Базова програма «Я у Світі» зорієнтована на педагога



Скачати 129.15 Kb.
Дата конвертації29.12.2017
Розмір129.15 Kb.

Базовий компонент дошкільної освіти України зорієнтований на педагога-новатора, здатного вносити у власну діяльність прогресивні ідеї, запроваджувати нововведення, винаходити щось корисне, замінювати віджиле новим. Йому притаманні високі особистісна та професійна культура, смілива педагогічна позиція, сучасний світогляд, чіткі переконання, творчий потенціал. Такий освітянин – прибічник педагогіки нового часу. Він гнучкий, відкритий інноваціям, постійно поліпшує навчально-виховний процес, раціоналізує його.

З тим , що вихователь має бути не лише кваліфікованим педагогом, але й талановитим актором, згодні всі. Проте в загальній системі підвищення кваліфікації педагогів –«дошкільників» передбачено удосконалення лише суто фахової майстерності. Як же вихователям розвинути уміння і навички саме з театральної діяльності? Адже справжній вихователь – це не лише кваліфікований педагог, але й блискучий актор.

Вважаємо, що в дошкільному навчальному закладі доцільно використовувати у практиці систему детального ознайомлення педагогів із засобами театрального мистецтва та навчання акторським і режисерським умінням. Адже процес формування творчих умінь дошкільників багато в чому залежить від спрямованості педагогів на застосування у освітньому процесі засобів театральної діяльності, вивчення мистецьких дисциплін з дітьми, а головне – проходження практичних занять для вдосконалення власних акторських і режисерських умінь.

Розв’язати це завдання допоможе театралізований тренінг

«Вихователь – людина двох професій : педагог та актор».


Т Е А Т Р А Л І З О В А Н И Й Т Р Е Н І Н Г НА

ТЕМУ : « ВИХОВАТЕЛЬ – ЛЮДИНА ДВОХ ПРОФЕСІЙ:

ПЕДАГОГ ТА АКТОР»


М Е Т А:

- допомогти учасникам тренінгу порівняти професії актора,

режисера та педагога - «дошкільника» між собою, зрозумі-

ти спільні та відмінні ознаки;

- сприяти усвідомленню важливості та необхідності вико –

рискання акторських і режисерських навичок в освіт-

ньому процесі;

- ознайомити учасників з елементами техніки, технології та

культури мовлення;

- спонукати до вдосконалення акторського мовлення та йо-

го використання в освітньому процесі;

- ознайомити учасників з театралізованими вправами,що

допомагають удосконалювати власну міміку та жести;

- спонукати до творчого невербального спілкування із дош-

кільниками.

У Ч А С Н И К И:

вихователі дошкільного навчального закладу.

П Р А В И Л А для групи учасників тренінгу:

- дотримуватись правила « піднятої руки» - якщо хочемо

висловити свою думку, то піднімаємо свою руку і чекаємо,

коли вам дадуть слово;

- не перебивати один одного;

- не критикувати один одного;

- уважно слухати завдання, запитувати і висловлювати

свою думку.
Х І Д Т Р Е Н І Н ГУ:

ЗНАЙОМСТВО



Ведучий: Вправи на знайомство допоможуть краще пізнати один одного та згуртуватися.
ВПРАВА 1. « Цікава фігура»

Звучить запис ніжної спокійної мелодії. На стільцях розкладено підготовлені паперові фігурки. Завдання:

- назвати своє ім’я;

- відповісти на запитання : « Чому я вибрав професію педагога?»;

- що мені нагадує паперова фігурка, яка лежала на моєму стільці?

ВПРАВА 2. « Актори-дошкільники»

Учасники встають з місця. беруться за руки й утворюють коло, після чого руки роз’єднують.

Завдання:

- подумати, яка риса дитячої поведінки вам властива;

- показати цю рису з певним жестом. дією чи мімікою,

властивими дитині-дошкільнику;

- потрібно зробити крок вперед, продемонструвати рису ;

- всі учасники повинні цю рису повторити і повернутись

на своє місце.

ВПРАВА 3. Історія про себе « Море талантів» - релаксація

Ведучий: Пропоную зручно сісти на свої місця,

розслабитися, забути всі проблеми дня і постаратися «вві-

брати» у себе все те, про що я буду розповідати. Можна за бажанням заплющити очі, на мою думку, так легше уявити себе в тому середовищі, про яке йтиметься мова.

ЗВУЧИТЬ НІЖНА МЕЛОДІЯ « ЗВУКИ ПРИРОДИ.МОРЕ»



Ведучий: Ви стоїте під багряним від заходу сонця небом. Легкий вітер торкає ваше обличчя,волосся,плечі. Вам приємно слухати крики чайок,що малюють крилами чіткі візерунки на вечірньому небі. Ви відчуваєте кожну хвильку, яка то втікає,то знову торкається ваших ніг. Вам спокійно…Мирно…І безпечно…

Ви ледь присідаєте,щоб торкнутися вказівним пальцем вогкого піску.

«Я вмію», - повільно і впевнено пишете на піску, після чого виводите знак оклику. А що ви вмієте? Безліч думок рояться у вашій голові, і їх ніхто, окрім вас не чує. «Я вмію бути добрим педагогом. Я вмію бути майстром своєї справи. Я вмію співати,танцювати і розповідати фантастичні історії.» Вам важко зосередитися, але все ж ви вибираєте одне, що вмієте робити найкраще, і розповідаєте про це чайкам… Голосно вигукуєте те, що вмієте і, усміхаючись, слухаєте відповідь птахів.

«Я хочу вміти», - виводите пальцем нижче і ставите три великі крапки. А потім дописуєте речення.

Вітер сильнішає і віє так сильно, наче намагається затягнути вас у море. Ви ніжно усміхаєтеся у відповідь і заходите у хвилі – у море вашого життя, у море ваших талантів, ваших умінь і досягнень. І раптом – кожна хвилька, якої ви зараз можете торкнутися, перетворюється на талант. Ви купаєтеся у цих теплих хвилях і чудово знаєте, що прийняти своїм серцем можете лише одну з них – найважливішу для вас. Ви обираєте один талант. який хочете вдосконалювати все своє життя. Торкаєтеся ним свого серця і … прислухаєтеся до радісного стукоту.

Відчуваєте під ногами скелясту поверхню і вирішуєте вийти на її верхівку. Що там? Там багато людей-акторів готуються до якоїсь вистави. Ви поспішаєте до них, бо знаєте, що без вас не почнуть прем’єри. І раптом починаєте грати роль. Хто ви? Яку роль виконуєте? У якій виставі берете участь? З яким талантом вам легко і просто бути гарним актором?

Прем’єра закінчилася. Театральна завіса опустилася…Ви чуєте оплески і крик чайок. Вам спокійно і радісно. Ви йдете відпочивати, щоб завтра знову віднайти у собі нові таланти.

Самих сміливих учасників прошу поділитись враженнями та назвати талант, роль, яку вони виконували.

ВПРАВА 4. «Педагогічний театр»

Ведучий: Потрібно перекласти «педагогічною мовою» поняття театральної діяльності. Основна умова – усі

терміни,використані у перекладі, мають стосуватися професії та діяльності педагога-дошкільника.

МІНІ-ЛЕКЦІЯ « ТЕАТРАЛЬНА ТВОРЧІСТЬ ЯК

СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН»



Ведучий: Розглянемо поняття театральної творчості як педагогічного інструмента фахівця дошкільної справи.

Ідея про необхідність володіння педагогом засобами театрального мистецтва була висловлена видатним українським режисером Олександром Соломарським, який зазначав: «Вміле використання мистецтва режисера педагогами та батьками має першорядне значення…Отже, першим пунктом у великій програмі естетичного виховання дітей я означив би питання, що умовно називається вихованням вихователів». Безперечно, за умови вмілого використання принципів театральної педагогіки педагогічне мистецтво вдосконалюватиметься.

Констянтин Станіславський називав талант «щасливою комбінацією багатьох творчих здібностей у поєднанні з творчою волею», а основними рисами, які є ознакою творчої особистості актора, він визначав спостережливість, вразливість, ефективну пам’ять, темперамент, фантазію, уяву, внутрішні й зовнішні впливи, перевтілення, смак, розум, відчуття внутрішнього й зовнішнього ритму й темпу, музичність, щирість, безпосередність, самовладання, спритність, сценічність. З огляду на це можна зазначити, що процес формування творчого педагога залежить не лише від наявності чи відсутності у нього певних творчих здібностей, але й від «творчої волі», мистецької праці та самовдосконалення.

Педагогічну дію часто називають театром одного актора, адже майже усі засоби театру одного актора можуть бути використані у педагогічній діяльності. У драматичному театрі актор може сховати своє справжнє Я за лаштунками, під гримом чи пишним одягом, а в театрі одного актора він виступає лише від свого імені, і ця особливість найбільше наближена до діяльності педагога.

Але діяльність вихователя дошкільного закладу значно ширша й багата. У контексті характеристики педагогічної дії через призму мистецтва також можна порівняти дошкільного педагога із актором
лялькового театру, метою діяльності якого завжди є активна співдія з маленькими глядачами та дарування їм бурхливих емоцій.

Вихователь, з одного боку, має групувати методичний матеріал системно та компактно, але з іншого – має змогу творити безліч нових і нових декорацій, яскравість та багатоманітність яких зробить освітній процес творчим і багатоманітним. Більше того, використання шумових чи світлових ефектів у процесі педагогічної діяльності увінчаються неабияким успіхом, оскільки сенсорні відчуття дітей вимагають активного розвитку. Тому ігрові та навчальні кімнати дошкільного закладу можуть набувати вигляду сцени з декораціями, що урізноманітнить освітній процес та допоможе педагогу краще реалізовувати завдання, представлені у Базовому компоненті дошкільної освіти України.

Найчастіше вихователь виступає в ролі «самого себе». Але час від часу він може поставити перед дітьми не у своєму амплуа: імітувати роль ляльки, одягненої на руку, яка навчає дітей малювати чи спостерігає за тим, чи охайно вони снідають; входити у роль казкового героя, якого зачаклували, і тепер він чекає порятунку від дітей .

Отже, порівнюючи акторську професію з діяльністю педагога-дошкільника, хочемо впевнено надати останньому роль актора драматичного та лялькового театру і лише частково – театру одного актора.

Але вихователь – не лише актор, але й театральний режисер. Перебуваючи у ролі режисера, він має керуватися насамперед особливостями свого розуму і таланту, оперувати знаннями психолого-педагогічних особливостей дошкільників задля досягнення поставленої перед собою творчої мети. І все ж, вихователеві вкрай необхідні знання мистецьких дисциплін, адже режисер – автор вистави, а отже він повинен володіти усіма особливостями «постановки» освітнього процесу з використанням засобів театралізованої діяльності.

Удосконалюючи свою педагогічну майстерність, реалізовуючи творчі уміння, вихователь зможе підвищити рівень своєї «талановитості». Вважають, що процес творчого розвитку дошкільників засобами театральної діяльності потребує від


педагогів проходження «шляху набуття сценічної творчості»: розкриття таланту актора й режисера у процесі вдосконалення та набуття нових знань і вмінь зі сфери театральної педагогіки.
Ведучий: Без культури акторського мовлення неможливо уявити собі професію вихователя. Тому наступив момент приділити увагу технології та культурі акторського мовлення . В ході вправ, які ми з вами проведемо, ми розв’яжемо завдання саморозвитку,зокрема:

- морального самовдосконалення,формування власної культури;

- комунікативного розвитку;

- розвитку творчої активності та творчого мислення.

ВПРАВА 5. Робота у групах « Розповім тобі казку»

Матеріали:

- однакові картки з текстом казки, поділеним на три частини для кожної підгрупи;

- картки із завданнями – різні для кожної підгрупи.



КАЗКА « Кожушок із хмаринок»

Частина 1

Народилася ягничка навесні. вона швидко зіп’ялася на ноги й пішла знайомитися зі світом, радісно стрибаючи та наспівуючи пісеньку. Потім пустилася у танок, веселилася щиро й заохочувала до цього інших овець. Так і назвали її – Веселинкою.



Частина 2

У малої ягнички було багато братів і сестер. Усі мали чудові кучеряві кожушки. Якось , ідучи до лісу зі своєю родиною у пошуках кращого пасовиська, Веселинка відстала від отари. Ненароком вона зачепилася за колючий кущ. Її кожушок розірвався і залишився на гілочках.

Засумувала Веселинка, заплакала, покликала на допомогу. Прибігли брати й сестри ягнички. Усі вони дуже жаліли малу,але нічим не могли їй зарадити. Тоді стали разом кликати на допомогу.

Частина 3

Пролітали у цей час по небу кучеряві хмарки – небесні овечки. Почули плач ягнички, пожаліли бідолашну, спустилися до неї,

утворивши м’якенький кожушок, ще гарніший від попереднього. Залишили у подарунок. А самі розтанули в небесах…

Ягничка зраділа й відтоді вже ніколи не сумувала. Недарма ж її назвали Веселинкою.

ВАРІАНТ № 1

Картка 1.



  1. Ви дуже засмучені.

  2. Ви налякані.

  3. Ви безмежно щасливі.

ВАРІАНТ № 2

Картка 2.



  1. Ви здивовані тим,що читаєте.

  2. Ви хвилюєтеся.

  3. Вам дуже смішно.

ВАРІАНТ № 3

Картка 3.



  1. Ви не жарт розізлилися.

  2. Ви ледве стримуєте сльози.

  3. У вас такий гарний настрій, що хочеться співати.

Завдання:

- прочитати кожну частину твору з емоціями відповідно до завдань на картці;

- важливо під час читання казки не використовувати міміку та жести, а передавати задані емоції за допомогою голосу.

Ведучий: Після виконання вправи ми з вами відгадаємо, хто які емоції озвучував.

ІСТОРІЯ ПРО СЕБЕ « Мій голос»

Ведучий: Пропоную зручно моститися на своїх місцях, розслабитися, забути всі сьогоднішні проблеми і налаштуватися на сприйняття моєї розповіді. За бажанням можна заплющити очі, адже так простіше уявити себе у тому середовищі, про яке я буду розповідати.
ЗВУЧИТЬ НІЖНА, ЛЕГКА МЕЛОДІЯ

«ЗВУКИ ПРИРОДИ, Л І С»

Ведучий: ( читає текст повільно). Привіт, мій голосе! Знаєш, я ніколи раніше не замислювалася про тебе. Виявляється, ти є не лише необхідністю, але й другом.

Якось я прогулювалася лісом. Було тепло й сонячно. Душу огортали приємні почуття. Там, у лісі, я чула тебе, голосе. ти звучав по-різному, але кожного разу неповторно. Коли шумів із соснами, то здавався величним і водночас тихим. Коли накрапав із дощем, був чистим і прозорим. А разом із куванням зозулі нагадував кумедного малого хлопчиська.

Знаєш, голосе, тоді я замислилася про тебе у собі, адже зі мною ти також буваєш таким різним! Часом ніжним,пестливим і трепетним, а інколи – строгим і навіть суворим. А ще – упевненим або несміливим,радісним чи сумним.

Та все-таки ти у мене неповторний. І коли піднімаю телефонну слухавку, то лише завдяки тобі друзі впізнають, що розмовляю саме я.

То який же ти,мій друже? Цікаво,якого ти кольору, форми? А якщо я могла б торкнутися до тебе? Чи намалювати тебе? Яким би тебе побачили оточуючі? Підкажи…

ЗАВДАННЯ:

- візьміть аркуші паперу, фарба і намалюйте свій голос.



Під час виконання творчого завдання ведучий проводить міні-лекцію «Використання вихователем

акторського мовлення»

Відомий педагог Володимир Абрамян умовно поділив мовленнєву діяльність на три складники: техніку,культуру та технологію. Він доводить , що у мовленнєвій діяльності ці складники виступають разом (одночасно) й не існують один без одного. Автор наведеної класифікації називає елементи,що входять до цих складників:

- техніка мовлення – артикуляція, дикція, діапазон голосу, інтонація, пауза(логічна,смислова,психологічна), підтекст, тембр голосу та темпоритм мовлення;

-
- культура мовлення – активність та гнучкість (варіативність) мовлення,запас слів,логіка та образність мовлення, орфоепія,дотримання літературних норм;

- технологія мовлення – витривалість голосу, виразність та плинність мовлення, голосоведіння, посилання звуку, мовленнєве дихання, сила звуку й голосу.

Театральна педагогіка має чималі здобутки у вигляді напрацьованих методик постановки голосу,розвитку його діапазону,сили,виразності тощо. Ці методики та досвід їх застосування доцільно використовувати не лише професійним акторам, режисерам, але й педагогам, чия діяльність також пов’язана з голосом, усним мовленням, ораторським мистецтвом.

Лише педагог, який сам оволодів мистецтвом художнього мовлення, може навчити цього і своїх вихованців.

Адже формування вміння декламувати художнє слово у дошкільників є першочерговим завданням у процесі їхнього творчого розвитку.

Хотілося б додати, що декламуванню художнього слова передує навчання дошкільників слухати, сприймати й аналізувати літературний текст, почутий з вуст педагога,

адже удосконалення мовленнєвих навичок неможливе без використання принципу наслідування.

Декламуючи художнє слово, діти вчаться відчувати та вміло використовувати інтонації, емоційно-смислові навантаження тексту, паузи, тембральні забарвлення, а ще – уміло перевтілюватися на літературних героїв.

Ведучий: Настав час подивитись, як часники справились із завданням намалювати свій голос. Самих сміливих прошу.

ВПРАВА 6. « Звукооператори»

Методист: Наші учасники повинні поділитись на дві команди – «звукооператори» і «слухачі». «Звукооператори» стають так, щоб «слухачі» не бачили їх облич.

«Звукооператори» по черзі імітують різні звуки, «слухачі» мають їх відгадати.


МЕТОД « ФАНТАСТИЧНА ПЕДАГОГІКА»



Ведучий: Майстерність акторського та педагогічного мовлення яскраво проявляється в тому, як ми вміємо розповідати реальні чи вигадані історії. Адже вихователям доводиться робити це перед дошкільниками мало не щодня. Тут варто знову навести влучний вислів Володимира Абрамяна : «Вміння вигадувати «на ходу» розповідь – одна з найважливіших складових роботи над технологією і технікою мовлення».

ЗАВДАННЯ:

- розповідь потрібно продовжити таким чином – початок речення зачитуєте,закінчення вигадуєте самі;

- події розповіді не можуть бути відірвані одна від одної за сюжетом;

- кожен учасник отримує картку з іншим початком фрази;

- розповідь закінчує останній учасник;

- розповідь має містити у собі елементи гумору та фантастики;

- при потребі можна попросити допомогу залу.

ВАРІАНТИ ЗАПИСІВ КАРТОК:

- « Але раптом…»;

- « І все було б непогано,якби не …»;

- « Ми забули про одну дуже важливу річ…»;

- « Ніхто не міг повірити,але там…»

РОЗПОВІДЬ: Кілька століть тому в Космосі було створено перший дошкільний навчальний заклад…



Ведучий: Дякуємо за артистичне та творче виконання завдань.

ВПРАВА «ПЕРЕДАЙ ДРУГОВІ РАДІСТЬ,ТЕПЛО»



А зараз всі учасники встануть і зроблять коло.

Наша з вами зустріч в театралізованому тренінгу закінчується. Давайте передамо по колу одне одному уявну маленьку пухнасту ягничку, а разом з нею подаруємо один одному радість, вдячність, щирість та дружнє тепло.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©wishenko.org 2017
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка