Урок 9 фламандський І голландський живопис



Скачати 105.76 Kb.
Дата конвертації31.12.2017
Розмір105.76 Kb.
ТипУрок

УРОК 9

ФЛАМАНДСЬКИЙ І ГОЛЛАНДСЬКИЙ ЖИВОПИС.

ТВОРЧІСТЬ РЕМБРАНДТА
Мета:

- ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом художника;

- вчити аналізувати шедеври Рембрандта;

- розвивати відчуття прекрасного та гармонії у творах мистецтва;

- виховувати в учнів прекрасні почуття, навіяні спогляданням творів та порівнювати їх з почуттями та думками, що виникли від сприйняття інших видів мистецтва.

Обладнання: презентація на диску, комп’ютер.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Слайд №2


Автопортрет Епіграф до уроку

Творенье может пережить творца:

Творец уйдёт, природой побеждённый,

Однако образ, им запечатлённый,

Веками будет согревать сердца.

Мікеланджело

План уроку.

I Організаційна частина – 2хв.

II Актуалізація опорних знань- 7хв.

IIІ Вивчення нового матеріалу- 31хв.

IV Підсумок уроку- 5хв.
Хід уроку.

I. Організаційна частина.

Оголошення теми і мети уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

У результаті революції у XVII ст. Нідерланди поділилися на дві частини: на Голландію і Фландрію (сучасна Бельгія), що залишилася під владою Іспанії.

Бесіда

- Що ви знаєте про Голландію, пригадайте з уроків географії та історії?

Духовна атмосфера Голландії, яка щойно визволилася від національного гноблення, сприяла розвиткові філософії, природничих наук, математики. Протестантизм повністю витіснив католицьку церкву, духівництво не відігравало такої ролі, як у Фландрії і тим більш в Іспанії або Італії. Лейденський університет був центром вільнолюбства. Відсутність багатого патриціату і католицького духівництва означала, що голландським художникам замовляли роботи в основному бюргери, магістрат, вони оздоблювали не палаци і вілли, а скромні житла або громадські будинки – тому картини були невеликі за розміром. Храми не прикрашалися вівтарними образами, були архітектурно прості, бо кальвінізм відкидав навіть натяк на розкіш.

Головне досягнення голландського мистецтва XVII ст. – станковий живопис.


  • Що ми називаємо станковим живописом?

Об’єкти спостереження і зображення художників – людина і природа. Природа є дійсністю сама по собі. Ця ідея, яка набула в Новий час широкого світоглядного значення, вперше втілились у Голландії.

Слід пам’ятати також, що мистецтво не відійшло від поняття вічності (ікона) і прийшло до поняття часу, що стало умовою реалістичного живопису. Побутовий живопис став одним з провідних жанрів, творці якого дістали в історії найменування «малих голландців» - їхні сюжети не хитрі (хоч і відображають різноманітний світ), картини невеликі. Вони знаходять поетичну красу у звичайному, буденному, вміють одухотворити світ матеріальних речей. Голландський натюрморт – художнє втілення найважливішої теми голландського мистецтва, теми приватного життя звичайної людини.

Підсумком живописних досягнень голландського мистецтва XVII ст., вершиною його реалізму стала творчість Харменса ван Рейна Рембрандта.

IIІ. Вивчення нового матеріалу.



Ми з вами сьогодні на уроці працюємо у галереї художника Рембрандта.

Рембрандт Харменс ван Рейн – великий голландський живописець, прекрасний рисувальщик і офортист, великий майстер біблійних, євангелійських і міфологічних сюжетів, пейзажу і натюрморту.

Автор біля 600 картин, 300 офортів,2000 малюнків.
Рембрандт Харменс ван Рейн народився 15 липня 1606 року в Лейдені, в сім’ї мельника Хармена Герритсзоона Ван Рейна і його дружини Нілтген Віллемсдохтер Ван Зейтброук, восьмою дитиною в сім’ї.

З тієї пори про нього написані тисячі книг – наукових, які детально досліджують кожну роботу, великого живописця і художніх, де життєві факти його біографії переплітаються з дещо фантастичним, достовірне з припустимим.

Там де авторам недостатньо було документів і споминів сучасників, вони примусили говорити безслівних свідків життя і творчості Рембрандта – його полотна.

Пристрасть до живопису дуже рано прокинулась у юного Лейденця. І батько інтуїтивно відчувши пристрасть до мистецтва молодшого сина, не жаліє грошей на його навчання. Спочатку хлопець навчався в латинській школі, а в 14 років почав вивчати теологію і право в лейденському університеті. Наукова схоластика дуже швидко набридла Рембрандту, і провчившись всього лише один рік, він вирішує стати художником. Спочатку навчається в майстерні відомого живописця Сваненбурха. Все було добре, поки учень добросовісно оволодівав початковими навичками художньої майстерності: вміння натягувати і грунтувати полотно, майструвати підрамники на колінах, в’язати пензлики, розтирати і змішувати фарби, обпалювати вугілля для малювання. Після того, як ним були засвоєнні основи малюнку, композиції, перспективи, обов’язкові атрибути релігійних сюжетів, вчитель зрозумів, що вчити Рембрандта йому вже нічому. Далі продовжує своє навчання у Амстердамі у знаменитого історичного живописця Пітера Ластмана. Новий учитель поповнив професійні знання Рембрандта. У нього він оволодів основами анатомії, навчився писати оголену фігуру, освоїв гравюру. Ластман був визнаний майстром біблійних і міфологічних композицій, які він зображував велично в італьянській манері. Він ознайомив Рембрандта з ефектом світлотіні, який застосовується для передачі об’ємності розкриття драматизму дії. Саме цей прийом стане головним в творчості художника.

А найбільше всього йому хотілося почати писати самому. Можливо, скоріше всього причина в цьому, а не із-за художньої розбіжності з учителем він в 1624 році залишає майстерню провчившись всього три роки.

В 1625 році повернувшись в Лейден дев’ятнадцятирічний Рембрандт стає незалежним художником. Разом зі своїм земляком і учнем відкриває майстерню.



Готуючись до сьогоднішнього уроку ви готували опис картини яка справила на вас враження. Давайте обміняємось враженнями.

В 1625 році написав на замовлення одне з перших своїх полотен «Збиття Святого Стефана» (1625р.)

Слайд №3

«Побиття Святого Стефана» (1625р.)

Всі твори написані в 20-х роках в основному були присвяченні біблійним сюжетам.



«Вигнання торговців з храму» (1626р.)

Слайд №4


«Вигнання торговців з храму» (1626р)

Слайд №5


«Зреченняе Петра» (1628р.)

«Христос в Еммаусі» (1628р.)

Кожну роботу Рембрандта Лейденського періоду без перебільшення можна назвати шедеврами. Наприклад: невелика картина «Товіт і Анна з козликом» (1626р.)

Слайд №6

«Товіт і Анна з козликом» (1626р.)

У картині вражає не лише неперевершена гра фарб, але і властивий для голландського живопису того часу психологізм характеристик героїв. Незвичайне проникнення в образі, які проявляє тут двадцятирічний художник, зображуючи старого, сліпого злиденного Товіта і спустошену його несправедливими підозрами Анну.

В своїх картинах Рембрандт намагається показати образ великої духовної сили.

Слайд №7


«Роздуми апостола Павла» (1629-1630р.)

Перед глядачами лише один герой з сивою бородою старець, який задумався над розкритим фоліантом. Його погляд який виринає з тьми келії під світло полум’я свічки, наповнений величчю, гордістю і душевним теплом. І здається, що це не від свічки, а від нього самого іде це світло – світло мудрості і людяності.

А в картині «Притча про нерозумного багача»

Слайд №8


«Притча про нерозумного багача» (1627р.)

теж нічне світло художник використовує, щоб показати нікчемну згорблену над паперами і грошима фігуру, яка насторожено вдивляється в оточуючу її темноту.

Велику майстерність проявляє художник в картині цього періоду «Плач Ієремії про повалений Єрусалим»

Слайд №9


«Плач Ієремії про повалений Єрусалим»1630р.)

Тут світло від полум’я, яке огорнуло місто, м’який і стриманий колорит дозволяє художнику створити не тільки яскравий, але і драматичний образ пророка.

Також художник писав картини на міфологічні сюжети.

Слайд №10



«Даная» (1636р.)

Сюжетом для картини став міф про дочку царя Акрисія. Яка стала дружиною Зевса, матір’ю Персея.

Радісно пробуджується Даная, золоте світло широким, рівним потоком вливається в кімнату. Зворушливо піднімається Даная, назустріч світлу. Вона переживає радісні почуття щастя. Даная ніжиться в теплих променях, довірливо протягуючи руку вперед, і в той же час злегка прикриваючись від сліпучого світла. Жіноча фігура написана з голландки, сучасниці Рембрандта, не відповідає канонам краси, вона привертає увагу глядача своєю життєвою правдивістю, м’якою округлістю форм. Не укладене волосся жінки, зім’ята подушка, взуття кинуте на передньому плані, - все це придає образу відтінок задушевної інтимності і відрізняє Данаю Рембрандта від класичних жіночих образів Праксителя і Агесандра, Джоржоне і Тиціана.

В 1631 році Рембрандт переїжджає в Амстердам, де відразу ж завойовує популярність, коли пише «Урок анатомії доктора Тюльпа».

Слайд №11

«Урок анатомії доктора Тюльпа»(1632р.)

Цей груповий портрет написаний на замовлення корпорації хірургів. Рембрандт зобразив однодумців які слухають першого анатома Амстердама Ніколаса Тюльпа. Всі вони об’єднані єдиними діями, але кожен має свою індивідуальну характеристику: на обличчі виражена ціла гама почуттів – від великого інтересу, уваги і зосередженості до сумніву і байдужості.

Настільки незвичайне, живе і яскраве полотно викликало масу задоволення. Картина, яка зібрала велику масу глядачів, принесла Рембрандту славу.

В цей щасливий час до художника прийшло все, про що він міг мріяти: впевненість у своїх силах, слава, матеріальний достаток …кохання. Проживаючи у торговця картинами Хендрика, який збирає для нього замовлення на портрети, що піднімає молодому художнику репутацію молодого успішного майстра. В 1634 році Рембрандт жениться на племінниці Хендрика Саскії, а в 1639 році разом з дружиною придбали в столиці вишуканий будинок. До початку 1640-х років користується великим успіхом серед замовників, це час його особистого благополуччя. Шлюб з Саскією приніс художнику не тільки велике придане дружини, а й отримав статус «жителя Амстердама» також вступив до гільдії Святого Луки (1634р.). Саскія стає для художника постійною і люблячою моделлю.

Задумливе, але без сумніву, щасливе обличчя відповідає почуттям нареченої. Вона тепер непустотливе дитя, яке безтурботно дивиться на божий світ. Перед нею серйозна задача: вона вибрала новий шлях і багато чого їй потрібно передумати відчути перед тим, як вона вступить у доросле життя. Оповита квітами голова, жезл вказує на Флору - богиню весни.

Рембрандт любив одягати дружину в бархат, шовк парчу за звичаєм того часу, обсипав діамантами та перлами, із любов’ю спостерігав, як виграє її молоде обличчя від сяючого вбрання.

Слайд № 12

«Портрет молодої Саскії» (1633р.)

У знаменитому шедеврі цього періоду «Автопортрет з Саскією»

Слайд №13

«Автопортрет з Саскією на колінах» (1635р.)

Рембрандт зобразив себе з молодою дружиною за святковим столом. Ніжні переливи золотистих тонів, промені світла, які пронизують картину, передають радісний настрій молодого успішного художника і його дружини, які повні надій і мрій. Але троє його дітей померли і тільки син Титус , точна копія Сакії, який народився в 1641році залишився.

Але наступного 1642 року помирає Саскія. Тим не менше саме в цю пору Рембрандт пише саму відому свою картину «Нічна варта» і досягає слави.

Слайд №14



«Нічна варта» (1642р.)

Картина являє собою груповий портрет членів стрілецької гільдії капітана Банінга Кока і зображена художником як реальна сцена на вулиці. Вимоги замовників – репрезентація кожного з портретованих – не було дотримано. Рембрандт відказався від застосування статичного розміщення всіх учасників, створив сцену повну рухів. Контрасти світла і тіні – вихід людей з-під густих тіней арки на яскраве сонячне світло та емоційність живопису передають схвильованість події. Картина набуває історичного характеру, розповідаючи про мужність людей, які готові зі зброєю у руках відстояти свободу і національну незалежність своєї батьківщини. Згодом картина сприймалась як героїчний образ епохи республіканської Голландії. Однак самі замовники – бюргери – не прийняли картину: не всі обличчя персонажів можна впізнати, живописні прийоми нетрадиційні, безглуздою здалася глядачеві поява у цій сцені сторонніх, особливо маленької дівчинки у золотаво- жовтому платті.

40-50 роки – пора високої майстерності художника. Він звернув свій погляд на принадливість і поетичність повсякденного життя; навіть у сюжетах зі Священного Писання змальовував звичайний побут, простих людей, глибоко розкриваючи їх психологічний стан «Святе сімейство».

Слайд №15



«Святе сімейство».

Велике місце в творчості художника займає камерний портрет. Рембрандт розкриває духовне життя людини, яке продовжується в часі і просторі. Гранично прості зображення людей, завжди цікавих за душевним складом.

Це портрети – біографії.

Слайд №16



«Читаючий Титус» (1657р.)

Портрети друзів художника.

Слайд №17

«Портрет Яна Сикса» (1654р.)

«Портрет Н.Брейнінга»

Найбільшого психологізму Рембрандт досяг в автопортретах.

Слайд №18

Автопортрети

Головними виражальними засобами для Рембрандта не лінії й маси, а колір і світло. Композиція побудована здебільшого на рівновазі кольорових звучань. У колориті переважали відтінки червоного і коричневого, що немовби спалахували зсередини. Колір інтенсивний, барви наче випромінюють світло. Складна взаємодія кольору і світло створювала певне емоційне середовище, яке підсилювало психологічну характеристику образу. Найкращим полотном Рембрандта можна вважати картину «Повернення блудного сина» - це живописний епілог трагічного шляху пізнання життя художником.

Тут передано стільки почуттів, стільки тонких душевних порухів – потрясіння, щастя від повернення втраченого всепоглинаюча батьківська любов, але водночас і гіркота втрат, приниження, сором, каяття… Дивовижна колористична єдність жовтогарячих і червоних тонів, фону й образів – це все єдиний живописний потік.

На картині зображений заключний епізод притчі, коли блудний син повертається додому.

Обличчя старого напівсліпого батька і жест його руки виражає безкінечну доброту, а фігура сина у брудній сорочці, який прихилився до батька – відверте покаяння . Полотно, яке викликає стільки глибоких співпереживань.

Слайд №19



«Повернення блудного сина» (1669р.)

Графічна спадщина Рембрандта не менш значуща, ніж живописна. Це в основному біблійні та євангельські сюжети, але малюнки часто і жанрові Рембрандт приділяє велику увагу офорту, вони сповнені філософського змісту, присвяченні таємницям буття, трагізму людської долі. У них часто звучить співчуття знедоленим, демократизм світосприйняття. Як офортист Рембрандт не має собі рівних у світовому мистецтві.

Слайд №20

«Пейзаж з млином»

«Христос, який зцілює хворих»

Рембрандт вчив свого глядача любові і прощення. В останні роки і місяці життя Рембрандта пройшли спокійно.

Помер Рембрандт 4 жовтня 1669 року.

Рембрандт залишив після себе 2000 малюнків. Технічно блискучі, бездоганні малюнки демонструють його еволюцію: від складності композиції старанного виписування деталей – до класично ясної простоти.

ІV. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум «Полотна, що житимуть вічно»



V. Підсумок уроку.

Бесіда.

  • Що цікавого з творчості Рембрандта вам запам’яталось?

  • В яких жанрах живопису працював?

  • Які картини найбільше сподобались, чому?

Як часто в історії мистецтва трапляється, не дивлячись на свій геніальний талант, Рембрандт помер у бідності і самотності, в забутті нікому непотрібним майстром. Але чим далі протікає час, тим цінніша стає в очах людства спадщина художника. Можна без перебільшення сказати, що Рембрандт один із самих великих художників в історії світового мистецтва. Могила Рембрандта загубилась, а його роботи житимуть вічно.

Скачати 105.76 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка