Управління освіти Первомайської міської ради



Скачати 476.56 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації26.06.2019
Розмір476.56 Kb.
  1   2   3



Управління освіти

Первомайської міської ради

Міський методичний кабінет




Методичні матеріали

із зарубіжної літератури

за новою програмою

для 10-го класу

На допомогу вчителям зарубіжної літератури


Первомайськ, 2018
Методичні матеріали із зарубіжної літератури за новою програмою (2012 зі змінами 2015–2017 рр.) для 10-го класу: На допомогу вчителям зарубіжної літератури: Методичний посібник. – Первомайськ, 2018. – 37 с.
Відповідальні Остапенко Г.Ф.,

за випуск: начальник управління освіти

Первомайської міської ради

Рябикіна А.В.,

завідувач міського методичного кабінету

управління освіти Первомайської міської ради

Рецензент: Чоловська А.Б., керівник міського методичного

об'єднання вчителів зарубіжної літератури

Укладачі: Токарська М.Б.,

методист методичного кабінету

управління освіти Первомайської міської ради

Балабан Ю.Є., вчительЗОШ І-ІІІ ст. № 4,

Зайцева О.В., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 16,

Петренко О.Л., вчительЗОШ І-ІІІ ст. № 16,

Рябикіна В.Л., вчитель гімназії,

Тарнавська Л.А., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 4,

Чоловська А.Б., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 5
Комп`ютерна верстка, дизайн: Щавінська Ю.В., Рябикін А.П.

Рекомендовано методичною радою управління освіти Первомайської міської ради, протокол № 3 від 17.05.2018 р.

Посібник містить календарно-тематичне планування та конспекти уроків, які ввійшли до нової програми (2012 зі змінами 2015–2017 рр.) із зарубіжної літератури для 10 класу. Рекомендовано для вчителів зарубіжної літератури закладів загальної середньої освіти.


ЗМІСТ



Вступ ……………………………………………………………...

4

Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури для 10-го класу. (Рябикіна В.Л., Токарська М.Б.) ……………………………………………………….


6


Паоло Коельйо. Пошуки сенсу буття в романі "Алхімік" (Тарнавська Л.А., ЗОШ І-ІІІ ст. № 4) ……………………………...

9


Проблема здійснення життєвої мрії та подолання перешкод на шляху до мети у символічній повісті-притчі «Алхімік»  Паоло  Коельйо. (Балабан Ю.Є., ЗОШ І-ІІІ ст. № 4) …………..

16


Тумас Транстремер. Лірика. Розмаїття тем і жанрів лірики. Актуальні проблеми сьогодення та образ сучасної людини в поезії (Зайцева О.В., ЗОШ І-ІІІ ст. № 16) ………………………..

22


Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні в творі Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном" (Чоловська А.Б., ЗОШ І-ІІІ ст. № 5) …………………………………………………………….


29


Мо Янь «Геній». Історія талановитого юнака, який наполегливо шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів (Петренко О.Л., ЗОШ І-ІІІ ст. № 16) ……………

33

Література ………………………………………………………..


37



Вступ
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 23.10.2017 № 1407 "Про надання грифу МОН навчальним програмам для учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти" затверджено нові навчальні програми із зарубіжної літератури (рівень стандарту та профільний рівень) для учнів 10-11 класів.

Програми створені з урахуванням завдань сучасної освіти, розкривають роль предмета "Зарубіжна література" у формуванні ключових компетентностей, зорієнтовані на результат. Вони є продовженням чинної програми для 5-9 класів на основі поєднання жанрово-тематичного, історико-літературного й мультикультурного підходів.

У Програмі визначено завдання вивчення літератури в 10-11 класах:


  • розвиток мотивації до читання творів зарубіжної літератури;

  • поглиблення знань учнів про літературу як мистецтво слова;

  • засвоєння за допомогою художньої літератури історії, культури, моральних та естетичних цінностей інших народів;

  • формування духовного світу учнів, їхніх світоглядних переконань, громадянських якостей;

  • утвердження за допомогою засобів художньої літератури національних і загальнолюдських цінностей;

  • розвиток умінь вільно спілкуватися в різних ситуаціях, формулювати й обстоювати власну думку, вести полеміку, оцінювати життєві явища та виражати ставлення до моральних, суспільних проблем, відображених у класичних і сучасних творах;

  • ведення діалогу із книжкою, досягнення взаєморозуміння й налагодження взаємодії з іншими людьми;

  • вироблення вмінь орієнтуватися в потоці різноманітної інформації українською та іноземними мовами, у світі класичної й сучасної літератури;

  • розвиток уявлень про вітчизняну перекладацьку школу та внесок її видатних представників;

  • розширення обріїв володіння рідною мовою через сприйняття україномовних перекладів художніх творів;

  • розкриття значення художньої літератури як могутнього чинника єднання та розвитку української нації;

  • використання сучасних цифрових технологій для розширення кола читання;

  • формування умінь здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність (знаходити, сприймати, аналізувати, оцінювати, систематизувати, зіставляти різноманітні факти й відомості);

  • застосування в різних життєвих ситуаціях знань, умінь і навичок, набутих у процесі вивчення зарубіжної літератури;

  • удосконалення навичок самостійної навчальної діяльності та самоконтролю;

  • розвиток художньо-образного мислення, інтелектуальних і творчих здібностей учнів, а також їхньої емоційно-духовної сфери, естетичних смаків, загальної культури.

Творчою групою вчителів зарубіжної літератури міста Первомайська у складі Балабан Ю.Є., Зайцевої О.В., Петренко О.Л., Рябикіної В.Л., Тарнавської Л.А., Токарської М.Б., Чоловської А.Б. розроблено календарно-тематичне планування та деякі конспекти уроків для 10 класу, які ввійшли до нової програми.

Навчальна програма із зарубіжної літератури для 10 класу набирає чинності з 1 вересня 2018 року, а для 11 класу – з 1 вересня 2019 року.

Рекомендовано для вчителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів.



Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків

зарубіжної літератури для 10-го класу

Рябикіна В.Л.,

вчитель зарубіжної літератури гімназії

Токарська М.Б.,

вчитель зарубіжної літератури ЗОШ І-ІІІ ст. № 5


з/п

Тема уроку

К-ть годин

Дата




Вступ

1




1.

Оригінальна і перекладна література в сучасному світі.

1







Золоті сторінки далеких епох

7




2.

Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності (огляд).Гомер "Одіссея". Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в "Одіссеї". Образ Одіссея.

1




3.

Розвиток мовлення (усно).

1




4.

Італія. Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники.

Данте Алігєрі. "Божественна комедія" (Пекло, І, V).

1




5.

Особливості композиції поеми. Алегоричний зміст образів та епізодів.

1




6.

Англія. Ренесанс в Англії. Здобутки й представники. Вільям Шекспір "Гамлет". Філософські і моральні проблеми трагедії.

1




7.

Гамлет – вічний образ світової літератури. Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи.

1




8.

Контрольна робота ( контрольний твір).

1







Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст.

6




9.

Німеччина. Ернест Теодор Амадей Гофман "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер". Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е.Гофмана.

1




10.

Особливості сюжету й композиції повісті. Викривальний зміст твору.

1




11.

Розвиток мовлення (письмово).

1




12-13

Росія. Школа "чистого мистецтва" в російськй поезії. Лірика Ф.М. Тютчева й А.А.Фета (огляд). Художня довершеність творів.

2




14

Позакласне читання. Російська поезія.

1




15.

США. Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмент. Тематика, проблематика, композиція збірки "Листя трави".

1




16.

Контрольна робота. Різнорівневі завдання.

1







Роман ХІХ століття

6




17.

Росія. Ф.М.Достоєвський "Злочин і кара".

1




18.

"Теорія" Раскольникова, її сутність і проблемність.

1




19.

Система персонажів. Біблійні мотиви.

1




20.

Англія. Оскар Вайльд. "Портрет Доріана Грея". Проблема краси й моралі в романі.

1




21.

Система образів. Символіка. Традиції і новаторство О.Вайльда в жанрі роману.

1




22.

Контрольна робота ( контрольний твір).

1







Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці.

4




23.

Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця ХІХ- початку ХХ століття.Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм.

Франція. Шарль Бодлер "Квіти зла" ("Альбатрос", "Відповідності", "Вечорова гармонія" ).

1




24.

Поль Верлен "Поетичне мистецтво", "Осіння пісня". Сугестивність, музичність, живописність лірики.

1




25.

Артюр Рембо "Голосівки", "Моя циганерія". Художнє новаторство А.Рембо.

1




26.

Розвиток мовлення (усно). Театр поезії.

1







Драматургія кінця ХІХ-початку ХХ століття

3




27.

Моріс Метерлінк "Синій птах". Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії.

1




28.

Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики. Символіка образів.

1




29.

Розвиток мовлення (письмово).

1






Сучасна література в юнацькому читанні

2




30.

Бразилія. Паоло Коельйо "Алхімік". Пошуки сенсу буття в романі "Алхімік"

1




31.

Система образів (пастух Сантьяго, Фатіма, Мельхиседек, Алхімік). Ознаки роману-притчі.

1




32.

Позакласне читання

1




33.

Польща. Йоанна Ягелло "Кава з кардамоном". Синтез підліткової повісті та детективу. Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні.

або Ромен Гарі "Повітряні змії" або Ніл Гейман "Кораліна"



1




34

Контрольна робота. Розгорнута відповідь на запитання.

1







Підсумки

1




35.

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.

1






Тема. Паоло Коельйо. Пошуки сенсу буття в романі "Алхімік".

Мета:

  • простежити еволюцію духовного «дозрівання» головного героя;

  • удосконалювати навички аналізу художніх творів та дослідницької діяльності;

  • вчити самоаналізу;

  • розвивати читацькі інтереси;

  • виховувати допитливих читачів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: творчий аналіз тексту.

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя (фрагмент лекції)

(повний матеріал – у додатку)

У кожного з нас своє особисте призначення в житті, і саме через це людина живе в світі. В кожному з нас живе людина, яка є двигуном нашого життя – спонукає рухатись, діяти, творити, порівнювати себе з кимось, визнавати, що в тобі не як у інших і чим ти відрізняєшся від них, – одним словом, хто ти…



ІІ. Об’єкт нашого дослідження – тема пошуку призначення людини та істинності її буття.

Повідомлення заздалегідь підготовлених учнів про життєвий та творчий шлях (додаток).

«Алхімік» – глибока і проста книжка. Це своєрідний заповіт людям, написаний у формі філософської казки. В цьому творі все життя, всі уподобання, помилки та ідеали письменника. В один ряд її можна поставити з «Маленьким принцем».

Проблемне запитання: «Чи однакові за змістом філософські поняття «еволюція» та «духовне дозрівання».



Словникова робота

- притча: зміст жанру, особливості, характер (додаток);

- алегорія (у визначенні застосовують попередні знання).

Текстуальна робота

Потребує пояснення термін «параболічний твір».

Принцип параболи не є ознакою притчі, це своєрідна авторська інтерпретація легенди як морального коду (настанови). В творах -параболах є «мотив єдності минулого і сучасного історичного досвіду, ніби образ «відірвали» від рамок конкретного сприйняття, і він набув символічного значення.

Сюжет «Алхіміка» дітям знайомий з Біблії. Це своєрідна інтерпретація відомої притчі про блудного сина. Але погляд на цей сюжет у Коельйо інший. Автор переосмислив людський досвід і дав йому свою оцінку.



Заздалегідь підготовлений учень стисло переказує зміст «Алхіміка». Клас слухає, вчитель коментує.

Коментар 1. Містечко Тариф, де Сантьяго отримує благословення від Мелхіседека.

Тариф – це ціна.

«Усе на світі має свою ціну» (Бібілія)

Коментар 2.Мелхіседек – один із перших біблійних священників, цар правди світу, прототип Месії.

Коментар 3. (бажано записати в зошит)

Істини, які бажаю пам’ятати як життєві принципи:

а) «Усе на світі має ціну».

б) «Ніколи не відмовляйся від своєї мрії».

в) «Усі ми – частини світової Душі».

г) «Люди, які відмовляються від боротьби зі злом, перетворюються на злодіїв.



ІІІ. Осмислення прочитаного учнями (можливі питання).

  • Хто є героєм роману?

  • Що турбувало вівчаря?

  • Розкажіть про зустріч Сантьяго з царем (зачитати його постанову зі слів «Усі люди, допоки вони ще молоді, знають свою Долю» до слів «Потрібно тільки вміти прочитати те, що написано для тебе).

  • Який секрет щастя розкриває Мудрець Сантьяго?

  • Можливо залучити учнів до відкритого діалогу з питання: «Що таке життя?»

а) те, що ми бачимо збоку;

б) наше уявлення про нього.

- Що і від кого герой дізнався про беззвучну Всесвітню мову?

- Хто такий алхімік і які поради він дав герою?



Улюблені поради від Алхіміка:

  • «Погляд виказує силу душі».

  • «Боязнь страждання - гірше самого страждання».

  • «Де серце, там і скарб».

  • «Є тільки один шлях осягнення свого призначення на Землі – діяти».

  • «Зло не в тому, що входить до вуст людини, а в тому, що виходить з них».

ІV. Міні-повідомлення вчителя про «символ» як головну ознаку постмодерністської літератури.

Саме через символіку розкривається сутність «Всесвітніх істин», про які забуло людство зараз.

1. Сон – це відображення реального життя, спосіб спілкування з Богом. Людині цікаво знайти, що означають сни, вона намагається їх розтлумачити.

2. Церква – символ напівзабутих християнських цінностей.

3. Біблія (книга взагалі) – духовний скарб.

4. Пустеля – наше життя, небезпечне, несподіване.

5. Провідник – людина, яка пізнає таємниці життя.

6. Вода – духовна спрага.



V. Практичний етап (питання до учнів).

- Що об’єднує твори «Алхімік», «Чайка» Р. Баха, «Маленький Принц» Сент-Екзюпері?



VІ. Контроль знань:

Скласти сенкан або написати есе.



VІІ. Домашнє завдання. Творча робота.

«Істина, яка точно є моєю».



Додаток 1

«Кожна людина, чим би вона не займалася, відіграє роль в історії світу.І навіть зовсім про це не здогадується.»

«Алхімія життя П. Коельо»

П. Коельо – феномен масової сучасної культури. Читачі різних релігійних та національних віросповідань визнають його авторитет. Його книжки перекладені 56 мовами. Подолав за життя важкі життєві проблеми, зрозумів, що у людини тільки 2 вибори: боротися чи тікати. Вибрав – не бути жертвою.

Народився в 1947 р., в сім’ї середнього достатку. Вчився в єзуїтському коледжі, там зненавидів релігійні ритуали, меси, молитви.

Зрозумів, що хоче стати письменником.

Пережив найстрашніший конфлікт в сім’ї – між бажанням дитини та батька. Захищаючи власний вибір життєвого шляху, Паоло починає порушувати звичні для суспільства правила поведінки:

- пристав до ультралівих, цікавився Марксом, Енгельсом, підтримував хіппі;



- створював рок-пісні (хіт «Sociedade Аlternativa»).



Sociedade Аlternativa

Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Viva o Novo Aeon! 
Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Viva! Viva! Viva! 
Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Se eu quero e voce quer 
Tomar banho de chapu 
Ou esperar Papai Noel 
Ou discutir Carlos Gardel 
Entaova 
Faze o que tu queres 
Poistudo da lei 
Da lei 
Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Faze o que tuqueres ha de ser tudo da lei 
Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Todo homem, toda mulher, e uma estrela 
Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Viva! Viva!

Viva! Viva! 
Viva a Sociedade Alternativa! 
Mas se eu quero e voce quer 
Tomarbanho de chapu 
OuesperarPapai Noel 
Oudiscutir Carlos Gardel 
Entaova 
Faze o que tu queres pois tudo da lei, da lei... 
Viva! Viva! 
Viva a SociedadeAlternativa! 
O numero 666 chama-se Aleister Crowley 
Viva! Viva! 
Viva a SociedadeAlternativa! 
Faze o que tu queres pois tudo da lei 
Viva! Viva! 
Viva a SociedadeAlternativa! 
Viva! Viva! 
Viva a SociedadeAlternativa! 
A lei de Thelema 
Viva! Viva! 
Viva a SociedadeAlternativa! 
A lei do forte 
Esta a nossa lei e aalegria do mundo 
Viva! Viva! Viva! 
Viva o Novo Aeon!

В пошуках нового духовного досвіду не нехтував наркотиками, білою та чорною магією (стверджує, що може викликати дощ).

Був пов'язаний з військовими угрупуваннями, викрадений, катований.

Пережив найбільше потрясіння, коли відвідав концтабір Дахау. Звернувся до католицького ордену RAM, пройшов ритуал посвячення, зараз вивчає мову таємних знаків.

«Алхімік» – найпопулярніший твір, написаний португальською з часів появи цієї мови.
Додаток 2

Жанрова своєрідність «Алхіміка»

Щастя і багатство слід шукати в собі і в основі цього пошуку - відкриття власного призначення. На моє переконання, усвідомивши свою роль у світобудові, людина має присвятити себе Всесвіту і керуватися його законами. Тоді зникає будь-який страх перед смертю, бо душа вічна, як сама Світова Душа. Рука Всесвіту спрямовує людину до пошуку цієї Істини. Кожен має віднайти свою Піраміду і подолати її. У цьому допоможуть Еліксир Життя - знання про Світ та Філософський Камінь – досвід, іс­торія людства. Все це і міститься в Архітворі – Книзі Життя. Але наймогутнішою силою, яка допомагає долати будь-які труднощі на шляху до Піраміди, є Любов. Саме тому Англієць не міг навчитися Алхімії, бо не знав про Любов.

Для того, щоб зрозуміти цю просту істину, не треба вирушати у довгу путь, адже знайти її можна скрізь, навіть на власному подвір'ї. Треба тільки пильніше прислухатися до влас­ного серця.

Алегорична історія Сантьяго дає читачам «ре­цепти» як містичного (бачення Знаків Долі, ово­лодіння Мовою Світу), так і суто життєвого зміс­ту (вибір головного героя, який відмовився від кар’єри священика, як йому пропонували батьки, на користь свого бажання мандрувати).

«Алхімік» адресований людям, що шукають сенс земного існування. Твір учить не минати Знаків Долі, показує, які перешкоди трапляють­ся на шляху головного героя – людини, котра йде своєю дорогою.

Шукання Сантьяго сприймаються юними чи­тачами як «прозріння», адже саме за молодих літ такими видаються рецепти щастя.

«Алхімік» – це, можливо, витончений периф­раз на тему «Маленького принца», це кохання без володіння, любов-відповідальність. Кохана вівчаря Фатіма пояснює: «Пустеля забирає на­ших чоловіків і не завжди вертає... Хоч вони не вертаються, але вони завжди з нами: вони хмари, які не проливаються дощем, звірі, що ховаються між камінням, вода, яку, як милість, дарує нам земля. Вони стають частинкою всьо­го... Вони вливаються в Душу Світу». Так любить і Маленький принц: «Коли любиш квіт­ку, що росте десь на далекій зірці, добре вночі дивитися в небо. Всі зірки розквітають... Ти по­дивишся вночі на небо, адже там буде та зірка, де я живу, де я сміюсь, – і ти почуєш, що всі зірки сміються».

Притча – один із давніх літературних жанрів поряд з такими явищами словесної творчості, як сказання (оповідь), міф, народні перекази. Притча виникла як усний жанр і служила для передачі знань, досвіду, що й визначило її особ­ливості: стисла, лаконічна, вона якнайкраще задовольняла вимоги запам'ятовування та по­дальшого обміну отриманою інформацією. В її інакомовленні, образності, метафоричності від­дзеркалюється людина, якнайповніше розкри­вається її духовна і фізична краса. Притчі здав­на був притаманний універсальний характер.

Основою цього жанру є алегорія: головним – моральне або релігійне повчання (це робить її схожою на байку). Притчова оповідь абстра­гована в часі та просторі, хоча й виростає з реалій світу.

Сюжет твору – своєрідна інтерпретація відомої єван­гельської притчі про блудного сина, не просто елемент композиції, а ідейний стрижень, без якого твір втратив би символічний зміст. Твір набуває глибокого філософського змісту і має символічний характер, побудований на відомо­му матеріалі, але розкриває зовсім новий погляд на той самий сюжет.
Тарнавська Л.А.,

вчитель зарубіжної

літератури ЗОШ І-ІІІ ст. № 4



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка