День гри І творчості 10 – й клас (тиждень російської мови та літератури) Вчитель: Янчева Олена Павлівна Мета: формувати творчі здібності учнів, ініціативу; виховувати інтерес до художньої літератури. Гра «Літературний дев´ятій вал»



Скачати 127.52 Kb.
Дата конвертації19.01.2018
Розмір127.52 Kb.

День гри і творчості 10 – й клас (тиждень російської мови та літератури)

Вчитель: Янчева Олена Павлівна

Мета: формувати  творчі  здібності  учнів, ініціативу; виховувати  інтерес до художньої  літератури.

Гра « Літературний  дев´ятій вал»

Упізнай  письменника з трьох  спроб

1вал


  1. «Уся  його письменницька сила у надзвичайному живому почутті  безмежної широти  Всесвіту», - писав К. Чуковський.

  2. Він  змінив  безліч  професій, перш ніж стати поетом: був теслею, учителем, розсильним, журналістом, санітаром, мандрівником (пройшов пішки через 17 штатів).

  3. Його  вірші  нагадують   проповідь, промову оратора. Вірш не має ані ритму, ані рими, до яких  усі  звикли. Це  вільний  вірш, верлібр.

(Уолт Уїтмен)

2вал


  1. Його твори сповнені  гіркого  щему  душі за те, що люди живуть без певної мети, без мрії, без кохання.

  2. Фабричні колеса виготовляли ваксу й між іншим виготовили найбільшого оптиміста століття.

  3. Якщо він став надто щасливим, то саме тут він відкрив щастя…Якщо він бачив світ урожевому світлі, цей погляд народився на фабриці, де варили чорну ваксу.

(Чарльз Діккенс)

3вал


  1. Вражає надзвичайна широта таланту й працьовитість письменника: наприклад, у1829 -5 романів, у1830 – одинадцять,у1831 році написано вісім творів, у 1832 – одинадцять.

  2. Як це йому вдавалося? Секрет – у розкладі дня. «Працювати – це означае вставати опівночі, писати до 8-ї години ранку, поснідати за 15 хвилин і знову працювати до 5-ї, пообідати, лягти спати і завтра все почати спочатку.

3.його зовсім не приваблювала юридична кар’єра, і він, отримавши диплом бакалавра, повідомив про це батьків, заявивши, що хоче стати літератором.Після тривалих суперечок і сварок батьки надали синові дворічний випробувальний термін із мінімальною матеріальною підтримкою.

(Оноре де Бальзак)

4вал


  1. Він  став поетом однієї збіркі, як і В. Вітмен. Народився у Парижі 1821 року у родині сенатора. Коли йому виповнилося 6 років , помер його батько., на 34 роки старший за свою дружину.

  2. Мати удруге вийшла заміж за командира батальйону, який знав лише казармені методи виховання.Хлопчика віддають до інтернату королівського коледжу, що спричиняє його конфлікт із батьками.

(Шарль Бодлер)

5вал


  1. Сучасники не визнавали  його за життя, окрім  небагатьох  класиків (Бальзак, Гюго), але наступні  покоління  належно  оцінили талант письменника, його  вміння точно і достовірно  зображувати життя  людської  душі.

  2. Він  був  учасником  наполеонівських  походів по Європі 1806 – 1814 років. Цей  незвичайний солдат, пересуваючись разом з військами, робив у своїх  щоденниках нотатки про красу природи, про живопис, музику, літературу.

  3. Його  справжнє  ім´я  Анрі   Марі  Бейль.

(Стендаль)

6вал


  1. Він  - «співець страждань народних». 

  2. У жодного поета не було таких важких спогадів про дитинство і рідний дім «тут щось усіх давило», « безплідне і нікчемне» життя проходило «среди пиров бессмысленного чванства, разврата грязного и мелкого тиранства».

  3. Поет поеднав поезію з прозою, наблизив поетичну мову до розмовної інтонації.

(Олексій Некрасов)

7вал


  1. За  словами  історика Е. Тарле, він «відкрив у людській душі такі провалля і безодні, які для Шекспіра і Толстого залишилися закритими.

  2. Через усі його твори проходить тема « маленької людини»: трагедії пересічної особистості, яка внаслідок соціального і психологічного гноблення надто принижена і ображена в житті.

  3. Він пережив страшні хвилини на Семенівському плацу в очікуванні смертної кари. А потім героїчно витримав 4 роки каторги в Омську, 6 років солдатчини в Семипалатинську.

(А.Достоєвський)

8вал


  1. Таємниця народження  вплинула на подальшу долю майбутнього  поета. У 14 років  він утратив дворянські   привілеї, прізвище, до якого  звик, і все подальше життя  змушений    був   докладати  зусиль, щоб  повернути  їх.

  2. 12 років він  віддав  ненависній  армійській службі, але заповітної мрії  (повернути втрачене дворянство) так і не досягнув.

  3. Його  вважають одним  із  найяскравіших   представників  « чистого  мистецтва» в російській поезії 19 століття. Ф. Достоєвський  був  упевнений, що  нащадки поставлять поетові пам´ятник «за  його  чудові  вірші  взагалі і за «пурпур розы» зокрема, бо вони збуджуватимуть у їхніх  душах естетичне  захоплення і почуття краси».

(А.Фет)

9 вал


  1. Письменник порушує пекучі питання, які потребують вирішення тільки на самоті зі своєю  совістю, перед  лицем Бога.

  2. Характерною ознакою його творчого методу є заглибленість у світ людської  душі. Він зображує « діалектику душі» - внутрішній світ героїв, розкриття прихованих конфліктів особистості, психологічну обумовленість вчинків персонажів.

  3. Письменника називають філософом. Зображуючи сучасні йому події, він намагається з'ясувати, куди прямує історія взагалі, яке місце належить в ній особистості й народу.

(Л.Толстой)

Упізнай твір (книгу)

1вал


  1. Ця книга – єдина книга у житті поета. Вона булла супутником і дзеркалом життя свого творця майже 40 років. У книзі він прагнув «…створювати вишукану красу із «сміття» реальної дійсності, тобто підніматися із землі до зірок, а потім повертатися зорепадом віршів знову на землю».

  2. Першу збірку, у яку увійшло 12 віршів, автор надрукував власним коштом. Вона вийшла в зеленій палітурці. До книги додавався портрет її автора: це був чоловік з бородою, у капелюсі набакир, в розстебнутій на грудях сорочці.

  3. Останнє, дев'яте видання книги називають «виданням смертного ліжка». Вона містить 400 поезій різного обсягу. Ця книга – «це переважно спроба виразити мою власну емоційну та особистісну природу… спроба докладно – від початку і до кінця – відтворити Особу, людське єство ( мене самого в другій половині 19 століття в Америці), і зробити це вільно, вичерпно і правдиво».

(Уолт Уїтмен. «Листя трави»)

2 вал


  1. Повість складається з трьох історій.

  2. Автор у головному героєві показав створіння нице і створіння шляхетне.

  3. Автор у своєму творі не аналізує причин виникнення скупості, маніакальної потреби накопичувати багатство заради багатства, зради, згубних пристрастей, але показує , до чого це призводить.

(Оноре де Бальзак «Гобсек»)

3вал


  1. Автор відмовився від жанрового визначення свого твору, називаючи його процес «книгою». Літературознавці визначають його твір як роман-епопея.

  2. За словами автора, центральна ідея твору – «думка про народ». Працюючи над романом, письменник мріяв про духовну єдність людей, про братське возз’єднання з метою протидії війні та суспільному злу і несправедливості.

  3. Показ народної психології поєднується з розкриттям «діалектики душі» окремих персонажів.

(«Війна і мир». Л.Толстой)

4вал


  1. Цей твір завжди був об’єктом шаленої критики з боку одних, так само як неодмінного захоплення – з боку інших. На критику автор відповів через газету: «Прошу зробити мені люб'язність: предоставити цю книгу Вічності, якій вона належить». На цьому він закінчив дискусію з розгніваною публікою.

  2. У передмові до цього твору автор виголосив, що «немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані». Критики до цього часу сперечаються, яку книгу створив автор-моральну чи неморальну?

  3. У цьому творі автор порушує питання співвідношення мистецтва і дійсності, насолоди й моралі. Цю книгу можна вважати біблією естетів і денді.

(О.Уайльд.«Портрет Доріана  Грея»)

5вал


  1. Цей твір про добро та зло, про бунт та смиренність, про знедоленних та пригнічених.

  2. Читачі стають свідками постійної боротьби двох крайнощів в душі головного героя – з одного боку, чуйність, доброзичливість, біль за людину, дуже безпосередня і гостра реакція на несправедливість і зло, з іншого боку – холодність, засудженість   своєї чуйності, байдужість і навіть жорстокість.

  3. Головний герой здійснює страшний злочин, який намагається виправити своєю «теорією» - «стати Наполеоном» і вершити долі людей.

(Ф.Достоевський. «Злочин і кара»)

6вал


  1. «Всі його твори складають єдину книгу, повну життя, яскраву, глибоку, де рухається і діє вся наша сучасна цивілізація», - так говорив В. Гюго.

  2. Автор так розповів про свій задум: «Мій твір повинен увібрати в себе усі типи людей, усі суспільні стани, він повинен втілити всі соціальні зрушення так, щоб жодна життєва ситуація, жодна особа, жоден характер, чоловічий чи жіночий, жоден образ, жодна професія не виявились забутими».

  3. Назва перегукується з назвою « Божественної комедії» Данте. Об´єднує ці твори грандіозність задуму. За задумом автора, ця велична книга мала містити 144 твори, з яких исьменник стиг написати 96.

Людська комедія» О. де Бальзака)

7вал


  1. Поштовхом до роботи над цим твором стала кримінальна справа Антуана Берте, сина мільського коваля.

  2. У цьому творі знайшла своє втілення авторська теорія геніальності, за якою геній обовязково повинен бути бідним, неаристократом і підніматися вгору завдяки своїм талантам.

  3. Дія роману відбувається у Франції за періоду Реставрації. Головний герой заради кар'єристського вибору змушений ламати себе, стримувати в собі «природну людину».

(Стендаль. «Червоне і чорне»)

8 вал


1. Цей твір невеличкий за обсягом , але завдяки художнім деталям ми розуміємо, що намагався сказати автор.

2. Твір розпочинається показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Злагода, комфорт, в яких живуть герої, виявляються оманою.Розв’язка цього твору  є не розв’язанням проблем, а їхньою постановкою, конфлікт загострюється.

3. В кінці твору головний герой із жахом усвідомлює, що його життя минуло марно, що за підрахунками збитків та «прибутків» він не відчув ані кохання, ані радості батьківства, ані дружби, ані поваги чи співчуття.

(Антон Чехов «Скрипка Ротшильда»)

9 вал


1. У цьому творі автор зумів засобами літератури осмислити проблему відчуження людини,яка боїться зовнішнього світу, життя, хоче зняти з себе відповідальність.

2. Автор доводить ідею закритості до абсурду: не тільки головний герой, а й його речі почувають себе в безпеці, тільки коли вони надійно заховані у чохли.

3. Головне правило поводження героя – обережність, зумовлена тваринним страхом перед життям: «Він боявся, як би його не зарізав Афанасій, як би не вдерлися злодії» і постійно промовляв : « Хоча б чого не сталося!».

(А.Чехов . «Людина у футлярі»)



Упізнай  героя

1 вал


1. Ця героїня прагне щастя на рівні інстинкту, а на рівні свідомості вона всіляко стримує вільний розвиток почуття, яке визнає як «жахливе наслання».

2.Найважчою проблемою для цієї героїні є вибір між пристрастю, з одного боку, та її обов’язком дружини-матері, християнки -  з другого.

3. Фінал життя цієї героїні трагічний: через 3 дні після страти коханого вона померла, обнімаючи своїх дітей.

(Пані де Реналь, Стендаль. «Червоне і чорне»)

2вал


  1. Герой перебував у стані цілковитого щастя, у «стані втрати розуму, коли йому здавалося, що він і його щастя складають головну та едину мету всього, що існує».

2. Герой думає про новий тип господарювання – спільне з селянами володіння землею, дотримання одвічних правил народної моралі, які втратило освічене суспільство. Це було утопією.

3. Автобіографічний герой. Автор дав йому «промовляючи» прізвище, утворивши його від свого імені.

(Лєвін. Лев Толстой «Анна Каренина»)

3вал


1.Герой-  нещасна  людина,  яка  відмовляє  собі  у всіх  радощах  життя .

2. Йому зрозумілі тільки циркуляри, забороняючи будь-що, а все дозволене викликає у нього сумніви і страх: « Як би чого не вийшло».

3. Лише коли він лежав у труні, вираз обличчя його був приємний, навіть веселий, « ніби він був радий, що його поклали у футляр, з якого він уже ніколи не вийде».

( Беліков.  А.П. Чехов. «Людина у футлярі»)

4 вал


1. Головний герой - «юнак - з ніжними рисами ясно-червоних уст, чистими блакитними очима, золотими кучерями – був надзвичайно вродливий. Його  обличчя чимось викликало довіру».

2. Герой експериментує зі своїм життям: спроба реалізувати програму «нового гедонізму» закінчується для нього катастрофою .

3. Після першої своєї помилки він «просувається» у своїх злочинах   аж  до прямого вбивства, у своєму моральному падінні   опускається   до розпусника, п’яниці і наркомана. Замах на твір мистецтва коштує йому життя – він гине, перетворившись на бридкого старого.

( Доріан Грей. О.Уайльд. «Портрет Доріана Грея»)

5 вал


1. Ця героїня –  багата заміжня жінка, яка вважає що знайшла своє щастя з коханцем.

2. Вона перевертає постіль щойно померлого чоловіка у пошуках заповіту на користь дітей, аби знищити його та привласнити спадщину і далі сплачувати борги свого коханця.

3. Вона пройшла через пристрасті та страждання, переживши падіння, ілюзорне щастя і повернулась до найвищої  цінності у житті жінки – до дітей.

(Графиня де Ресто . О. де Бальзак. «Гобсек»)

6 вал


1. Герой – людина сміливої волі, динамічна творча натура. Він прагне до суспільної діяльності. Це прагнення поєднується з  честолюбством, бажанням мати славу і владу. Але при цьому він ніколи не порушить закон совісті.

2. Він - завжди впевнений у собі і дуже привабливий. Цьому сприяють багатство. Світські зв’зки,милість імператора.

3. На скачках припустився грубої помилки, а він – хороший наїздник

(Олексій Вронський. Л. Толстой. «Анна Кареніна»)

7 вал


1. Герой бачить себе в мріях видатною особою та переможцем жіночих сердець. Він готовий  «витерпіти які завгодно муки, аби лиш пробити собі дорогу».

2. Його кумиром, богом і вчителем був Наполеон, лейтенант, який став імператором. Якби він народився раніше, він був би солдатом Наполеона і завоював би славу на полі  бою.

3. Його душа стала ареною боротьби між «природою» й «цивілізацією». Ця боротьба закінчується перемогою «природного стану». Знаходячись у в’язниці, герой відчуває, що «честолюбство вмерло в його серці», його сповнюють незрозумілі для нього самого радість і щастя, які приходять тільки тоді, коли людина перебуває у злагоді з собою.

(Жульєн Сорель. Стендаль .«Червоне і чорне»)

8 вал


1.Ідеалом цього героя є Наполеон, який символізує людське свавілля , вседозволеність, зухвалі порушення всіх норм і правил заради влади.

2. Істина відкривається цьому герою в кінці твору : він починає рухатись у напрямку  до Бога. Знаходить він і джерело знань – Євангеліє . Він його поки що не вивчає, але не має жодного сумніву, що прочитає обов’язково .

3. Не гроші, а ідея змусила героя взятися за сокиру. Для нього важливо з'ясувати, чи вистачить йому сили скоїти вбивство і витримати психологічне навантаження, зумовлене цим вчинком.

( Раскольников . «Злочин і кара» Ф. Достоевського)

9 вал


1.Ця  героїня  в  житті  керується  переважно  серцем, почуттям.

2.Вона  незвичайна, талановита молода жінка, сповнена сил та енергії, народжена для щастя.

3. У  кінці твору  в героїні вже  не  було  того вогню,  тієї  юної  жвавості  й  молодої  чарівності,  бо кохання усвідомлює як катастрофу усього попереднього життя, але нічого протиставити своєму «злочину» не може.

(Анна Кареніна. Лев Толстой «Анна Кареніна»)



Упізнай  твір  за  його  уривком

1вал


  1. Учора в шостій на Сінну

Зайшов я наостанку,

Там били дівчинку одну,

Ще молоду селянку.

( О. Некрасов «Учора в шостій на Сінну…»)

2. «Він  гірко  глузував  тепер сам  із  себе.

Справді, хоч кожний  важливий  крок  його  життя  був  наперед  обміркований. Він не  дбав  про деталі ,  а семінаристські  розумники  тільки на дрібниці  й  зважають. Отже, він  уже  набув  репутації  вільнодумця. Беліч  дрібних  помилок  викривала  його.

На  думку  семінаристів, він  завинив у  найважливішому гріху:  він мислив, міркував сам,  замість  того ,  щоб  сліпо  коритися  авторитетові».

(Стендаль. «Червоне і чорне»)

2 вал


  1. «Золото уособлює всі людські сили. Хіба життя не машина, якій гроші надають руху? Золото - ось духовна сутність вашого теперішнього суспільства.

(О. де Бальзак «Гобсек»)

2. « Пускай мрачней, мрачнее дни за днями

И осени тлетворный веет дух,

С подъятыми ты к небесам ветвями

Стоишь один и помнишь тёплый юг.

(А. Фет «Тополь»)

3 вал


  1. «Хіба при здоровому розумі можна міркувати, як вона? Хіба так можна ходити над прірвою, прямо над смердючою ямою, в яку ії вже втягає, і махати руками і вуха затикати, коли їй говорять про небезпеку? Що вона, чи не на чудо сподівається? І певно, що так. Хіба це не ознака божевілля?

(Ф. Достоєвський «Злочин і кара»)

2.«Спитала дитина: «Що таке трава?» - і повні жмені мені простягнула.

Що відповісти дитині? Не більше за неї я знаю, що таке трава.»

(В. Вітмен з «Пісні про самого себе»)

4вал


1. «І  ще  я  маю  дещо  сказати  вам. Я давно  служу, ви ж  тільки  ще  починаєте  службу, і я вважаю  за  свій  обов’язок,  як  старший  товариш,  застерегти  вас. Ви  катаєтесь  на  велосипеді,  а  ця  забава  зовсім непристойна  для вихователя молоді.»

(А.П. Чехов «Людина у футлярі»)

2.  «Я заслужив смерть, але Великий Боже, добрий ,великодушний Боже, поверні мені мою коханну!».



(Стендаль «Червоне і чорне»)

5 вал


1.    На палубу несуть ясних висот владику.

І сумно тягне він приборкане крило,

Що втратило свою колишню міць велику,

Мов серед буйних вод поламане весло.

(Ш.Бодлер «Альбатрос»)

2. «Він завжди виглядав людиною, якої не торкнувся життєвий бруд. Люди, що говорили брутальності, знічувались і змовкали, коли він заходив, наче сама незворушна ясність його обличчя була їм докором… Їх брав подив, як це така чарівна з лиця людина спромоглась уникнути тавра нашого віку».



(О.Уайльд. «Портрет Доріана Грея»)

6 вал


  1. «…Квартал був такий, що одежею тут було важко когось здивувати.Близкість Сінної, ряснота певних закладів і, переважно, цехове та реміслене населення, скупчене в цих серединих вулицях та провулках, пістрявили іноді загальну панораму такими суб’єктами, що годі було б і дивуватися при зустрічі з якоюсь фігурою».

(Ф. М. Достоевський. «Злочин і кара»)

2. «Іти йому було недалеко, він навіть знав, скільки кроків від воріт його будинку: рівно сімсот тридцять. Одного разу їх полічив, коли вже дуже дійняли його мрії і тільки дратував себе їх огидною, але спокусливою зухвалістю…Він навіть ішов зараз робити пробу своєму задумові, і з кожним кроком хвилювання його зростало».



(Ф. М. Достоевський. «Злочин і кара»)


7 вал

1. «Граф Юбер розповідав про шкоду, завданну йому пруссаками, про збитки, пов’язані з крадіжкою худоби та загибеллю врожаю, але в його словах чулася впевненість вельможі й мільйонера, якому такий збиток міг завдати клопоту щонайбільше на рік»)».



( Гі де Мопассан «Пампушка»)


2. «Члени ради були всі дуже мудрі й глибокодумні філософи, і, коли вони придивилися ближче доробітногодому, вони помітили те, чого звичайні смертні ніколи непомітили б, а саме, що бідним він подобається».

(Ч. Діккенс. «Пригоди Олівера Твіста»)

8 вал


1. «Вуха у нього так дивно стирчать».

(Л. Толстой. «Анна Кареніна»)

2.

Я поет  Тіла, і я – поет Душі,

Зі  мною  всі  насолоди  раю

І  всі  муки  пекла  зі  мною,

Перше я прищеплюю  та  плекаю в  собі,

друге - перекладаю на  мову  нову.

(Уолт  Уїтмен.  «Пісня  про  себе»)

9 вал


1. «Так, у ньому було торжество марнославного успіху. Звісно, була й любов, але здебільшого – гордість успіху. Він вихвалявся мною. Тепер це минуло. Пишатися немає чим. Не пишатися ,а соромитися. Він узяв від мене все, що міг, і тепер я не потрібна йому.»

(Л. Толстой. «Анна Кареніна»)

2. «Графиня  розгадала  намір   свого  чоловіка, який,  власне,  неважко  було  збагнути  з  останнього  конвульсійного  жесту руки, зі скоцюрблених мертвих пальців. Подушка  лежала  на підлозі , й на  ній  ще  виднівся  слід   жіночого  черевичка. А під ногами графині я побачив роздертий пакет із гербовими печатями графа».



( О. де Бальзак. «Гобсек»)

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка