Тема. Гі де Мопассан. Роман «Любий друг». Показ системи життєвих цінностей



Скачати 108.43 Kb.
Дата конвертації19.01.2018
Розмір108.43 Kb.

Клас: 10

ТЕМА. Гі де Мопассан. Роман «Любий друг». Показ системи життєвих цінностей.


МЕТА: показати учням систему життєвих цінностей у прочитаному романі; продовжити роботу над художньою деталлю, виявленням авторської позиції; розвивати в учнів уміння висловлювати власну думку, брати участь в обговоренні проблемних питань, формувати навички аналізу тексту; розвивати образне мислення, фантазію, уяву; виховувати любов та повагу до оточуючих, навколишнього світу, кращі риси характеру на основі загальнолюдських цінностей.

ЗАВДАННЯ УРОКУ:

  • удосконалювати вміння ідейно – художнього аналізу прозового твору;

  • продовжувати формувати комунікативні навички в роботі малої групи;

  • добирати інформацію з різних джерел та оформлювати у вигляді комп’ютерної презентації;

  • уміти доводити свою точку зору, добираючи потрібні аргументи.

ТИП УРОКУ: комбінований.

МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: розповідь, евристична бесіда, робота з підручником, виконання практичних завдань, випереджувальні завдання, робота в парах, групова робота.

НАОЧНІСТЬ, ОБЛАДНАННЯ: портрет Гі де Мопассана, виставка книжок письменника, тексти творів, анкети образу, презентація до уроку.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: українська література, світова література, образотворче мистецтво, музика, філософія,психологія.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: художній образ.
ХІД УРОКУ

І. Підготовка учнів до активного свідомого засвоєння навчального матеріалу. ( 4 хвилини)

1.Слово вчителя

Життєві цінності… Кожен тлумачить це поняття по – своєму. Для когось це щаслива сім’я, для когось кар’єра, для когось мандри світом… Цей ланцюжок можна довго продовжувати, бо кожен з нас по- різному ставиться до життя. Спробуйте пояснити призначення людини в цьому мінливому світі, сенс життя.
- Так, кожна людина прагне в цьому житті бути, як мінімум, щасливою. Але як нею стати - ось в чому питання? Що для цього потрібно?

- Якими рисами характеру повинна, по-вашому, володіти людина, щоб залишити після себе гарні спогади?

- Хто у вашому житті несе відповідальність за невдачі? Чому?

Життя може бути безмежно різним. Щасливим. Безтурботним. Забезпеченим. Гідним. Вдалим. Безглуздим. Чесним. Продовжувати можна безкінечно ... Уся складність полягає в тому, як створити і, більше того, прожити те життя, яке, у вашому розумінні, є саме тим, як ви хочете його прожити.



ІІ. Повідомлення теми. Мотивація навчальної діяльності.

(1 хвилина)

III. Вивчення нового матеріалу.

Учні здійснювали вдома дослідницько - пошукову діяльність та доповнюють розповідь учителя.



1.Слово вчителя .

Мопассан – творець чудових зразків лаконічної, точної, виразної французької прози, надавав дуже велике значення слову. Подібно Флоберові, Мопассан уникав повторення слів, піклувався про ощадливість виразних засобів. Природа художнього методу Мопассана була складною. Продовжуючи кращі літературні традиції реалізму минулого, він виявився залежним і від деякого впливу натуралізму.

Значне місце у творчості письменника займають романи. До роману Мопассан і звернувся тому, що прагнув відбити більше життєвих явищ, показати всякого роду людей. Самі можливості цього жанру дозволили зробити більше широким соціальне тло зображуваних подій, увести більше різноманітне коло діючих осіб. Теми їх часто більш широкі, ніж у новелах, коло проблем різноманітне. У кожному зі своїх романів Мопассан вносив і нові теми та особливі прийоми їх розкриття.

2. Презентація життєвого та творчого шляху Гі де Мопассана учнями.

ГІ де МОПАССАН (1850-1893)- один із найвизначніших майстрів французького реалізму XIX ст., автор новел і романів, послідовник Бальзака та учень Флобера.

5 серпня 1850 року - народився письменник в незаможній дворянській родині у Нормандії, на півночі Франції поблизу порту Гавр. Дали йому довге ім'я Анрі Рене Альбер Гі де Мопассан, хоча сам він з дитинства називав себе коротеньким Гі.

1863 рік – почав писати перші твори. Саме ця зброя у руках юнака дозволила йому, врешті-решт, залишити семінарію, яку він недолюблював. Отримавши перемогу, він одразу ж вступив до старшого класу Руанського ліцею.

Весна 1870 рік – закінчив Руанський ліцей.

1871 рік - хлопець з успіхом склав у Канні іспити на ступінь бакалавра. Того самого року його було зараховано на факультет права Паризького університету.

Руанський період вагомий у літературній біографії Мопассана. Тут він зустрів свого першого літературного наставника й першого критика: ним опікувався товариш його дядька - Луї Буйне. Це був талановитий поет, викладав французьку літературу, обіймав посаду хранителя Руанської бібліотеки. Саме він познайомив Гі зі своїм товаришем Гюставом Флобером, який на той час уже був відомим і шанованим письменником. У червні 1870 року почалася франко-прусська війна. Гі був призваний на військову службу і, не встигши повоювати, став свідком надзвичайно швидкої поразки французької армії та окупації Франції. Мопассан розривався між ненавистю до війни та мілітаристів-прусаків. Йому довелося побачити те, що зранило його душу, але сформувало світогляд. Свій гнів, ненависть та обурення цією війною і німцями він ще довго виливав на сторінках своїх творів .

Завдяки старанням батька та Гюстава Флобера у березні 1872 року вступив на службу до морського міністерства, проте, за умовами найму, жалування він почав отримувати лише після року роботи. Позбавлений можливості витрачати гроші на що йому заманеться, Мопассан зайнявся спостереженням за середовищем чиновництва, що теж знайшло своє відображення на сторінках його творів.Майбутній письменник уперто продовжував свої літературні спроби.

У грудні 1878 року юнак, за сприяння Флобера, перейшов працювати у міністерство народної освіти - у відділ літератури та мистецтва. Перша збірка "Меданські вечори" побачила світ на початку травня 1880 року. Мопассан швидко переконався, що його розрахунки виявилися неправильними: публіка звернула увагу на збірку його віршів завдяки новелі «Пампушка», а не навпаки. Це стало йому уроком, який було засвоєно - тепер до поезії він звертався лише епізодично.

Успіх супроводжував молодого письменника й надалі. Його залюбки друкували видавництва, які лише декілька місяців тому із такою впевненістю йому відмовляли. Улітку 1880 року прозаїк таки наважився кинути службу і незабаром відправився у мандрівку Корсикою. Письменник ставився до своєї творчості як справжній комерсант. Він слідкував за рекламою та продажем своїх творів. Літо 1882 року Мопассан провів, подорожуючи Бретанню. Навесні наступного року світ побачив його перший роман - "Життя".1884 рік став подарунком для прихильників таланту Мопассана. Побачили світ три прекрасних збірки новел: "Місячне сяйво", "Сестри Рондолі", "Міс Гаррієт", а також книга подорожніх нотаток "Під сонцем". Зиму Мопассан провів у Каннах. Він багато і наполегливо працював. Результатом цієї праці стали збірки новел "Іветта", "Казки дня і ночі", "Туан" і, нарешті, найвідоміший твір письменника - роман "Любий друг".Протягом 1887-1888 років прозаїк надрукував романи "Монт - Оріоль" і "П'єр і Жан", напівавтобіографічну книгу "На воді", збірки новел "Орля", "Обранець пані Гюссон". Навесні 1888 року Мопассан закінчив роман "Сильна як смерть". Але стан здоров’я письменникамитцяпоступово погіршувався.Мопассан прожив 42 року. Останні 3-4 року не міг писати. Він збожеволів, говорив, що на мозок давить Ейфелева вежа. Тому створення останнього років життя письменника значно уступають тим, які були написані в пору розквіту його таланта. І все-таки можна сміло затверджувати, що реалістичні тенденції були ведучими в його творчості. Серце письменники престало битися 6 липня 1893 року.


3. Заповнення анкети «Усний портрет».

1. Яким вам уявляється письменник?

2. З чим асоціюється?

3. З чим можна порівняти?

4. Які були життєві позиції, погляди?

5. Який висновок можна зробити?

6. Чи подобається вам такий образ? Свою відповідь прокоментуйте.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. «Літературна хвилина».

Дати визначення терміна «художній образ», «критичний реалізм».



Худо́жній о́браз — особлива форма естетичного освоєння світу, за якої зберігається його предметно-чуттєвий характер, його цілісність, життєвість, конкретність, на відміну від наукового пізнання, що подається у формі абстрактних понять.

Критичний реалізм — художній напрям, в основі якого — принцип історизму, правдивого зображення дійсності. Виник у 20-х роках XIX століття у Європі. Реалістичний напрям виник значною мірою як заперечення художніх принципів романтизму. Для реалізму характерна типізація як засіб розкриття соціальних якостей особи. Реалізм створює типові характери за типових обставин.



  1. Основні проблеми, порушені в творах митця.

  • Перемога добра над злом;

  • Утвердження духовної краси;

  • Гармонія фізичного й духовного в людині;

  • Гармонія між людиною та природою.


3.Складання сенкана до творчості письменника.

Зразок.


Гі де Мопассан

Демократичний, багатоликий

Сповіщає, передбачає, бореться

Новатор у світовій літературі

Патріот

4. Обговорення змісту роману «Любий друг».

Жорж Дюруа, - герой роману "Любий друг" Мопассана. "Любий друг" - так називають цього ловеласа. Але лише одиниці знають, що Дюруа, або барон Дю Руа де Кантеле, мультимільйонер, зобов'язаний своїми успіхами холодному розрахунку й що досяг він цього, втративши не тільки елементарне співчуття до людей, але і всякий сором і совість. Більшість його знайомих впевнені в тому, що Дюруа – закінчений негідник. З його не зовсім пристойною поведінкою ми знайомимося вже на самому початку роману, коли Дюруа згадує про свою солдатського життя в Африці.



  • Наведіть приклади з тексту, коли Дюруа поводить себе як злочинець.

(Весела й жорстока посмішка майнула на його губах при спогаді про одну витівку: трьом арабам з племені Улед-Алан вона коштувала життя, зате він і його товариші роздобули двадцять курей, двох баранів).

  • Які були перші перемоги над жіночими серцями?

( Гарнізонна служба сприяла його серцевим справам; крім дрібних перемог у нього були зв'язки з жінками більш високого польоту, - йому вдалося спокусити дочку податного інспектора, яка готова була кинути все і йти за ним, і дружину повіреного, яка намагалася втопитися з горя, коли він її покинув).

  • Яким був перший порок Дюруа? (Перший порок Дюруа, з яким ми знайомимося по ходу розвитку фабули, - це відсутність сорому. Він не тільки не відмовляється від грошей, які його кохана потайки суне йому в кишеню, але навіть розплачується цими самими грошима з якоюсь повією. Проте його безсердечність в цьому періоді ще не виявляється. Більше того, він так ласкаво звертається з маленькою Лорін, дочкою своєї коханої, що всі вважають його добрим, чутливим людиною. Але і ці забави з малятком побудовані на голому розрахунку. У всякому разі, вона, та сама дівчинка, яка придумала йому прізвисько "Милий друг", згодом наполегливо ухиляється від ігор з ним; її відштовхує від Дюруа здоровий інстинкт.)

  • Навести приклади відсутності порядності в головного героя. ( Немає у Дюруа навіть елементарної порядності. Він глибоко потряс кохану повідомленням про своє майбутнє одруження, спочатку він робив вигляд, що шкодує про це, але насправді зауважує: "Він почував себе так, точно скинув з себе неймовірну тяжкість, так, він був вільний, врятований, міг починати нове життя". Дюруа з розрахунку одружується спочатку на пані Форестье, вдові свого друга. Також Дюруа вважає, що йому вигідно буде вступити в інтимний зв'язок з пані Вальтер, дружиною свого шефа. Кілька разів, розмовляючи з нею, він укручують в розмову утішні зауваження про її очах, а потім майже силою змушує її до співжиття з ним.

  • Що, на вашу думку , є найпотворнішим у поведінці Дюруа? (Дюруа здійснює ще не одну мерзенність. Витівки Дюруа супроводжуються його "злорадним сміхом": він регоче завжди, коли домагається свого. Пані Вальтер дуже довго не може повірити в його ницість).

  • Яка головна мета життя Дюруа? (Мета, до якої прагне Дюруа, - домогтися грошей і положення. Але немає підстав, стверджувати, що ці егоїстичні устремління носять патологічний характер: просто їх здійсненню ніщо не перешкоджає. Будь-якій людині хотілося б домогтися пошани і матеріальних благ, але у більшості людей достатньо розвинене етичне начало, щоб не дозволити собі йти до мети "по трупах". Але існують особи, у яких марнославство і жадібність виходять за межі норми ).

6. Складання розгорнутої характеристики Дюруа.

Цього разу головним героєм роману на відміну від "Життя" є персонаж негативний, Жорж Дюруа, син провінційного шинкаря і колишній унтер-офіцер колоніальних військ в Алжирі, звиклий грабувати і пригнічувати арабів. Володіючи такими навичками, він не зволікає зробити собі кар'єру і в Парижі, але тут його жертвами є жінки, у яких він користується великим успіхом і яких на всі лади експлуатує і оббирає. Типовий "чоловік-повія", неосвічений, продажний, брехливий, безпринципний, він намагається зробитися журналістом. Справа, однак, не йде: він абсолютно бездарний. Але йому вдається змусити писати за себе свою дружину. Поступово він і сам оволодіває навичками газетної куховаріння, а далі спеціалізується на писанні в бульварній газетці тріскучих статейок про "анемії національної гордості". За допомогою всякого роду брудних і підлих інтриг, будь-яких безчесних вчинків він, зрештою, стає сильним, небезпечним і багатою людиною. Усі знають, що це пройдисвіт і негідник, але він домігся життєвого успіху - і буржуазне суспільство не може не схилитися перед таким переможцем ...



6. Ідейно-художня цінність роману

- Ідейно-художня цінність роману не тільки у викритті Жоржа Дюруа. Роман описує і ряд типових сторін Третьої республіки. Насамперед - притаманну їй атмосферу загальної та всебічної продажності. Життя французького буржуазного суспільства, французької преси і політичних сфер постає в романі у вигляді якоїсь універсальної продажності. Всі рішуче продається і торгує собою.

- Зачитати уривки з роману, де засуджується політичне та суспільне життя країни.

V.Підсумок уроку. Рефлексія.

- Сьогодні на уроці я зрозумів(ла),що…



- Особливо запам’яталась думка про те, що…

VI. Домашнє завдання (диференційоване).

  1. Завдання для всіх учнів: на основі вивчених творів Мопассана створити власний кодекс життя.

  2. Завдання на вибір: написати відгук на урок або твір «Символи у творахМопассана»


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка