Додаток 1 Тест щодо визначення схильності вчителя до роботи з обдарованими дітьми



Скачати 94.24 Kb.
Дата конвертації06.01.2018
Розмір94.24 Kb.



ДОДАТОК 1

Тест щодо визначення схильності вчителя до роботи з обдарованими дітьми.

Інструкція. Виберіть один із запропонованих варіантів відповідей.

1. Чи вважаєте Ви, що сучасні форми й методи роботи з обдарованими дітьми можуть бути покращені:

а) так;


б) ні, вони й так достатньо гарні;

в) так, у деяких випадках, але зараз, за умови сучасного стану школи, не дуже?

2. Чи впевнені Ви, що самі можете брати участь у внесенні змін у роботу з обдарованими дітьми:

а) у більшості випадків;

б) ні;

в) так, у деяких випадках?



3. Чи можливе таке, що деякі з Ваших ідей сприяли би значному поліпшенню у виявленні обдарованих дітей:

а) так;


б) так, за сприятливих обставин;

в) лише в деякій мірі?

4. Чи вважаєте Ви, що в недалекій перспективі гратимете важливу роль у принципових змінах у навчанні та вихованні обдарованих дітей:

а) так, напевно;

б) це малоймовірно;

в) можливо?

5. Коли Ви вирішуєте щось вдіяти, чи думаєте Ви, що зможете здійснити свій задум, і це допомагає поліпшенню положення справ:

а) так;


б) часто думаю, що не зумію;

в) так, часто?

6. Чи відчуваєте Ви бажання розпочати вивчення особливостей неординарних осіб:

а) так, це мені цікаво;

б) ні, мене це не цікавить;

в) усе залежить від того, чи потрібні такі люди суспільству?


7. Вам часто доводиться відшукувати нові методи розвитку здібностей дітей? Чи знаходите Ви задоволення в цьому:

а) так;


б) задовольняюсь лише тим, що є;

в) ні, оскільки вважаю слабкою систему стимулювання?

8. Якщо проблема не розв’язана, але її розв’язання Вас хвилює, чи хочете Ви відшукати той теоретичний матеріал, який допоможе цього досягти:

а) так;


б) ні, досить знань передового досвіду;

в) ні?


9. Що Ви вчиняєте, коли відчуваєте педагогічні зриви:

а) чинити опір розпочатій справі;

б) махнете рукою на задум;

в) продовжуєте виконувати свою справу?

10. Чи сприймаєте Ви критику на свою адресу легко та без образ:

а) так,


б) не зовсім легко;

в) хворобливо?

11. Коли Ви критикуєте кого-небудь, чи намагаєтеся Ви в той же час підбадьорити цю людину:

а) не завжди;

б) якщо в мене гарний настрій;

в) в основному, прагну це робити?

12. Чи можете Ви одразу в дрібницях пригадати розмову з цікавою людиною:

а) так, звичайно;

б) запам’ятовую лише те, що мене цікавить;

в) усього пригадати не можу?

13. Коли Ви чуєте незнайомий термін у знайомому контексті, чи зможете його повторити в схожій ситуації:

а) так, легко;

б) так, якщо цей термін легко запам’ятати;

в) ні?


14. Учень ставить Вам складне питання на «заборонену» тему. Ваші дії:

а) Ви ухиляєтеся від відповіді;

б) Ви тактовно переносите відповідь на інший час;

в) Ви намагаєтеся відповісти.

15. У Вас є своє основне кредо в професійній діяльності. Коли Ви його захищаєте, то:

а) можете відмовитися від нього, якщо вислухаєте переконливі аргументи опонентів;

б) залишитеся на своїх позиціях, які б аргументи не висували;

в) зміните свої думки, якщо аргументи будуть досить переконливі?


16.На уроках зі свого предмету мені імпонують такі відповіді учнів:

а) задовільна;

б) достатня;

в) оригінальна.

17. Що під час відпочинку, на Вашу думку, краще робити:

а) розв’язувати проблеми, пов’язані з роботою;

б) почитати цікаву книгу;

в) зануритись у світ улюблених захоплень?

18. Ви займаєтеся розроблюванням нового уроку. Коли вирішуєте припинити цю справу:

а) якщо, на Вашу думку, справа відмінно виконана, доведена до завершення;

б) коли Ви більш-менш задоволені;

в) якщо Вам не все вдалося зробити, але є й інші справи?


Оброблення результатів. Підрахуйте бали, які Ви набрали, таким чином:

за відповідь «а» - 3 бали;

за відповідь «б» - 1 бал;

за відповідь «в» - 2 бали.



49 і більше балів. Ви маєте неабияку схильність до роботи з обдарованими дітьми. У Вас є для цього потенційні можливості. Ви здатні стимулювати творчу активність, підтримувати різні види творчої діяльності учнів.

Від 24 до 48 балів. У Вас є схильність до роботи з обдарованими дітьми, але вона потребує додаткових Ваших бажань, ресурсів й активного саморегулювання в інтелектуальному процесі. Ви маєте правильно обирати об’єкт, на який спрямовувати творчі інтереси учнів.

23 і менше балів. Схильність до роботи з обдарованими дітьми, звичайно, замало. Більшою мірою Ви самі не виявляєте до цього «особливого завзятя». Але за умови відповідної мобілізації духовних сил, віри в себе, кропіткої роботи у сфері підвищеного інтелекту Ви зможете досягти чималих результатів у розв’язуванні цієї проблеми.
ДОДАТОК 2
ХІД ТРЕНІНГУ
1. Вступне слово модератора

У жодній сфері людського життя не можна створювати нічого нового, не маючи творчих здібностей. Їх потрібне розвивати не лише в дітей, але, перш за все, у собі. Щоб робота педагога була ефективною, необхідно бачити, знаходити та створювати нове у своїй професії. На думку Костянтина Станіславського, щоб цього досягти, потрібно «…важке зробити звичним, звичне - легким, легке - красивим». Подумайте над тим, як ви можете розвивати власну креативність.


2. Прийняття учасниками правил тренінгу
3. Виконання вправи «Збір урожаю на полі асоціацій»

Мета: створення комфортної творчої атмосфери, знайомство.

Інструкція: назвіть своє ім’я. Підберіть до нього епітет. Порівняйте себе з якимось об’єктом, добираючи асоціації-метафори.

4. Виконання вправи «Розповідь із заголовків» (автор Е.Де Боно)

Де Боно узагальнив процес латерального мислення, звівши його до п’яти кроків:

1) відійдіть від кліше і загальноприйнятих моделей мислення;

2) сумнівайтеся в тому, що допускається;

3) узагальнюйте альтернативи;

4) хапайтеся за нові ідеї та дивіться, що вийде;

5) знаходьте нові точки входу, від яких можна відштовхнутися.

Мета: розвиток дивергентного мислення, уяви, здатності знаходити альтернативи.

Інструкція: візьміть один випуск будь-якої газети та прогляньте в ній заголовки статей. Ваше завдання - використовуючи заголовки, скласти зв’язну розповідь, яка має сенс. При цьому чим більше заголовків ви використаєте в процесі складданя розповіді, тим успішніше виконаєте завдання. Якщо ж вам доведеться доповнювати розповідь словами, яких немає в заголовках, то вона буде не зовсім вдалою. Окрім цього, із заголовків можна складати різні, не схожі одна на одну, розповіді: як серйозні, так і жартівливі. Ви можете виконати інше завдання: підібрати заголовок до картинки (фотографії) у газеті. Якщо ж вона вже підписана, придумайте іншу назву. Також можна зібрати серію картинок і заголовків, а потім намагатися скласти з них різні комбінації.

5. Виконання вправи «Кліпмейкери» (автор Н.В.Володіна-Панченко)

Володіна-Панченко Наталія Віталіївна, художник-педагог Київської дитячої Академії мистецтв, член НСХ України, член РО «Арт-терапевтична асоціація», Заслужений працівник культури України (Київ). Учасник ІХ Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції «Простір арт-терапії. Вершини усвідомлення» (Київ, 24-26 лютого 2012 року).

Мета: розвиток творчої уяви.

Інструкція: прослухайте музичний кліп із закритими очима. Під час звучання музики запам’ятайте асоціації, які у вас виникли в процесі його прослуховування. Створіть власний варіант кліпу, спираючись на асоціації. Створіть словесний опис прослуханого кліпу й ознайомте з ним інших учасників тренінгу. Після демонстрації творчих продуктів учасників тренінгу один одному прогляньте початковий варіант кліпу.
6. Гра на розвиток креативності «Слово - слово»

Мета: розвиток образного мислення.

Інструкція: гру починають із того, що хтось загадує іменник. Наступний учасник має придумати речення, у якому є загаданий іменник. Останнє слово (іменник) у цьому реченні є основою для складання речення наступним учасником. Заборонено вживати слова, які вже звучали.

Наприклад:

Яка пташка, така й пісня.

З пісні не викинути слів.



Слово - наймогутніша зброя.

Добра зброя - у доброго козака.



Козак - частина великого українського народу.

Народ сильний своєю єдністю.

Єдність людей - безцінна сила.

Найбільша сила - це любов і краса.


7. Організація закінчення тренінгу

Придумайте й висловіть побажання своїм колегам на прощання. Скажіть, що особливо вразило та зацікавило вас у ході тренінгу.



ПРИТЧА

Прийшов учень до Вчителя й каже: «Учителю, я втомився, у мене таке тяжке життя, такі труднощі та проблеми, я день за днем пливу проти течії, я не маю більше сил. Що мені робити?»

Учитель замість відповіді наставив на вогонь три однакові посудини з водою. В одну вкинув морквину, в іншу - поклав яйце, а в третю насипав кави. За якийсь час він вийняв із води морквину та яйце і налив у горня кави з третьої посудини.

«Що змінилося?» - запитав він учня.

«Яйце й морквина зварилися, а кава розчинилась у воді», - відповів учень.

«Ні, - сказав Учитель, - це лише поверховий погляд на речі. Подивися - тверда морквина, побувавши в окропі, стала мякою й піддатливою. Тендітне й рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин - окропу. Так і люди: міцні зовні можуть впасти в розпач й перетворитися на слабаків там, де тендітні й ніжні лише стають рішучішими і мужнішими».

«А кава?» - запитав учень.

«О! Це найцікавіше! Кава повністю розчинилась у чужому середовищі й змінила його - перетворила окріп на чудовий ароматний напій.

Є особливі люди, які не змінюються під впливом обставин, - вони самі змінюють обставини, перетворюючи їх на щось нове й прекрасне, отримуючи користь і знання із ситуації».

Це ми з вами.



ДОДАТОК 3
Поради батькам

1. Заохочуйте дітей ставити якомога більше питань. Коли ваші діти повертаються додому після уроку, запитуйте в них: «Які питання ти ставив сьогодні в школі?» (У дитинстві Леонардо да Вінчі також був неймовірно допитливий і з властивою всім дітям допитливістю вивчав навколишній світ. Його пристрасно захоплювала природа, він виявляв чудові здібності до малювання, захоплювався математикою. Юний Леонардо часто-густо ставив своєму вчителю математики настільки несподівані та каверзні питання, що завдавав своєму наставнику безліч клопоту й часто ставив його у глухий кут).

2. Відповідайте на численні дитячі запитання. Підтримуйте бажання дитини пізнавати навколишній світ. (Леонардо да Вінчі згадував: «Я цілими днями блукав по сільських околицях, шукаючи відповіді на свої запитання й намагався зрозуміти речі, яких я не розумів. Чому грім триває довше, ніж його причина, і чому блискавка без зволікання стає видимою оку, тоді як грому потрібен час, щоб здолати відстань? Яким чином навколо того місця на воді, куди був кинутий камінь, утворюються водяні кола? Чому птах утримується в повітрі? Ці питання, а також й інші дивні явища займають мою думку протягом усього мого життя».)

3. Нехай ваше життя проходить під знаком людської величі: обирайте «генія місяця» та обговорюйте всілякі питання, які хвилювали видатні уми впродовж багатьох століть. Можна провести «місячник Мікеланджело Буонарроті». Відвідайте разом із дітьми виставку геніального митця, художника, поета, скульптура, архітектора епохи Відродження, відвідайте музей, подивіться разом із ними книжки, ілюстрації, розкажіть про те, як жив і творив художник.

4. Часом залишайте дитину на самоті. Надмірне опікування може заважати дитячій творчості, а нав’язування допомоги може бути сприйняте нею як порушення меж особистої свободи. У пізнанні навколишнього світу навчіть дитину дослухатися власної інтуїції.

5. Не бійтеся проявляти власну індивідуальність, не приховуйте власні творчі прояви. Головне, щоб ваша творчість була доброю, приносила радість і задоволення іншим. Станьте взірцем неординарної творчої особистості для своїх дітей.

6. Щоб сформувати творчі здібності, дитині необхідно накопичити якнайбільше вражень про навколишній світ під час виконання різних видів діяльності. Пізніше дитина зацікавиться процесом творчості спочатку в тому виді діяльності, який їй подобається найбільше, а потім - в усіх інших видах діяльності.

7. Для розвитку творчості необхідно створити відповідні умови, що вплинуть на позитивний емоційний стан і спричинять прояв у дітей розумової активності, витримки, саморегуляції. Насамперед, це стосується належного психологічного оточення. Також слід пам’ятати про наявність необхідних для творчої діяльності матеріалів. Вони завжди мають бути доступними для дитини. При цьому не важливо, яким чином дитина їх використовуватиме (за прямим призначенням чи якось по-іншому). Головним залишається факт дії, власне експериментування, пізнання властивостей, способів дії з тим чи іншим предметом або матеріалом.



8. Обережно, лагідно, ненав’язливо підтримуйте прагнення дитини до творчості. Співчувайте невдачам малюка, підтримуйте творчі пошуки дитини, ставтеся до процесу з симпатією та теплотою. У жодному разі не давайте негативної оцінки дитячій творчості. Будьте терплячі до «Дивних» ідей дитини.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка