Методичний коментар



Сторінка1/4
Дата конвертації10.01.2018
Розмір0.58 Mb.
ТипПрограма
  1   2   3   4


Зарубіжна література

С и с т е м а у р о к і в в 6 класі
1-3 уроки. В. Короленко. Повість «Діти підземелля».

Структуризацію уроків вчитель проводить самостійно в

залежності від рівня навченості дітей та розвитку їх

образного та асоціативного мислення.

4 урок. Компаративний аналіз повісті В.Короленка та оповідань

українських письменників.

« Світ знедоленого дитинства ».
М е т о д и ч н и й к о м е н т а р
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання..

Зарубіжна література. 5 – 11 класи ( 2001р.)

Міжлітературні зв’язки та зіставлення певних літературних явищ має здійснюватися постійно; при цьому особливу увагу слід приділяти зв’язкам між українською та зарубіжною літературами.
Тема. Світ дитинства в повісті « Діти підземелля »

Володимира Галактіоновича Короленка
* Уведення в урок .

У кожного своя дорога і свій шлях широкий. Кожен несе свій хрест і йде чи то широкою дорогою, чи то вузькою стежечкою. Кожен знаходить сам себе…


Як важко все життя до себе йти,

Дивитись в небо, чашею пролите, -

Спинятися, наводити мости

І за собою зразу ж їх палити.

Як добре знати, що тебе веде

Твій власний шлях – єдиний із можливих,

Що легші є , але нема ніде

Таких упертих і таких щасливих.

Л. Первомайський . [8]
- Чи сподобався вірш ? Чим ?

- Яким настроєм наповнений вірш ?

- Чи вдалося читцеві передати авторський настрій та думки ?
( Поет говорить про тернисті, але водночас прекрасні зусилля пошуку людиною себе, розуміння своєї сутності, охоплення істини. Про це, мабуть, думав і видатний російський письменник, українець за походженням В. Короленко) .
* Вступне слово вчителя про В. Короленка.
«Людина створена для щастя», - говорив В. Короленко. А чи був він

сам щасливим у своєму житті? ( Повідомлення учнів).


Складання інформаційного грона «В. Короленко і життя ».



Виріс в сімейній атмосфері любові, уваги і взаємної поваги.

Батьки прикладом свого життя виховували в нього кращі людські якості.




З дитячих років володів

винятковою здатністю тонко сприймати навколишнє життя






Жадібно всотував в себе розповіді простих людей про минулі часи.




Любувався красою і величчю рідної природи.




Любив слухати шум дерев у сосновому лісі.



Він, син судді, дружив з кріпосним «купленим» хлопчиком.




У нього рано проснулась жага до знань.







З насолодою слухав українські і російські народні пісні, які виконував кучер.








Любив спостерігати за таємничими зірками.



Червоною ниткою через всю творчість проходить проблема людського щастя.




Короленко говорив, що щастя – це активне відношення до життя.

* Оголошення теми і мети уроків за повістю «Діти підземелля».


В. Короленко вважав, що людина створена для щастя, як птах для польоту.

А чи були щасливими персонажі повісті «Діти підземелля» - діти і батьки, жителі малого провінційного містечка ? Яке значення дружби в житті юних героїв ? Чи можна за допомогою доброти, милосердя, поваги до людини змінити світ, зробити його хоч трішки кращим, щоб не було в житті отого протиставлення : багатого і злиденного дитинства. Саме про це ми і будемо говорити на уроках, присвячених темі «Світ дитинства ».


* Мікрофон

  • Чого я чекаю від уроку?

  • Чого навчусь?

  • Про що хочу дізнатись?

  • Мої сподівання щодо уроку…


* З’ясування первинного рівня розуміння авторського задуму.


  • Ви вже самостійно прочитали повість В. Короленка « Діти підземелля». Можливо, хтось з вас хотів би висловити свої думки стосовно того, в чому полягав сенс написання повісті і сили її впливу на читача.


* З’ясування особливостей композиції та первинного рівня розуміння назви твору.
* Поміркуємо, чому автор назвав свою повість (середній за обсягом прозовий твір про важливий період з життя героя) спочатку « У поганому товаристві », а невдовзі з невеликими скороченнями «Діти підземелля»?
Можливо, тому, що автор хотів спочатку акцентувати свою увагу на перебуванні Васі у поганому товаристві .

Або як погане товариство впливало на Васю.

Або як жилося поганому товариству.
« - Кепсько, юначе, кепсько! – казав мені частенько старий Януш з замку, стрінувши мене на вулицях міста серед слухачів пана Тибурція.

І старий хитав при цьому своєю сивою бородою.

- Кепсько, юначе, ви в поганому товаристві!.. Шкода, дуже шкода сина шановних батьків ».( Р.2)
* А чи справді це товариство було таким поганим?
-- Так, бо поява на базарі юрби жалюгідних голодранців « завжди викликала велику тривогу серед перекупок, які поспішали швидше прикрити своє добро руками, зовсім як ті квочки, що ховають курчат, коли в небі з’явиться шуліка.»

-- Так, бо « ширились чутки, що ці бідаки, відтоді як їх вигнали з замку, склали дружне товариство і займалися , між іншим, дрібними крадіжками в місті та околицях ».

-- Ні, бо ці злидарі просто змушені були все це робити , так як вони були позбавлені будь – яких засобів до існування. Вони не винні в тому , що їм не було що їсти і де жити.

-- Ні, Вася там отримав те, чого потребував : розуміння, співчуття , любові.

-- Ні, просто Януш – один з дрібних службовців графа – був злою і владолюбною людиною, адже саме він сортував населення руїн, відокремлюючи « добрих християн » від невідомих людей. Але ж і ті люди – теж люди! Тому якщо товариство і було поганим, то в крайньому випадку кращим , ніж колишня графська челядь або нащадки цієї челяді.
* Як ви гадаєте, чому В. Короленко зупинився саме на назві

« Діти підземелля»?

В. Короленко хоче привернути увагу всіх до страшного злиденного життя найнезахищеніших верств населення – дітей, які змушені жити в голоді і холоді, в темному вогкому підземеллі. Далі так жити не можна – треба щось змінювати в цьому житті.
* Як побудований твір?

Він складається з восьми розділів і закінчення.




    • Протягом якого часу відбуваються події в повісті ?

Весна – осінь.


    • Від чийого імені ведеться оповідь в творі?

Від імені дорослого чоловіка , що згадує ті роки, коли він був маленьким шестирічним хлопчиком Васею, який розповідав про свої враження від побаченого і почутого, про злиденне життя бідаків, дітей , які не маючи своєї домівки, змушені жити в могильному склепі. Вася розповідав і про свою сім’ю, про свої дитячі почуття.


* Бесіда аналітичного характеру за текстом 1 розділу « Руїни ».

Роль цього розділу у загальному контексті повісті.
* У якому місті розгортаються події повісті?
Містечко називалося Княже – Вено, простіше Княжгородок, одне з дрібних містечок південно – західної губернії .
* Виразне читання опису міста і колективне складання його

схематичного плану.
Сонні плісняві Завжди сонний

Тюрма ставки Пологе шосе солдат – інвалід Сірі

паркани

Єврейська М І С Т О Пустирі з купами



вулиця різного мотлоху
Дерев’яний міст Казенні Широкий майдан Заїжджі Підсліпуваті

через річку установи двори хатки

* Спробуйте визначити, чому автор використав такі художні засоби

(епітети, порівняння, метафори)?


« Тюрма - найкраща архітектурна прикраса міста ».
Це парадокс, це неправильно, в цьому місті щось не так.
« Розляглось над сонними пліснявими ставками… »
Ставки сонні – бо напівмертві, ніби неживі.

Плісняві – бо брудні , де застояна вода, що не хлюпоче і не дзвенить.



Вода -- символ життя. То що життя у цьому місті – це сон, де не

вирують пристрасті, бо кожен день життя – це боротьба за

виживання та існування.
« До нього доводиться спускатися пологим шосе,

загородженим традиційною заставою »
Пологе шосе – яке спадає поступово , не стрімко.

Шосе - дорога, рух , розвиток.

То чому загороджене?

Бо немає вільного руху думки і слова, де людина зі своїми бідами і проблемами нікому не потрібна. А до цього звикли , бо тут так було завжди. Це традиційно… Життя завмерло…
« Завжди сонний солдат – інвалід ліниво підіймає

шлагбаум…»
Солдат – інвалід – фізично скалічена людина…

Сонний солдат - духовно і морально скалічена людина, що сумирно

доживає свій вік

Ліниво підіймає - бо байдуже сприймає світ і не хоче, а , може, і не має

сил щось змінити.
« Сірі паркани »
Сірі – символізують буденність, сірість, убогість, безрадісність, пересічність, що відгороджують від справжнього повноцінного життя, обмежують у чомусь…
«Пустирі з купами різного мотлоху »
Символізують байдужість людей і держави як до оточуючого світу, так і душ людей, які відчувають свою самотність, непотрібність, відокремленість.
« Чергуються з підсліпуватими хатками, що аж повростали в

землю »
Підсліпуваті – знову інваліди, ніби неповноцінні, що страждають від болю

та образ…

Аж повростали в землю – низенькі, старі, бідні, напівзапущені, злидні

придавили до землі.


« Широкий майдан , перерізаний у різних місцях, зяє темними

ворітьми «заїжджих дворів ».
Знову не відчувається цілісності, повноцінності, гармонії.

Широта простору перерізається, шматується на частинки.

Зяє - бо має глибокі отвори , великі дірки.

Ворітьми - бо знову перекрито, зупинено, відсутність руху вперед.

Що життя спить?

Темними - бо печаль, безрадісність, немає надії, кольорів веселки. Темнота поглинає навіть світло, що прибуває звідкись…


« Казенні установи наводять сум своїми білими стінами та

казармено – рівними лініями ».
Білий колір – символ цноти, святості, невинності.

То святість і невинність наводять сум? Парадокс!

Рівні лінії - не мають викривлень, закрутів;

прямі, що мають правильну форму.

То правильні лінії наводять сум? Парадокс!

Казенні установи – належні казні; державні.

Казармено (переносне значення) – суворо.

Держава вимагає для себе суворо правильні речі.


А сум від того, що держава прикидається святою, невинною і бездоганною. Проте вона забула найголовніше – потрібно піклуватися про свій народ, простих людей, які полишені нею напризволяще, а не байдуже ставитись до того, що скрізь «сморід, бруд, юрби дітей, які повзають у вуличному поросі ».
«Міст, перекинутий через вузьку річку…»
Річка витікала з одного ставка і впадала в інший. Із сонного ставка в сонний. З пустого в порожнє. Змін не відбувається.

Річка поділена мостом на дві частини…Знову немає цілісності, єдності…



Річка - символ плинності буття.

Але чому вузька ? Бо має невелику ширину, тісніша, ніж потрібно, бажано. Має дуже обмежені можливості, неширокі межі


Життя – буття плине… Але як? Злидарі мають невеликий вибір, бо вони позбавлені найелементарнішого: їжі та даху над головою. Їм важко навіть дихати на повні груди, бо вони обмежені у всьому і позбавлені всього.

Один проти всіх .Чи всі проти одного. Чи кожен за себе, замкнутий у колі особистих інтересів.


    • Складання сенкану.


. М І С Т

Д е р е в ’ я н и й , с т а р и й

К р е к ч е, з д р и г а є т ь с я, х и т а є т ь с я

П е р е к и н у т и й ч е р е з в у з ь к у р і ч к у

Я К Д І Д
Міст – символ непорушності духовних опор буття.

Здригається – тремтить, трясеться, дуже хвилюється, розгублюються, вагається, відчуваючи страх перед кимсь…



Духовні опори буття вже не такі вже й непорушні. Світ змінюється, змінюється і духовність.

Людям варто задуматись, поки ще є час .

Старий – який існує довгий час, давно створений. Який довго був у вжитку, став ветхим, іноді навіть непридатним для користування.



Духовні опори треба оновлювати, поки не пізно. Люди! Прозрійте. Старий, але ще не мертвий, а живий.

Крекче – видає уривчасті звуки під час фізичного напруження, з болю.



Люди! Схаменіться! Пора лікувати свій фізичний і духовний біль

Міст – символ сталості. То чому він хитається? Знову все порушилось, світ хворий…




    • Складання сенкану.


К Н Я Ж Г О Р О Д О К

С у м н е , б р у д н е

Р о з л я г л о с я , з а г о р о д и л и

Н а в о д и т ь п е ч а л ь, с о н, б а й д у ж і с т ь

М І С Т Е Ч К О


    • Спробуємо окреслити просторове тло художньої реальності твору. Визначте, який з просторових планів , крім міста, ще

зображений у повісті, зокрема в цьому описі?
Зображено заміську частину.

Отже, маємо два простори: закритий і відкритий

місто заміська частина


    • Складання схеми.

Тихо шепочуть берези Вітер хвилює хліб Вітер дзвенить сумною

над могилами кладовища на ланах безупинною піснею
Старий напівзруйнований ЗА М І С Т О М Дроти придорожнього

замок телеграфу


Острів посередині Комиші хвилювалися , Ставки мілішали,

одного із ставків як море, на болотах заростали зеленню


Водяні простори і багнища
*Ми звикли, що відкритий світ повинен бути веселим, свіжим,

живим, гармонійним. А тут не так? Чому ?
Світ за містом також хворий, його треба теж рятувати.

Світ байдужості і холодності.


* Складання асоціативного портрета двох просторів за

опорними словами.


М І С Т О

З А М І С Ь К И Й

п р о с т і р

С о н

П л і с н я в а

Л і н о щ і

М о т л о х

С у м

С м о р і д



Б р у д

В у л и ч н и й п о р о х



Т и ш а

Ш е п і т

Х в и л ю в а н н я (вітру)

С у м


Б а г н и щ а

М і л і ш а н н я

Х в и л ю в а н н я (комишів)




Висновки. Природа ще борсається, не здається. Ще можна встигнути їй допомогти, а тим самим врятувати й себе, людей. Надія жевріє…

Дослідіть цю думку.


    • Дослідницька робота ( групова форма ).

1 група . « Тихо шепочуть берези над могилами кладовища ».


Берези – символ духовної невмирущості.

Тихо шепочуть, бо не хочуть, щоб їх почули, чи може, щоб не заважати, а , можливо, щоб не порушити спокій.

Могили кладовища – кінець, відчуття мертвого світу, де немає місця живому.
Слово вчителя про поняття антитези.
2 група. « Вітер дзвенить сумною, безупинною піснею…»
Дзвін ,бо дзвенить. Хоч і сумно, безупинно, але піснею.

Вітер співає, отже є надія на краще.
3 група. «Місто було оточене широкими водяними просторами

і багнищами ».
Оточене – немає виходу, але з’являється широкий, а не вузький простір, хоч і затягує в багно.
4 група. «Ставки щороку мілішали, заростали зеленню, а

Високі густі комиші хвилювалися, як море, на

величезних болотах».
Ставки – вже не плісняві - пересихають – мілішають…

Простір розширюється. Комиші не сплять, гойдаються. Море – безмежжя…



Душі мілішають, поступово втрачаючи любов, розуміння, людське тепло.

Зелений колір – символ спокою, суму, надії. Люди, не втрачайте надії.

Може, тому Вася і знайде спочатку спокій на душі, а потім і друзів саме серед злидарів, що жили за містом.


* Приємно чи неприємно вразив вас початок повісті, зокрема

опис міста та заміської частини? Обґрунтуйте свою думку.
* Повторення поняття інтерєру.
* Що ми дізнаємося про старий замок та його мешканців?

Складіть сенкан «Замок» та схему.

З А М О К

С т а р и й , в е л и ч н и й

Р у й н у в а в с я , з а х и щ а в , л я к а в

Х о д и л и с т р а ш н і л е г е н д и й о п о в і д і

Б У Д И Н О К

Стоїть на людських Чорні дірки Таємниче шарудіння

кістках повибиваних шибок в порожніх залах
Ламали стелі З А М О К Сірі стіни

й підлоги

Наганяв напад Замшілий старий дах

панічного жаху


* Що означає вираз «Живе в замку»?
Цей вислів означав найгірші злидні.
* Назвіть мешканців замку?
Мешканці

- «Приймав і покривав тимчасово зубожілого писаря, і самотинних бабусь, і безрідних бродяг»

- сортування населення руїн Яношем.


« Добрі християни»

Невідомі люди

Колишня графська челядь

Нащадки цієї челяді

Старикани в потертих сюртуках

Верескливі та бридкі старухи


Право визнаного жебрацтва

Порядне товариство



Нещасні темні постаті,

« загорнуті подертим по нікуди

лахміттям»

«перелякані, жалюгідні,

засоромлені»

«снували по острову, наче кроти,

вигнані з нір хлопчиськами»

Безпритульні мандрівці

Темна юрба жалюгідних

голодранців





* Дослідницька робота. Мозковий штурм.



Доведіть, чи справді порядне товариство було порядним ,

а « добрі християни» – добрими.
Ні, бо вони «ходили з молитвами на вустах по домах заможніших громадян ». Але вони не стільки молилися, скільки розносили плітки («Не суди, то не будеш судимим»), нарікали на долю, проливали сльози та канючили. Отже, молитви були нещирими.
Ні, бо вони шикувалися біля костьолів і велично приймали подачки в ім’я «пана Ісуса» та «панни Богоматері». Отже, славили Бога і дякували йому з користю для себе.

Ні, бо вони з вигуками та лайками виганяли нещасних людей із замку, які до цього жили з ними там. « Коли на світанку з нього виповзали різноманітні постаті, які позіхали, кашляли і хрестились на сонце, я й на них дивився з якоюсь повагою…».

Люди дякували сонцю за тепло, проте тепла від «добрих християн » не дочекалися.
Ні, адже в десятьох Божих заповідях сказано: «Возлюби ближнього свого». У них , самих нещасних, не виникло почуття жалю до інших. Не було, мабуть, у них справжнього Бога у серці.

Мабуть, у темних нещасних вигнанців більше порядності.

Мені жаль всіх, бо всі вони зацьковані безрадісним життям, злиднями , які викликали в їхніх душах жорстокі почуття.


    • Чи можемо ми провести паралель між зображеним описом міста, заміської частини, острова, замку та його жителів

Так, описи наштовхують на думку про те, що потрібні зміни

Так, все це наводить печаль як на оповідача, так і на нас, читачів.


    • Чому замок став огидним Васі?

«Він (Януш) навіть привів мене за руку до самого замку, але тут я з слізьми вирвав у нього свою руку і кинувся навтьоки. Замок став мені огидним ».(Перші самостійні кроки).

«Не міг забути холодної жорстокості , з якою торжествуючі пожильці виганяли своїх нещасних співмешканців… » (Нерозуміння такої поведінки дорослих).
«На згадку про цих темних людей, що лишилися без притулку, в мене стискалося серце » (Співчуття).
* Як відреагувало місто на переворот на острові?
Було дуже неспокійно Гавкали собаки Рипіли двері будинків
Відмова в Обивателі стукали

допомозі М І С Т О палицями по

парканах
Знало про страждання Посилало погрози Обивателі Виходили на

вигнанців на сторожі вулиці

* Знайдіть приклади антитези в цьому епізоді.






В а с я

М і с т о

Ставлення до злидарів

Стискалося серце від співчуття та жалю.
« Ніч наспівувала мені в моєму ліжку про десятки людей, позбавлених тепла і притулку ».

Байдуже до долі вигнанців, лише насторожилось і посилало погрози.

Ставилось з презирством.

« Місто знало, що його вулицями в непогожій темряві дощової ночі блукали люди, яким голодно і холодно, які тремтять і мокнуть».


Вчинки

Прагнув допомогти так, як це могла дитина, і допомагав. Але змінити суттєво життя на краще був не в змозі.

Відсутність допомоги і розуміння.

«Життя міста, сонне та одноманітне, пішло своєю колією».



* Чому ж знову місто сонне й одноманітне?



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка