Бурштинові чари Оксани Селезньової Триколенко Софія Amber magic created by Oksana Selezneva



Скачати 82.46 Kb.
Дата конвертації10.03.2019
Розмір82.46 Kb.
ТипСтатья

УДК 739.2

Бурштинові чари Оксани Селезньової

Триколенко Софія



Amber magic created by Oksana Selezneva

Trykolenko Sofia



Анотація:

Стаття розкриває особливості використання рівненського бурштину в ювелірних виробах Оксани Селезньової, створених в техніці wire wrap та холодної ковки. Унікальний за своєю колористичною гаммою та шкалою прозорості матеріал – бурштин – знайшов своє відображення в численних витворах ювелірного мистецтва. В даній статті на прикладах кількох виробів проаналізовано художні прийоми роботи з бурштином, підкреслено різноманіття форм та силуетів, розроблених майстринею.

Ключові слова: бурштин, ювелірне мистецтво, прикраси.

Аннотация:

Статья раскрывает особенности использования ровенского янтаря в ювелирных изделиях Оксаны Селезневой, созданных в технике wire wrap и холодной ковки. Уникальный по своей колористической гаммой и шкале прозрачности материал – янтарь – нашел свое отражение в многочисленных произведениях ювелирного искусства. В данной статье на примерах нескольких изделий проанализированы художественные приемы работы с янтарем, подчеркнуто многообразие форм и силуэтов, разработанных мастерицей.

Ключевые слова: янтарь, ювелирное искусство, украшения.

Summary:

The article reveals the peculiarities of using Rivne amber in jewelry Oksana Selezniova created in wire wrap technique and cold forging. Unique in its scale and a color gamut transparent material - amber - reflected in numerous works of jewelry art. In this article the examples of several products analyzed artistic techniques with amber, emphasized the diversity of shapes and silhouettes designed masters.

Key words: amber, jewelry, jewelery.

Краса натурального бурштину здавна вабила людське око та хвилювала увагу. Походження мінералу багато століть залишалося загадковим, спричиняючи появу численних легенд. Зокрема, антична міфологія, базуючись на флористичному походженні бурштину, приписувала його появу сльозам Клімени та її дочок, які, обернувшись на тополі, оплакували загибель Фаетона. Легенди прибалтійських народів, звиклих знаходити золотисті «камінці» на берегах Балтійського моря, вважали бурштин сльозами морської богині Юрате, прикутої до дна за кохання до смертного рибалки. Проте одна з латвійських легенд наголошує небесне походження бурштину – він утворився внаслідок падіння одного з двох Сонць. Небесне походження підтримує і слов’янська міфологія – з неба впав «камінь» кольору Сонця, на якому згодом були висічені закони Сварога. Відтоді «вівтар з законам богів» зберігається на потаємному острові Буяні.

Красу та сакральність бурштину не могло обійти осторонь ювелірне мистецтво. З давніх давен він ставав елементами найрізноманітніших ювелірних виробів, зберігаючи свої природні форми та фактури або набуваючи обробленого, заданого майстром силуету. Протягом століть художні прийоми використання бурштину неодноразово змінювалися, віддаючи перевагу то виготовленню намистин, то центральних вставок. Багато сучасних українських майстрів-ювелірів обирають бурштин для своїх виробів. Масштабною тенденцією сучасного ювелірного мистецтва є поєднання в межах одного виробу різноманітних технік, прийомів роботи і матеріалів [1, с. 25].

Хочеться докладно розглянути прикраси, виготовлені рівненською мисткинею Оксаною Селезньовою, яка працює в техніці wire wrap. Майстриня полюбляє створювати трансформери – прикраси, які можуть бути використані як у якості кулонів, так і в якості брошок. Вона здобула освіту за фахом «сучасна хореографія», а мистецтво ювеліра пізнавала завдяки урокам на електронних ресурсах. Численні власні експерименти дали змогу майстрині не лише засвоїти класичні принципи роботи плетення з проволоки та холодної ковки, а й знайти найбільш підходящі для своїх задумів прийоми. Вона сміливо комбінує різні за товщиною і кольором проволоки, залучає до своїх виробів литі деталі. Особливе місце в її виробах займає бурштин: проживаючи в багатій на бурштинові родовища області, пані Оксана створює прикраси, продиктовані матеріалом. Вона ніколи не робить ескізи, послуговується інтуїтивним направленням проволоки довкола каменю. Майстриня не виділяє для себе улюблений колір чи ступінь прозорості бурштину, покладається виключно на особисту симпатію до кожного конкретного зразка. Саме форма каменів диктує майбутній вигляд виробу, за словами самої майстрині, вона ніколи сама не знає, як виглядатиме закінчена прикраса. Варто відзначити, що її хореографічна освіта знаходить виявлення у композиціях та силуетах виробів – стрімкі лінії оправ огортають центральні вставки, немов тонкі летючі тканини тіла танцюристок. Своїми фаворитами в галузі ювелірного мистецтва вона називає Дарину Кутєпову, Любов Можаєву, Анастасію Кустову, Віолету Лівандовскі. Серед найулюбленіших тем зображення пані Оксани перше місце посідають рослинні мотиви, також вона полюбляє фентезійну тематику. Спостереження за природою є нескінченним джерелом натхнення – милуючись рослинами, тваринами, птахами, комахами вона утілює їхні образи в своїх прикрасах.

Кулон «Лілея» (2015 р.) виготовлений з рівненського напівпрозорого бурштину в техніці ручного плетіння й холодної ковки (рис. 1). Унікальна кольорова гамма каменю перетворила його на природній витвір мистецтва, який в умілих руках ювеліра став довершеною прикрасою. Колорит мінералу підтримує оправа, виготовлена з мідної та латунної проволоки із застосуванням чорніння. В цьому кулоні оправа має таке ж потужне художньо-змістовне значення, як і центральна вставка. Бутоноподібна форма бурштину доповнюється проволочними пелюстками, що роблять загальний силует виробу подібним до квітки Королівської лілеї. Завдяки тонким лініям дроту оправа не перекриває масу центральної вставки, тим самим не створюючи композиційного дисонансу. Лінійний малюнок проволоки додатково оздоблений намистинами з бронзи та латуні, які нагадують краплі роси, застиглі на пелюстках. Художня цілісність виробу підкреслюється також завдяки патині у глибинах оправи, що надає кулону посиленого об’єму.

Повну протилежність названому виробу становить комплект «Лауріндіе» (2015 р.), виготовлений з димчатого бурштину й міді (рис. 2). Гарнітур складається з кольє та сережок. У ньому синкретично поєдналися різні ювелірні техніки – чеканка, холодна ковка та плетіння з проволоки, оправи частково патиновані й відполіровані. Стиль виробів інтерпретує романські прикраси, масштабна оправа значно крупніша за центральні вставки. Певна грубість, різкість силуетів оправи утворює разючий контраст з м’якою, витонченою формою бурштину і кількох ліній проволоки, що огортають вставку. Художнє рішення може бути потрактоване, як квітка, яка пробилася крізь камені муру. Контрастність силуетів посилюється кольоровим й тональним протиставленням елементів – яскраво жовтий, із молочними вкрапленнями бурштин сяє на тлі темно-коричневого листа міді, який частково спалахує блискучими відполірованими жилками. Поєднання в єдиному виробі традиційних для історичного ювелірного мистецтва матеріалів, різних за стилем деталей та потужного змістовного насичення сформувало унікальну еклектичну симфонію, що наблизила матеріальні елементи до сакральних оберегів давнини.

Аналогічний колорит застосовує мисткиня в броші-трансформері «Едем» (2015 р.), створеній з бронзового та латунного дроту з центральною вставкою із золотисто-молочного бурштину рівненського походження (рис. 3). Оправа виготовлена в техніці wire wrap, застосовується також холодна ковка. За масою оправа переважає вставку, проте, завдяки своїй кольоровій гаммі й силуету вона ефектно відтіняє камінь, зводячи саме на нього увагу глядачів. Структура прикраси виправдовує назву – брош подібна до яскравої тропічної квітки, що розквітла посеред Едемського саду. Рослинні форми ідеально підходять для ручного плетіння з проволоки. Різномасштабні бронзові намистини нагадують, водночас, краплі роси й і мініатюрні бутони, що скоро доповнять основну квітку.

Унікальний прозорий зеленуватий бурштин з невеликими темно-коричневими вкрапленнями представлений в наступному виробі – шпильці «Лотос» (2015 р.). Він нагадує велику краплину меду акації (рис. 4). Майстриня розробила концепцію виробу, послуговуючись формою бурштину. Мідна проволока, лінійно обрамляючи центральну вставку, формує рівномасштабну до бурштину симетричну оправу, яка надає флористичній ідеї завершеного вигляду. Ця шпилька є своєрідною реплікою виробів доби модерну, у яких домінували флористичні мотиви. Посередині розміщено кілька різномасштабних мідних намистин, які позначають квітколоже. Різні за товщиною проволоки частково патиновані й відполіровані, вони надають пелюсткам додатковий об’єм.

Звертаючись до фентезійної і міфологічної тематики, пані Оксана створила броші-фібули «Медуниця» (рис. 5), «Цвіт папороті» (рис. 6) та «Медова піна» (рис. 7), всі вироби виготовлені у 2015 році. В них знайшли відображення улюблені майстринею флористичні мотиви, специфічна історична форма фібул зумовила їх колобіжний силует. Тут відобразилося сакральне значення ювелірних прикрас, які у давнину не лише прикрашали своїх власників, а й служили оберегами від злих сил. Колобіжна форма прикрас позначала безкінечність життєвого циклу, а мінеральні вставки наділялися різним змістом, залежно від їх походження. Зокрема, бурштин вважався оберегом від порчі, стимулятором розумових здібностей, та ін.; йому приписувалися численні лікувальні властивості. Медові кольори напівпрозорих центральних вставок різко контрастують з темнішими бронзовими оправами, проте на окремих ділянках оправ яскравий блиск виступає світлим силуетом на фоні темнішого бурштину. У фібулі «Цвіт папороті» додатково використані кілька латунних намистин, які нагадують краплі роси. Цвіт папороті – легендарний символ здійснення мрій, у фібулі значення квітки підкреслене масштабом бурштинової вставки. Натомість дрібні деталі оправи завдяки своїй великій кількості сформували візуально цілісне стебло з численними дрібними листками. Фібули «Медуниця» та «Медова піна» мають аналогічну структуру, відрізняються лише за орнаментами та формою безпосередньо оправ вставок.

Браслет «Дует» (2015 р.) виділяється з-поміж інших виробів майстрині завдяки використанню оброблених каменів, яким надана своєрідна огранка – менший бурштин витриманий у формі кабошона, натомість більший завдяки повздовжнім борознам нагадує листок (рис. 8). Вся композиція прикраси розрахована на споглядання по колу, а наймасштабніші сегменти знаходяться на зовнішній стороні передпліччя. Квітка немов обплітається довкола руки: мідні стебла з одного боку завершуються бутоном, з іншого – тендітним листком. Різні товщини дроту і додавання мідних й латунних намистин значно посилюють відчуття флористичного буяння – розмаїття природніх форм підкреслене відмінностями матеріалів.

Особливе місце серед робіт майстрині займає масштабне кольє «Мірабель» (2015 р.), виготовлене з латунного дроту в техніці wire wrap, у яке інкрустовані п’ять різник за розмірами та ступенями прозорості бурштинів (рис. 9). Композиція прикраси діагональна, нагадує крупне гроно сливи. В цьому виробі застосовуються численні литі деталі, які ще більше наближують кольє до реальної гілки з плодами: листки сором’язливо виглядають з-за гілок, стрикізка заховалася за сливкою. Безліч латунних намистин, подібно до крапель дощу, обрамляють гілки і плоди. Особливістю цього виробу є використання шкіряних ремінців у якості рівнозначного до каменів та оправи декоративного елемента – вони відтіняють яскравий золотистий блиск дротів, посилюючи контрастність сприйняття.

Підсумовуючи огляд творів майстрині з використанням рівненського бурштину, можна стверджувати, що вона належить до когорти майстрів, які спираються на природню красу каменів. Ґрунтуючись на унікальних для кожного каменю формі та колористичному забарвленні, вона підбирає матеріал оправи, який би найкраще підкреслював принади вставки та допомагав утіленню художнього задуму. Проводячи паралель з витворами інших майстрів, можна відзначити яскраву творчу індивідуальність мисткині, адже вона черпає натхнення інтуїтивно, покликаючись на особливості матеріалу, а не підпорядковуючи матеріали своїм задумам. Її вироби можна назвати «Бурштиновий танець», адже їхня пластичність подібна до рухів танцівниць.

Узагальнюючи роль бурштину в сучасному ювелірному мистецтві, варто закцентувати увагу на безкінечній багатогранності його застосування та широкому діапазоні використовуваних технік й додаткових матеріалів. Бурштин використовують як великі ювелірні компанії, так і самостійні майстри; його оправляють золотом, сріблом, міддю, латунню та іншими металами і текстильними матеріалами; його поєднують з коштовними каменями та скляним бісером… Залучення бурштину до світової індустрії моди не обмежується жодними стандартами – творча уява художників-ювелірів щоразу демонструє нові форми й принципи застосування прикрас.
Триколенко Софія Тарасівна, старший викладач, Національний авіаційний університет, проспект Комарова 1., тел. 067 865 34 12, baronessainred@yandex.ua

Trykolenko Sofia , Senior Lecturer, National Aviation University, Komarova Prospect 1 , tel. 067 865 34 12, baronessainred@yandex.ua



Використана література:

  1. Триколенко С. Новітнє ювелірне мистецтво – бісерні прикраси з використанням натуральних каменів Вaronessainred / Софія Триколенко. // Коштовне та декоративне каміння. – 2016. – №2. – С. 25–28.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка