми.

Наприклад: Доля України – наша доля. Хто ми? Яких батьків? Чиї сини? Шлях мощений кров’ю і потом.



Завдання 2. Перефразуйте тему так, щоб питальне речення стало стверджувальним. Це і буде основна теза.

Наприклад: Суверенність – основа процвітання держави і щастя українського народу.



Завдання 3. Підберіть самостійно докази до основної тези, сформулюйте висновок і запишіть. В творі-роздумі використовуйте опорні слова:

фальсифікація української історії, руйнування історичних пам’яток, деморалізація народу (культ людини, яка «вміє жити»).

23 Тема: Виступ на зборах, семінарських заняттях.

Завдання 1.Підготувати виступ на зборах групи «Земля – наш спільний дім». Скласти план виступу. Які труднощі у вас виникли? Чи вистачає у вас фактів на підтвердження своїх думок? Де можна знайти такі факти? Як можна оцінити структуру та мовне оформлення виступу? Зробіть висновок.

29

Завдання 4. Складіть невеликий текст із словами: розгладжування вирівнювання, розташування, рулонні, накопичення, нанесення, розкочування, застосування, перемішування, подавання, віддалений.

9 Тема: Морфологічна будова слова. Основні орфограми в префіксах, коренях, суфіксах.

Завдання 1. Запишіть ряди дієслів із спільною основою, які утворені за допомогою префіксів:

у- (в), з (зі-, із-), за-, до- (ді-), ви-, від- (відо-, віді-), над-, (наді-), о-, об-, (обі-), під-, (піді-), по-, при-, роз-, (розі-).

Завдання 2. Запишіть речення, замість крапок вставляючи пропущені букви.

Шумлять мені пісню дерева, ро…казує ка…ку трава. (О. Олесь). Земля, душа твоя вічна й бе…страшна, ти заколисуєш при…страсті наші, мов пр…гортаєш міцно до себе, снігом вкр…ваєш, снігом і н…бом. В чому ж твоя тайна не…багнена? Сила пр…світна і сила пр…темна? (Л. Скирта).



Завдання 3. Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Зробіть морфемний аналіз підкреслених слів.

Під впливом УФ випромінювання фотоініціатори лаків що закріплюють катіонно утворюють катіони які ініціюють процес ланцюгової полімеризації. Однак ця реакція відбувається повільніше ніж радикальна і потребує додаткової теплоти.



Завдання 4. Виділіть у дієсловах суфікси і поясніть, якого відтінку вони надають значенню дієслів.

Гукати, гукнути, трусити, труснути, трусонути, писати, тиснути, рвати, рвонути, стукати, стуконути, хитати, хитнути, хитонути, їсти, їстоньки, пити, питоньки.

13

предмети, що її оточували. Так, стародавній афінянин після народження хлопчика над дверима свого житла прикріплював оливкову гілку і в такий спосіб повідомляв городянам важливу новину. Північноамериканські індійці використовували камінці різного розміру і кольору для передачі повідомлень. Кожен із предметів мав окремий складник думки. Правда, адресат міг тлумачити лист довільно. Так, історик Геродот наводить приклад такого листа. Коли скіфи дізналися, що цар Дарій рушив на них походом, вони прислали до нього гінця. Він вручив Дарію послання свого володаря – птаха, мишу, жабу й п’ять стріл. Одержавши цей дипломатичний документ, перський цар витлумачив його як згоду скіфів передати під його руку землю (миша), води (жаба), небо (птаха) і свій захист (стріли). Однак один із жерців витлумачив документ інакше. На його думку, скіфи повідомляли персам: «Якщо ви вмієте літати, як птахи, ховатись у землю, як миші, пірнати у воду, як жаби, то і тоді не втечете під смерті. Вас скрізь знайдуть наші стріли».



Таке письмо, звичайно, дає великий простір для різнотлумачень. Тому, цілком природно, людина шукала засоби, які б не допускали кривотлумачень і різночитань. Зачатки такого письма знаходимо у стародавніх цивілізаціях. Так, інки для листування і творчості використовували вузликове письмо — кіпу. Для матеріалізації думки вони застосовували шворки (мотузки) різного кольору і розміру. Менші мотузки кріпилися до більшої у домовлений спосіб. Вузлики певного розміру і конфігурації, у певному місці шворки, певного кольору мали значення, обумовлене традицією спілкування. Так, п’ять вузликів на червоній мотузці – п’ятсот воїнів, два вузлики на голубій – два місяці тощо. Як вважають деякі автори, письмом кіпу були записані цілі твори – поеми, хроніка, драми, перуанські народні пісні.

Однак сучасні алфавіти беруть свій початок не від вузликового, не від клинописного, а від піктографічного письма (від грецького «піктос» - малюнок). За кожним малюнком закріплювалось певне значення.

27

по-перше, казна-як, будь-коли, хтозна-де, коли-небудь;



Без кінця, без краю, до діла, на світанку, на щастя, на двоє, пліч-опліч, всього – навсього, востаннє, потроху, здалека, напоготові, учотирьох, натроє, вранці, звечора, ввечері.

Завдання 2. Текстуальний диктант із завданнями.

ПРЕС-ЦИЛІНДР

У машинах глибокого друку є також друкарський циліндр, який має стабільну конструкцію та невеликий діаметр для забезпечення вузької смужки (друкарського контакту, що гарантує високу якість відбитків).

Друкарський циліндр виконує також роль компенсуючого прес-циліндра із спеціальним гумовим безшовним покриттям твердістю близько 95 одиниць за Шором. Друкарський циліндр приводиться в дію після включення натиску від формного циліндра. Для поліпшення якості перенесення фарба з растрових заглиблень друкарської форми на папір безпосередньо перед друком прес-циліндр або полотно додатково обробляється в електростатичному полі. Вимоги до підвищення продуктивності друкарських машин остаточно затвердили двоциліндрову будову друкарської пари машин глибокого друку.

а) визначити до якої частини мови належать виділені слова;

б) зробити морфемний аналіз цих слів і пояснити правопис.

ІІІ РОЗДІЛ.

ПОГЛИБЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ ВІДОМОСТЕЙ З СИНТАКСИСУ, ПУНКТУАЦІЇ ТА СТИЛІСТИКИ.

12 Тема: Синтаксис як розділ науки про мову. Синтаксичні одиниці, їх місце в мовній системі.

15

Завдання 3. Прочитати текст, визначити основну думку, пояснити вживання розділових знаків.

Картон — це багатошаровий матеріал, що містить переважно рослинні волокна і відрізняється від паперу більшою товщиною.

Його виробляють з тих же напівфабрикатів і за тією ж технологією, що й папір. Папероробні машини для виготовлення картону оснащуються декількома сітками. На кожну сітку потрапляють волокна одного з матеріалів певної композиції, а потім пласти спресовуються і склеюються в одне ціле. Для досягнення найважливіших якостей поверхня картону може бути додатково обробленою. Для друкування важлива наявність крейдованої поверхні. Покриття може бути нанесене з одного або двох боків.

20 Тема: Контрольний диктант

ВАСИЛЬ СТУС – ПОЕТ НАЦІОНАЛЬНОГО БОЛЮ

Український народ в останнє десятиліття дав багато покутників за гріхи і слабості замореного конформізмом покоління. Серед них чимало працівників пера. Але Василь Стус був найсуворіший, найнепримиренніший. Він творив книгу великого національного болю, разом з тим – сувору легенду свого життя. Як у всякому великому житті – повторилися невизнання у фарисейському світі, суд синедріону і страдницький шлях на Голгофу.

Василь Стус – людина рідкісної моральної обдарованості, голос сумління у світі розхитаних і розмитих понять честі, правди, порядності. Він зберіг свій стиль до кінця. Він ніс даровану йому іскру Божу з гідністю і лицарською відвагою, не згинаючись і не обминаючи труднощі. На такій дорозі поети гинуть.

Василь Стус виступає високим репрезентантом нашої культури. Його ім’я символічне для кінця ХХ століття. Проти

25

Завдання 1. а) На які типи поділяються словосполучення: Правильна відповідь; виконана робота; свіжа преса; надрукований матеріал; дуже відомий; впевнений у собі; невеликий за розміром; тридцять метрів; одна четверта відстані; вісім десятих площі; готувати завдання; вирішити питання; виконавши план; пропонує співпрацю; зовсім недавно; надзвичайно цікаво; близько додому;

особливо важливо.

б) визначити головне і залежне слово.



Завдання 2. З поданих слів утворити словосполучення. Скласти з ними речення.

Оригінал, фотографований, мінімальний, розміри, вакуумний, плита, об’єктиви, встановлені, прозорий, оригінали, розмір, габаритний, приставка, діапозитивна.



Завдання 3. Доберіть до поданих слів залежні.

Школа, майстер, виробництво, верстат, розкрій, підготувати, облицювати, шліфувати, зняти.

14 Тема: Речення як синтаксична одиниця. Види речень.

Завдання 1. Прочитайте подані два набори слів і скажіть, який з них є реченням (тобто найменшою одиницею спілкування), а який ні і чому:

1. Прудко проліски з-під гніву змокнуть ранніми дверима.

2. Скоро проліски з-під снігу глянуть синіми очима.

(В. Сосюра).

Щоб бути реченням, набір слів повинен виражати думку, тобто бути осмисленим.



Завдання 2. Зіставте ще два набори слів і визначте, де речення, а де ні:

1. Плесо вирій ключ високо линути журавель. 2. На плеса з вирію ключами високо линуть журавлі.



(М. Старицький).

17

Завдання 3. Із запропонованими сполучними словами складіть і запишіть складнопідрядні речення.



Який, котрий, чий, куди, хто, звідки, поки, доки, наскільки, для того, з тим, коли, де.

Завдання 4. Із запропонованими вказівними словами складіть і запишіть складнопідрядні речення.

Той, такий, всякий, там, всюди, скрізь, до того, настільки, кожний, звідти, тоді, стільки, туди.

Завдання 5. Переписати речення і пояснити розділові знаки.

Одним із перших установив літографську машину в Україні власник Київської літографії С.В. Кульженко, який придбав цю машину в 1873 р. в Петербурзі. У 1911 р. в Україні нараховувалося 222 підприємства, що виготовляли літографську продукцію. Основна маса цих підприємств були дрібними майстернями із застосуванням ручних способів виготовлення форм, які часом друкували продукцію теж уручну.

19 Тема: Тренувальні вправи.

Завдання 1. Прочитайте і перекажіть текст. Пояснити розділові знаки в підкреслених реченнях, скласти схему передостаннього речення.

ОСИКА


Осика вважалась у народі особливим, проклятим деревом. Кажуть, коли Богородиця з немовлям Ісусом тікала від царя Ірода, то ховалась від переслідувань під деревами. І всі дерева стояли тихо, не шелеснувши, лише на осиці дрібно тріпотіло листя… За цей гріх Бог прокляв її. Пізніше на дереві повісився Іуда-апостол, що зрадив Христа. І тепер уже осика довіку тремтить листом: од жаху за скоєне. За народними повір’ями осика була сильним відворотним засобом од нечистої сили:

23

Тихим гомоном струмочків, що звідусіль дзюркотіли до річки, прощалася… Щодень приносив лагідніші подихи…, і зеленіла на пагорбках…Відкурликали в синьому небі …,



(А. Головко. «Пилипко»)

відгелкотіли…, і забродило … весняними пахощами… пробиваються крізь набряклі бруньки, стебельця трави, крізь зарості конвалій… народжує в серці незнані сили.



(За М. Олійником).

Д л я в с т а в о к: вони, зима, весна, гуси, журавлі, вітер, повітря, земля.



Завдання 3. Випишіть підряд спочатку словосполучення з простим підметом, потім – із складеним.

Оцінював Іван Петрович; осінні холоди настали; десять днів минуло; якийсь хлопець був; давній знайомий питав; устиг хтось із них; чоловік з п’ять прибігло; ожив сільський майдан; збереться багато людей; дід із бабою прийшли; жити – значить працювати.

К л ю ч. У кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову давньоримського філософа Сенеки: «Перш ніж сказати що-небудь іншим, …»

Завдання 4. Перепишіть, дієслова-присудки, що в дужках, поставте у формі минулого часу. Підмети й присудки підкресліть.

1. Біля припічка (сидіти) кілька дядьків і (пихкати) цигарками, про щось стиха розмовляючи. 2. В хату (ввалитися) кілька німців та гайдамаків, (забрязкати) зброєю. 3. Два з них (стояти) біля порога, ніби скам’янілі. 4. Біля мосту ж їх раптом (перестріти) три чоловіки в свитках, озброєні і теж на конях. 5. Біля вогнища (сидіти) купка партизанів, (курити) й (грітися). 6. Двоє партизанів (підвестися) в житі й помалу (нести) щось. 7. (Зітхнути) десятки грудей. (А. Головка «Пилипко»)

19

17 Тема: Система розділових знаків. Розділові знаки в простому реченні.



Завдання 1. Виділені слова переробіть (переставляйте місцями, викидайте, вводьте нові слова) так, щоб у реченнях з’явилися відокремлені уточнюючі члени. Перероблені речення запишіть.

1. Під крислатим дубом на березі річки приємно посидіти. 2. З високого берега видно майже половину села. 3. Перед крамницею у центрі снують люди. 4. Сюди надвечір кожного дня люблять приходити рибалки з вудками. 5. І сьогодні тут зібралися всі. Не було тільки діда Степана. Його прізвисько Бджоляр. 6. Він порався біля вуликів у садку.



Завдання 2. Кожні два речення перетворіть на одне просте, для чого друге з них переробіть на відокремлений уточнюючий член за допомогою таких слів, як тобто, крім і под.

1. Жодне створіння не може дивитися на сонце, не мружачи ока. Лише орел може. 2. Чимало пташок селяться біля людей. Для прикладу можна назвати ластівок. 3. Не тільки дрібні, а й великі птахи відлітають на зиму у вирій. З великих птахів відлітають зокрема лелеки, чаплі, дикі гуси. 4. Лелеки з давніх-давен у пошані серед нашого народу. Їх ще називають буслами, чорногузами. 5. Дедалі більше птахів будують свої гнізда у містах. Будують гнізда в містах навіть ворони, сороки.



Завдання 3. Поясніть виділені слова за допомогою уточнюючих членів з пояснювальними сполучниками тобто, або і под.

21


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка