Тема. Абсурд І трагічний стоїцизм у романі А. Камю «Чума». Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір. Композиція І стиль твору. Епіграф до уроку



Дата конвертації29.12.2017
Розмір60 Kb.
ТипУрок

Тема. Абсурд і трагічний стоїцизм у романі А. Камю «Чума». Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір. Композиція і стиль твору.

Епіграф до уроку: «Чума» – це насамперед книжка про тих, хто чинить опір, а не про тих, хто здався, книжка про сенс існування, який знаходиться серед безладу життя.

С. Величковський

Мета: розкрити сутність вчинків героїв роману, визначити їхні життєві цінності; дослідити алгоритм морального вибору кожного з героїв під час епідемії; показати складність і суперечливість людської натури, її непередбачуваність; визначити особливості художнього простору роману та його жанру; розвивати вміння учнів працювати з текстом, робити висновки на основі прочитаного, визначати за вчинками риси характеру персонажів; виховувати почуття відповідальності за власну долю та долю людства.

Обладнання: тексти твору, ноутбук, проектор, мультимедійна перезентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і засвоєння на їхній основі умінь і навичок.
Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Тест за текстом твору.

  1. Якою порою року починається розповідь:

а) весною; б) літом; в) осінню.

  1. Доктор Ріє перечепився об здохлого:

а) кота; б) собаку; в) щура.

  1. Куди збиралася їхати його дружина:

а) до матері; б) у Єгипет; в) у санаторій.

  1. Як звали воротаря – старий:

а) Мішель; б) Генрі; в) Бернар.

  1. Хто збирався робити «цікавий репортаж про гризунів»:

а) Рамбер; б) Тарру; в) Панлю.

  1. Ознакою чуми були:

а) гулі; б) виразки; в) прищі.

  1. Хто веде щоденник спостережень за пошестю:

а) Рамбер; б) Тарру; в) Панлю.

  1. Що розповідається про Жозефа Грана:

а) загинули його батьки; б) покинула дружина; в) викрали дітей.

  1. Чому Рамбер хотів вибратися із зачумленого міста:

а) щоб розповісти іншим про чуму;

б) щоб запастися харчами;

в) на нього чекала кохана дівчина.

  1. Над чим працює старий лікар Кастель:

а) над створенням протичумної сироватки;

б) над організацією перевезення хворих у найкращі лікарні Парижа.

  1. Яким транспортним засобом перевозили трупи до поховальної ями:

а) вантажною машиною; б) вертольотом; в) трамваєм.

  1. Коли відступає чума і знімаються карантинні заходи:

а) у грудні; б) у лютому; в) у березні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Пояснюючи свій задум роману «Чума» Альбер Камю писав: «За допомогою чуми я хочу передати атмосферу задухи, від якої ми потерпали, атмосферу небезпеки й вигнання, в якій ми жили тоді. Водночас я хочу поширити це тлумачення на існування взагалі». (Слайд 1)

Про знаменитий твір митця, що символізує трагічні сторінки ХХ ст. в історії людства, ми й поміркуємо на уроці.


ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

(Слайд 2)
ІV. Робота над темою уроку.

  1. Бесіда за твором.

  • Де відбуваються події твору? (У французькому місті Орані).

  • Які характерні особливості міста відзначає автор? (Люди нудьгують, працюють багато, цікавляться комерцією, кохають, помирають).

  • Що здалося незвичним у такому звичному для оранців житті? (Нашестя щурів).

  • Які перші симптоми захворювання? Яким чином люди заражалися?

  • Яким постає перед нами лікар Ріє?

  • Як він ставився до свого фахового обов’язку?

  • Якою була позиція Тарру щодо навали щурів і чуми?

  • Що ви дізнались про Жозефа Грана?

  • Чому він став до лав борців із чумою?

  • Де ми вперше зустрічаємося з отцем Панлю? Прокоментуйте його першу промову в зачумленому місті.

  • Якою була друга промова Панлю? Унаслідок чого відбулися зміни в його поглядах?

  • Хто такий Рамбер? Чого він прагне?

  • Де вперше постає перед нами Коттар?

  • Які заходи безпеки вживали власті під час епідемії? (Карантин).

  • Хто і який зиск мав із ситуації, що склалася? (Контрабанда – Коттар, «кому війна, а кому й мати рідна». Мародерство).

  • Як відбувалося поховання мерців? (Обряд, рови з вапном, «багаторазові» труни, вивіз трамваями, спалення у печах для сміття).

  • Під час яких подій ХХ століття людей масово спалювали у печах? (Крематорії у концтаборах).

  • У якому році був написаний роман? (1947)

  • Про події якого року розповідає Альбер Камю? (194…).




  1. Презентація репродукції картини Сальвадора Далі «Обличчя війни» (без зазначення її назви). (Слайд 3)


Бесіда.

  • Як би ви назвали цю картину? («Жах», «Смерть», «Паніка», «Крик страху», «Машкара страждання» тощо)

Учитель. Іспанський художник-сюрреаліст Сальвадор Далі дав картині глибоко символічну назву, яка в своїй багатомірності об’єднує всі ваші асоціативні здогади, – «Обличчя війни».

  • Які елементи цієї картини, на вашу думку, навіюють відчуття жаху? (Велика кількість черепів, що асоціюються зі смертю, жовтий колір підсилює такі асоціації).

  • Де розташовані черепи? Чи випадкове саме таке їх розміщення? (Вони містяться всередині людської голови. Розуміння того, що ми приходимо в цей світ, щоб померти, приховано десь далеко в глибинах людської підсвідомості. Але в певні моменти воно дає про себе знати).

  • Коли в людини виникає страх перед смертю? (Такий страх викликає смерть рідних, близьких, важкі хвороби, стихійні лиха. Подібні ситуації філософи та письменники називають «межовими»).

  • Чи всі герої роману Камю поводяться в «межовій» ситуації однаково?

Чи бути, чи не бути? Ось питання.

Що благородніше? Коритись долі

І біль від гострих стріл терпіти,

А чи, зіткнувшись в герці з морем лиха,

Покласти край йому? (Слайд 4)

Учитель. Ви, безперечно, впізнали шекспірівські рядки, які перегукуються з романом А.Камю. Крім відчаю, розгубленості, приреченості деякі люди все ж стійко переносять стихійне лихо, яке прийшло навесні в Оран.

Стоїцизм – стійкість, твердість у життєвих незгодах. (Слайд 5)

Учитель. Автор на початку твору пише: «Стихійне лихо і справді річ досить звична, але поки це лихо не впаде саме на вашу голову, важко в нього повірити. У світі було що чум, що воєн. І все ж таки і чума, і війна завжди захоплюють людей зненацька». (Слайд 6)

  • Якою чумою за кольором називають фашизм? (Коричневою або чорною, що символізує смерть – найстрашніша, найлютіша, найжорстокіша. Підтвердженням фашизму як чорної смерті є форма представників арійської раси: чорні чоботи, чорні високі кашкети, які нагадують дзьоб хижої птиці, чорні довгі плащі, рукавиці, свастика). (Слайд 7)

  • Яку хворобу називають «Чумою ХХ століття»? (СНІД). (Слайд 8)

  • Яка подія в Україні у тому ж таки ХХ столітті забрала й скалічила багато життів, і наслідки якої ми відчуваємо й досі? (Чорнобильська трагедія, 1986 рік). (Слайд 9)

Учитель. Історичні факти фіксуються у хронологічній послідовності. Як описує події Альбер Камю? (Про перебіг хвороби розповідає лікар Ріє, який намагається об’єктивно фіксувати події. Звідси й особливий стиль оповіді з притаманними йому точністю, стриманістю і стислістю).

Частина 1 – «Місто вважати закритим».

Частина 2 – «Чума стала загальною справою».

Частина 3 – «Колективна історія».

Частина 4 – «Хвороба відступила».

Частина 5 – «Справді це перемога чи ні?»




  1. Словникова робота.

Роман-хроніка – літературний жанр, що містить виклад історично достопам’ятних подій в їх тимчасовій послідовності. (Слайд 10)

Роман-притча – твір, що узагальнює у притчовій формі проблеми буття людини й суспільства, характеризується міфологічними сюжетами й образами, яскравою символікою. (Слайд 11)

Роман-міф – жанровий різновид роману, у якому художньо зреалізувався і переосмислив ся автором той чи інший міф, або ж система міфів. (Слайд 12)


  1. Робота з епіграфом.

«Чума» – це насамперед книжка про тих, хто чинить опір, а не про тих, хто здався, книжка про сенс існування, який знаходиться серед безладу життя. (С. Величковський) (Слайд 13)

V. Підсумки уроку.

Асоціативний ряд. (Слайд 14)

Чума – це… (інфекційна хвороба, страждання, нещастя, війна, фашизм, абсурдність життя, СНІД тощо).
Висновок. Хіба не абсурдними, безглуздими виглядають мешканці Орану, які під час епідемії розкошують в ресторанах, відвідують кінотеатри, перестають чути один одного. Хіба не викликає додаткового запитання той факт, що в зачумленому місті лікар Ріє вижив, а його дружина в гірському санаторії померла?. Так чи інакше, але Камю доводить, що зло ніколи не зникає остаточно. Але у будь-якому випадку людина повинна залишатися людиною.
VІ. Домашнє завдання.

Письмово обґрунтувати вислів А. Камю «Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу». (Слайд 15)

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка