Мистецтво відродження



Скачати 145.29 Kb.
Дата конвертації27.10.2017
Розмір145.29 Kb.


Мистецтво відродження

Всесвітня історія, 8 клас




Вчитель: ГОЛУБ Н.В.



МЕТА: Визначити гуманістичні основи Відродження, суть яких зводиться до розуміння місця та ролі людини, визнання за нею права на життя, свободу й щастя. Дати стислу характеристику творчості найвидатніших представників італійського Відродження. Розвивати в учнів уміння працювати в групах, давати характеристику історичним діячам і пам’яткам культури. Сприяти естетичному вихованню учнів.

Основні поняття: Відродження, Ренесанс, гуманізм.

Обладнання: картки з джерелами інформації, що містять портрети та картини діячів Відродження, діопроектор, мультимедійна презентація «Мистецтво Відродження», історична карта «Європа ХVІ –ХVІІІ ст.».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:

  • називати час епохи Відродження, імена видатних митців та їхні найвідоміші витвори, характерні риси мистецтва епохи Відродження;

  • показувати на карті найвизначніші культурні центри;

  • пояснювати значення понять: Відродження, гуманізм, Ренесанс;

  • описувати найвизначніші пам’ятки культури;

  • порівнювати мистецтво Відродження та Середньовіччя;

  • висловлювати власне судження щодо відображення у творчості митців Відродження цінностей Нової доби.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. МОТИВАЦІЯ.

Слово вчителя. Життєдіяльність людини в будь-який історичний період залишає по собі матеріальні та духовні надбання.

Так і народи європейських держав, з якими ми знайомились в попередніх класах, залашили нам неоціненну культурну спадщину, якою людство захоплюється ось уже понад 500 років.

Сьогодні ми розпочинаємо нову тему «КУЛЬТУРА ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ ХVІ – 1-а пол. ХVІІІ ст.» (учні роблять записи в робочих зошитах)

Франція, Англія, Німеччина, Італія, Нідерланди були певною мірою охоплені соціально-економічними та політичними змінами, які не могли торкнутися мистецтва. Ці зміни ознаменували початок нової епохи – епохи Відродження – однієї з найцікавіших в історії людства, синонім особистої свободи, досконалості у мистецтві, краси в житті, гармонії фізичних і духовних якостей людини.

Мистецтво – велика таємниця, яку розгадують усі наступні покоління. Сьогодні ми спробуємо підняти завісу і розгадати таємницю мистецтва Відродження. Тема уроку «МИСТЕЦТВО ВІДРОДЖЕННЯ» (учні роблять записи в робочих зошитах)


  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів)

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.



  1. Особливості доби Відродження.

Познайомитись з особливостями доби Відродження нам допоможе відео.

Випереджаюче завдання.

При перегляді відео відшукайте відповіді на наступні питання:



(питання записані на дошці):

  1. Що означає термін Відродження? Яке слово є його синонімом?

  2. Назвіть і покажіть на карті країну, яка є його батьківщиною. Чому саме ця країна? Яке місто-держава відіграло значну роль у Відродженні?

  3. Що стало соціальною та економічною основою виникнення нової культури?

  4. Що стало визначальною основою культури, світогляду та буття в період відродження?

Перегляд відео.

Бесіда за запитаннями, в ході якої нові терміни висвітлюються в мультимедійній презентації, а учні їх записують в робочі зошити.

Відродження, або Ренесанс – епоха в історії Європи (ХІІІ – ХVІІІ ст.), коли в людей відродився інтерес до античної культури.

Гуманізм – система поглядів, яка передбачає визнання людини вищою цінністю, а саме:

  • утвердження поваги до гідності й розуму людини;

  • її права на земне щастя;

  • вільний вияв природних людських почуттів.


- Чи суперечили ці переконання думкам середньовіччя? (Так. Адже церква, яка відігравала провідну роль в середньовічному суспільстві, трактувала людину як істоту гріховну, а працю – божою карою)

- Отже, ці гуманістичні ідеї лягли в основу культури епохи Відродження. У центрі уваги представників італійського Відродження перебувала людина. Головною темою їхньої творчості стала не тільки сильна і смілива, а й всебічно розвинена людина, здатна насолоджуватися природою, любов'ю, спілкуванням з друзями… тощо.

Є митці, твори яких ми можемо назвати символами доби Відродження: у них – згусток ідей, уявлень, сподівань епохи. Це Леонардо да вінчі, Рафаель Санті, Мікеланджело Буонаротті.


  1. Творчість Л. да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело.

З їх творчістю ми познайомимось із джерел інформації, які я вам приготувала.

Робота з джерелами інформації (групова робота)

Для роботи об'єднаємось у три групи.

1-а група досліджує творчість Л. да Вінчі,

2-а – Рафаеля Санті,

3-я – Мікеланджело Буонаротті. Для опрацювання документів та підготовки до творчого захисту результатів своєї роботи я вам даю 10 хв.
Творчість Леонардо да Вінчі


Документ1.

Леонардо да Вінчі походив із Флоренції, яка подарувала світу багато видатних людей. Він народився в родині нотаріуса, а у 12 років став навчатися живопису у флорентійського майстра Андреа Верокіо. Поряд з цим вивчав гуманітарні науки, та здобував деякі технічні навички. Італійський геній був також добрим атлетом. Він певною мірою втілював у собі античний і ренесансний ідеал людини – всебічно й гармонійно обдарованої, розвиненої, сильної фізично й духовно непересічної особистості.




Документ 2.

Ім’я Леонардо да Вінчі стало символом всебічної обдарованості, і це блискуче було доведено у наш час, коли були знайдені записники Леонардо із кресленнями машин, що значно випередили свою епоху і були подібні до танка, гелікоптера, планера, парашута та ін.. винаходів сучасності.

Та перш за все Леонардо да Вінчі був неабиякої сили та таланту художником. Леонардо-живописець працював дуже повільно, постійно шукаючи чогось нового. Живопис був для нього засобом пізнання світу. Він вдивлявся в обличчя людей, прагнучи зрозуміти їхній внутрішній світ і перенести їх на картини. Загалом він написав близько півтора десятка картин, але кожна з них стала неперевершеним твором мистецтва.





Документ 3.

У період розквіту свого таланту він створив фреску на біблійну тему «Таємна вечеря» для одного з міланських монастирів. Це один із найпопулярніших сюжетів, зображуваних сотнями художників, сюжет, в якому особливо складно знайти нове, нестандартне рішення. Однак і тему «Таємної вечері» Леонардо розкрив по-своєму, виявивши свою надзвичайну творчу індивідуальність.

Якщо раніше в композиції «Таємної вечері» художники звичайно зображали ряд не пов’язаних між собою фігур, що сидять за столом в одноманітних позах, а Юду виділяли, поміщаючи в інший бік столу, то Леонардо розгорнув драматичну розповідь про людей, які вражені звісткою про зраду одного з них. Увага зосереджена на характеристиках персонажів у найдраматичніший момент, коли Христос сказав: «Один із вас зрадить мене», - і замовк, а його слова викликали бурхливу реакцію Апостолів, причому кожен із них виражає свої почуття відповідно до свого характеру і темпераменту (і це зумів тонко передати художник!). Юду Леонардо помістив серед улюблених учнів Христа як втілення зради, що часто ховається в колі найближчих людей. Виділено Юду грубим хижим профілем обличчя (для якого художник дуже довго шукав модель), тінню, що спадає на нього у той час як інші Апостоли осяяні рівним денним світлом, жестом руки, що нервово стисла гаманець і видає розгубленість зрадника, який очікує, що зараз Христос виголосить його ім’я.




Документ 4.

У 1503р у Флоренції художник створив свій головний шедевр – знамениту «Мону Лізу» або «Джоконду» ( нині зберігається в паризькому Луврі) – перший в історії мистецтва психологічний портрет.

Композиція картини максимально проста й лаконічна – ясний жіночий портрет на фоні чудового пейзажу. Але ця простота оманлива.

Насправді художник поставив перед собою дуже складне завдання – при повній зовнішній нерухомості моделі передати рухи її душі, її внутрішній світ. Спокій, поза і скромний одяг Джоконди фіксують увагу глядача на її обличчі.

Зображення настільки правдиве і живе, що, уважно придивившись, в ньому можна побачити і биття пульсу на шиї Джоконди, і тремтіння губ, що створює її знамениту загадкову посмішку.

Додаткової характеристики Моні Лізі дають і надзвичайно виразно написані руки, що , виділяючись світлою плямою на фоні темного одягу, теж неминуче привертає увагу (задля них Леонардо створив не погрудний, а поясний портрет).

І, нарешті, позаду Джоконди можна побачити незвичайне для середньовічного мистецтва абстрактнее тло, а величний і гармонійний пейзаж. Що потопає у невловимому серпанку сфумато, яке теж було геніальним винаходом Леонардо, що спеціально вивчав оптику і навчався по-новому використовувати світлотінь у своїх творах.

Мабудь, жодна картина у світі не має такої кількості підробок, не зазнала стількох нападів маньяків і вандалів, як «Джоконда». ЇЇ заливали фарбою, намагалися пошматувати. Старанно замальовували куточки вуст, щоби вбити незбагненну посмішку, таємницю якої ось уже кілька століть даремно намагаються розгадати мистецтвознавці. Навіть проводилися конкурси «двійників» Мони Лізи.

До цього часу картина є предметом сенсацій. То хтось із дослідників «відкрив», що це нібито автопортрет художника, то хтось побачив, що посмішка стала схожою на оголенного мужчину, коли приклали до шедевра люстерко. А нещодавно один із криміналістів запевняв, що посмішка Джоконди нагадує йому посмішку людини з вибитими зубами.




Творчість Мікеланджело Буонаротті

Документ 1.

Мікеланджело Буонаротті (1475 -1564), як і Леонардо да Вінчі, був всебічно обдарованою особистістю – геніальним скульптором, художником, архітектором, військовим інженером, поетом та щей полум'яним патріотом – борцем за свободу батьківщини. Прожив 90 років, 75 з яких віддав мистецтву. Його діяльність пов'язана з двома італійськими містами – Флоренцією і Римом.




Документ 5.

Купол собору Святого Петра — вінець архітектурної творчості майстра. Це дійсно досконале творіння його руки та різця. Буремний динамізм, внутрішня боротьба контрастів, усезаповнюючий рух вільно й органічно поєднані в цьому куполі в струнке, замкнене ціле ідеальних пропорцій.





Документ 2

Першим загальновизнаним скульптурним шедевром Мікеланджело стала «П’єта» («Оплакування», «Скорбота»)

Відносно «П’єти” Вазарі писав, що жоден скульптор, яким би блискучим майстром він не був, не зможе досягти такої досконалості та витонченості в малюнку, такої чистоти й майстерності в обробці мармуру, якого досяг Мікеланджело.

Мати — уособлення ніжності, відданої синові, такому прекрасному, талановитому, що, як ніхто, відрізнявся душевним теплом і чуйністю, нібито був найзвичайнішою людиною! Їй ні на кого більше сподіватися, ні на кого спертися; вона далека від помсти, бо що може вона, бідна та слабка жінка, проти розлюченого народу? В неї немає більше сина... Вона побачила страдницьку смерть його, а тепер на її колінах його бездиханне тіло... Ось, без сумніву, найвища скорбота, яку може відчути материнське серце.




Враження від зустрічі з шедевром видатного українського поета Миколи Бажана.



Перед статуями Мікеланджело

І раптом тут, у напівтемній ніші,

Ледь-ледь осяяне м’яким мигтінням свіч,

Велике чудо нам явилося увіч…

Ламке й пласке, мов гілка пальми, тіло

Лежить скінчено. Він витягся безсило.

І вже ніколи не зведеться він.

І мати дивиться в його пустинні очі,

В камінність уст, в покірність рук тонких…

Вона все знає, і вона не хоче

Ні обіцянь, ні умовлянь, ні втіх…


Документ 3.

Більше за інші види мистецтва Мікеланджело любив і поважав скульптуру.

Найвищим його досягненням став Давид – мабуть, найпрекрасніша й найбільш відома зі статуй будь-коли створених людством. Це величний і прекрасний юнак, сповнений безмежної відваги та сили. Спокійний, але відразу ж готовий розгорнути свою силу для перемоги над злом. Переконаний у своїй правоті й перемозі — справжній монумент героїчній особистості, людині, якою вона має бути.В цьому і полягає новаторство Мікеланджело.

Особливий талант скульптора проявився і в тому, що він зумів витесати величезну, більше ніж 5-ти метрову статую з брили мармуру, яка, як здавалось, вже була безнадійно зіпсована.

«У кожній брилі мармуру ховається скульптура – її лише треба вміти вивільнити», - говорив Мікеланджело.


15886975_michelangelos_david







Документ 4. Не меншу славу художник отримав як автор фресок в Сікстинській капелі у Ватикані. Над фресками стелі загальною площею майже 600 кв. м. Мікеланджело самотужки працював понад 4 роки, нажив через незручну позу остеохондроз шиї, але створив неперевершений шедевр. Йому вдалося гармонійно розмістити на нерівній, розчленованій поверхні стелі і верхній частині стіни капели цілий ряд довершених кожна по собі, але пов’язаних єдиним задумом композицій, що разом відтворили основні сцени і головних персонажів Біблії від сотворіння світу до Всесвітнього потопу.

Здолавши таку титанічну працю і створивши таку натхненну художню модель світобудови, митець в очах сучасників і потомків сам наблизився до ролі творця Всесвіту, став на один щабель із Всевишнім.






Творчість Рафаеля Санті

Документ 1

Рафаель Санті (1483 – 1520) не відзначався ні різносторонністю Леонардо да Вінчі. Ні силою таланту Мікеланджело. Однак саме він, синтезуючи досягнення попередників, з найбільшою повнотою втілив у своїх творах ідеї Високого Відродження. Він зобразив чудових, гармонійних людей за мирних звичних обставин на тлі красивих пейзажів чи величної архітектури.




Документ 2.

Особливості стилю Рафаеля найкраще виявилися в численних зображеннях Мадонн. Його картини передають найтонші відтінки почуттів матері до дитини. Більшість з них є варіаціями однієї вдало віднайденої композиції, що складається з фігур Мадонн і немовлят Ісуса та Іоанна Хрестителя. А фоном для цієї групи служить чудовий, теж спокійний і гармонійний пейзаж.





Документ 3.



Документ 4 Фреска «Афінська школа»

афінська школа

У центрі велично прямують Платон та Арістотель, а навколо них стоять інші видатні вчені — Архімед, Сократ, Діоген, Геракліт. Фігура Арістотеля ступає легко й вільно. Благородність його рухів, м’які вигини плечей, рук і зборок одягу, темні й світлі тони додають їй грації та гармонії. Його обличчя сяє розумом і добром. В образі Арістотеля закладені справжня сила та спокій.






Документ 3.

Величний образ Богоматері Марії, заступниці людства, знайшов своє відображення в славнозвісній «Сікстинській Мадонні» Рафаеля Санті. Цей образ був створений в 1515-1519 рр для церкви Святого Сікста одного з монастирів у П'яченці. Він розпровідає про одне з чудес церковної історії – явлення Богородиці з Ісусом папі Сіксту ІІ.

Раптово розсунулась завіса і відкрила Діву Марію, що йде по хмарах з Ісусом на руках. Постать Богоматері чітко вимальовується на фоні сяючого світлого неба. Вона крокує легкою, але рішучою ходою, зустрічний вітер розвіває складки її одягу, а біля її ніг, потопаючи в пухнастих хмарах, розташувалися Папа Сікст ІІ і Свята Варвара. Папа намагається лівою рукою вгамувати схвильоване биття серця, а правою рукою вказує на землю, куди прямує Мадонна. По-світськи вишукана

Свята Варвара застигла в благоговійному мовчанні. А внизу два ангелики –путті, зацікавлено дивлячись вгору, ніби повертають наш погляд до фігури Марії та її сина.

У прекрасному обличчі молодої жінки – дитяча чистота й віра, і водночас величезна внутрішня сила. У ньому і материнська любов, і тривога за долю сина, і непорушна

твердість та усвідомлення того подвигу, який вона повинна здійснити, перенісши в жертву єдину дитину заради спасіння людства.

Рафаелю вдалося досягти дивовижного ефекту, - на полотні не помітно жодного руху, але, чим більше дивишся на марію, тим більше здається, що вона наближається.


Презентація роботи в групах відбувається під мультимедійний супровід, який підготував вчитель і який відповідає інформаційним джерелам, з якими працювали учні. Під час виступів учні в робочих зошитах заповнюють таблицю

«Мистецтво Відродження»

Митець

Країна

Творчі здобутки












Виступ 1-ої групи «Творчість Леонардо да Вінчі»

Завдання для колективного виконання.

  1. В записних книжках Л. да Вінчі збереглося висловлювання: «Щастя приходить до того, хто багато працює». Як це висловлювання характеризує його?

  2. Яка ідея проходить через твори митця, з якими ми познайомились?

Виступ 2-ої групи «Творчість Мікеланджело»

Завдання для колективного виконання.

  1. Чим відрізняються скульптури Мікеланджело від античних скульптур?

  2. Мікеланджело писав: «Хто йде за іншими, ніколи їх не обжине, і хто сам не вміє працювати, як треба, ніколи не зуміє належним чином скористатися чужими досягненнями».

Як, на думку Мікеланджело, митець має ставитися до творчості, щоб досягти вищих результатів? Чи згодні ви з ним?

Виступ 3-ої групи «Творчість Рафаеля»

Завдання для колективного виконання

  1. Які принципи культури Відродження знайшли відображення у творчості Рафаеля?

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ.



  • Діти, давайте спробуємо визначити, що ж було спільним у творчості титанів Відродження? (Відродження інтересу до античної культури, реалістично відтворювали й показували красу людини як фізичну, так і духовну)

V. ПІДСУМКИ УРОКУ.

- Чи справдились очікування?

- Що нового дізнались?

- Що найбільше зацікавило?

- Які шедеври майстрів Відродження запам'ятались? Чому саме вони?
Оцінка роботи учнів на уроці.

- Світ мистецтва розкривається кожній людині своїми неповторними гранями, наповнюючи її душу натхненням і внутрішнім піднесенням.

Я бажаю, щоб приклад життя майстрів Відродження, їх шедеври стали імпульсом до здійснення добрих вчинків і бажання змінити себе на краще.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Параграф 14, термінологія.

Високий рівень – міні-твір «Мої враження від зустрічі з мистецтвом» (на прикладі одного шедевра).



Достатній рівень – скласти кросворд





Презентація роботи в групах відбувається під мультимедійний супровід, підготовлений вчителем заздалегідь і співзвучний з джерелами інформації, які опрацьовували учні.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка